زمان مطالعه: 2 دقیقه
آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی

آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی

مشهد مقدسفردوسی سخن‌سرای ایرانی و سرایندهٔ شاهنامه حماسهٔ ملی ایران است. او بزرگ‌ترین سرایندهٔ...
آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی
آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی

مشهد مقدس

فردوسی سخن‌سرای ایرانی و سرایندهٔ شاهنامه حماسهٔ ملی ایران است. او بزرگ‌ترین سرایندهٔ پارسی‌گو است سروده‌های او نه تنها در ایران، بلکه در بسیاری از کشورهای دیگر مورد بررسی قرار گرفته اند و در دانشگاه‌های شناخته‌شدهٔ دنیا مانند دانشگاه کمبریج انگلستان و دیگر دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی مطالعه شده و تحقیقات و پژوهش هایی در رابطه با آن ها انجام شده است. توس این شهر نام آشنا و قدیمی آرامگاه شاعر پرآوازه ی ایران را در خود جای داده است. این آرامگاه در باغی با صفا و زیبا در 20کیلومتری شمال شرقی مشهد مقدس در مسیر منشعب از راه مشهد به کلات نادری در نزدیکی شهر تاریخی تابران قرار دارد. در میان جمع کثیری از مشتاقان زیارت آقا علی ابن موسی الرضا که جهت ارادت و صفای قلب به خراسان مشرف می شوند، کمتر کسی را می توان یافت که از آرامگاه حکیم ابولقاسم فردوسی دیدن نکند. در سال 1313 به مناسبت جشن هزاره حکیم توس و با هدف گرامیداشت سی سال رنج این شاعر بلند آوازه در سرودن شاهنامه، بنای آرامگاه او در شهر توس به بهره برداری رسید. در سال 1343انجمن آثار ملی لزوم تجدید بنای آرامگاه فردوسی را مطرح ساخت و در سال 1348 این آرامگاه بر اساس آرامگاه کوروش و نمای پیشین بنا گسترش یافت و در اطراف آرامگاه باغی بنا شد و موزه ای در کنار آن ساخته شد. نمای بیرونی بنای قدیمی شبیه نمای داخلی بود با این تفاوت که داخل بنا کوچک تر بود و عمق کمتری داشت. این بنا دارای دو در ورودی کم عرض شرقی و غربی بود. در حال حاضر آرامگاه فردوسی در محلی به مساحت حدود 6 هکتار قرار دارد و دارای موزه و کتابخانه است. آندره گدار معمار فرانسوی برای نخستین بار طرحی به شکل اهرام مصر را برای مقبره فردوسی ارائه داد و تا نیمه های ساخت پیش رفت، اما ذکاء الملک فروغی که در آن زمان رئیس انجمن آثار ملی بود این طرح را رد کرد و قرار شد معماری ایرانی طرح آرامگاه را تهیه کند. در میان طرح های ارائه شده، طرح حسین لرزاده مورد قبول واقع شد. این طرح به شکل پرسپولیس و مقبره کوروش در پاسارگاد در سه قسمت ساخته شد. ساخت آرامگاه فردوسی 18 ماه به طول انجامید. در اولین قسمت سنگ قبری به ابعاد یک متر در یک متر و نیم و با ارتفاع نیم متر به کار رفته است. بر دیواره های داخلی آرامگاه حجاری هایی به چشم می خورد که هر یک روایتی از شاهنامه هستند که آسونی عکس اون رو همینجا برای شما درج کرده است. یکی از این حجاری های زیبا و دلنشین روایت قیام کاوه آهنگر است. نقوش برجسته روی سنگ ها به خط نستعلیق زیبایی این آرامگاه را دو چندان کرده اند.

آرامگاه-حکیم-ابوالقاسم-فردوسی
آرامگاه-حکیم-ابوالقاسم-فردوسی

در قسمت دوم، تالاری مربعی شکل از جنس سنگ مرمر به کار رفته که داخل آن با کاشی تزیین شده است و چهار ستون بلند با دو سر ستون بزرگ در چهار گوشه دیوار چشم نوازی می کند.(عکس از گزارشگر آسمونی)

آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی
آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی

در قسمت سوم یک محوطه پلکانی پوشیده از سنگ مرمر قرار دارد که اتاقی روی آن قرار گرفته است و اشعاری از شاهنامه بر دیواره های آن نقش بسته است. اگر اهل فرهنگ و ادب و هنر هستید و دوست دارید یادی از مفاخر پرآوازه ی ایران کنید، آرامگاه فردوسی به همراه فضای سر سبز و زیبای پیرامون و موزه ی مجاور آن پذیرای شماست .آسونی نقشه جی پی اس اون رو برای دسترسی بهتر برای شما درج میکند. https://goo.gl/maps/7ZQTrnYY1Pp

نظر خود را درباره «آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.