زمان مطالعه: 2 دقیقه
آرژانتین و اولین قهرمانی در جام جهانی فوتبال

آرژانتین و اولین قهرمانی در جام جهانی فوتبال

اولین قهرمانی آرژانتین در جهان را نه بازیکنان آلبی سلسته، بلکه رئیس جمهور رافائل ویدلا برای این کشور به ارمغان آورد.

مهدی زارعی- فوتبالدوستان آرژانتینی می توانند برای همیشه به مارادونا و مسی افتخار کنند و از جامهای جهانی یاد کنند که توسط این دو برای کشورشان به ارمغان آورده شد. اما واقعیت این است که اولین قهرمانی آرژانتین در جهان را نه بازیکنان آلبی سلسته، بلکه رئیس جمهور رافائل ویدلا برای این کشور به ارمغان آورد. در روزگاری که تورم در آرژانتین به 150 درصد رسیده و در دورانی که 30 هزار نفر از مخالفان دیکتاتور آرژانتین ناپدید شده بودند، مطابق قوانین جام جهانی 1978 در آرژانتین، تیم میزبان باید در برابر پرو حداقل 4 گل می زد تا به عنوان صدرنشین گروه خود، راهی فینال جام می شد. در مقابل، پرو پیشاپیش حذف شده بود و انگیزه ای برای این مسابقه تشریفاتی نداشت.

قبل از بازی، فرانسیسکو برمودز رئیس جمهور پرو، شخصا برای روشن شدن بعضی از موارد با مسئولان تیم تلفنی صحبت کرد. ویدلا هم به همراه هنری کسینجر (وزیر امور خارجه وقت امریکا)سری به رختکن تیم ملی پرو قبل از بازی زدند.

اما دلیل این اتفاقات چه بود؟

سال 2012 سناتور بازنشسته پرویی، گنارو لدسما مقابل دادگاهی در بوئنوس آیرس پس از خوردن سوگند، اعتراف کرد که نتیجه بازی آرژانتین- پرو را اتفاقات بیرون از زمین فوتبال رقم زده اند. سران ارشد دولت پرو با شخص ویدلا ملاقات کردند و بر سر برخی از مسائل توافق کردند. به لطف نتیجه رقم خورده در این بازی 13 زندانی سیاسی پرویی که در آرژانتین زندانی بودند آزاد شدند که لدسما یکی از این 13 تن بود.

از موارد دیگر این تفاهم، چشم پوشی از 50 میلیون دلار بدهی دولت پرو به آرژانتین و همچنین ارسال 35 هزار تن غلات رایگان به پرو بود. این غلات بعدها توسط کامیون از طریق بولیوی به پرو انتقال داده شدند. البته برای محکم کاری بیشتر، آرژانتینی ها به 3 بازیکن پرو مجموعا 60 هزار دلار رشوه دادند. کوئیروگا دروازه بان پرو در آن مسابقه هم، بعدها درباره آن مسابقه گفت:

 

ما چیزهای عجیب و غریبی دیدیم. من مطمئنم برخی از افراد چیزهایی دریافت کرده اند.

 

البته در ماجرای رشوه سوء ظن اصلی به خود کوئیروگا و رودولفو مانسو مدافع پرو بود. مانسو هیچ وقت قبول نکرد که پولی گرفته و تاکید داشت که:

 

 رودولفو مانسو خودش را نفروخته ، من هیچ پولی دریافت نکردم.

 

جالب این جاست که همین بازیکن، پس از جام جهانی به تیم ولزسارزفیلد آرژانتین پیوست تا در زادگاهش به او لقب El Vendido (خود فروش) داده شود.

آرژانتین با این شرایط، پرو را (6-0) در هم کوبید و به فینال رسید. آنجا در وقت های اضافی 3-1 هلند را شکست داد و اولین قهرمانی خود را در جام جهانی جشن گرفت. لئوپولدو لوکه بازیکن آرژانتین که در رقابت های جام جهانی 1978، چهار گل برای آلبی سلسته به ثمر رساند بعدها گفت:

 

با چیزهایی که اکنون می دانم، نمی توانم بگویم که به این پیروزی افتخار می کنم.در روزهای برگزاری جام، برادرم در یک تصادف اتومبیل کشته شد. برادرم مرده بود اما هیچ یک از رهبران نظامی آن زمان دست من را نگرفتند تا تسلیت بگویند؛ حتی یک سیاستمدار. هیچ کس اهمیتی نداد.به همین دلیل وقتی که مردم، قهرمانی جام جهانی 1978 و حکومت نظامی را با هم مرتبط می دانند، واقعا ناراحت می شوم. ما هیچ رابطه ای با نظامیان نداشتیم. آنها انسان های کثیفی بودند. این تمام چیزی است که می توانم بگویم.

 

فارغ از اینکه مردم چه عقیده ای دارند، یک چیز مسلم است؛ بدون بازی پشت پرده ژنرال ویدلا، آلبی سلسته هرگز قهرمان جام جهانی 78 نمی شد.

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «آرژانتین و اولین قهرمانی در جام جهانی فوتبال» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره آرژانتین و اولین قهرمانی در جام جهانی فوتبال فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.