زمان مطالعه: 3 دقیقه
نوشابه های انرژی زا یا آب؟ کدام برای ورزشکار مفیدتر است؟

نوشابه های انرژی زا یا آب؟ کدام برای ورزشکار مفیدتر است؟

تقریبا تمام کارخانجاتی که نوشابه های انرزی زا می سازند معتقدند که ماده ساخت آن ها با بقیه مواد تفاوت دارد و هیچ ضرری برای ورزشکار ندارد.

تقریبا همه کسانی که ورزش می کنند دوست دارند در رشته ورزشی خود به اوج آمادگی برسند. کسی هم بدش نمی آید که در مدتی کوتاه به آمادگی کامل برسد. همین مساله سبب می شود که برخی ورزشکاران دنبال راه هایی باشند که سرعت رسیدن به آمادگی را بیشتر کند. به این ترتیب پای انواع مکمل ها، داروها و مواد نیروزا به ورزش باز می شود. از جمله موادی که استفاده از آن برای همه مردم عادی شده و حتی در تبلیغات آن گفته می شود که «مصرف آن به مردم بال می دهد» نوشابه های انرزی زاست. اما این مواد مفیدند یا مضر؟

 

نوشابه های انرژی از چه زمانی ساخته شدند؟

اولین بار در اسکاتلند نوشابه ای ساخته شد که شبیه به نوشابه های انرژی زای امروزی بود. این اتفاق در سال 1901 افتاد. سال ها گذشت و بیشتر داروها و مواد انرژی زا در بیمارستان ها و برای بیماران به کار می رفت. تا آن که 27 سال قبل( 1994 م.) نوشابه ای به نام « پاور هورس» در اتریش ساخته شد. کمی بعد نوشابه ای انرژی زا به نام « ردبول» در اتریش ساخته شد که این دو کارخانه رقابت شدیدی برای به دست گرفتن بازارهای جهانی آغاز کردند. تبلیغات فراوان سبب شد که این نوشابه ها به سرعت درآمد فراوانی به دست آورند. به طوری که حدود ده سال قبل این درآمد به 10 میلیارد دلار رسید. اما ایا این نوشابه ها مفید هستند؟

 

مواد سازنده نوشابه

این نوشابه ها ترکیب از مواد گوناگون هستند که هر کدام می توانند عوارض فراوانی داشته باشند.

کافئین: روی سیستم اعصاب اثر می گذارد و به مرور فرد مصرف کننده را معتاد می کند. به طوری که استفاده نکردن از آن سبب خستگی و  خواب آلودگی می شود.

تورین: اثر آن بر روی قلب است و به مرور ایجاد افسردگی می کند.

کارنیتین: استفاده زیاد از این ماده موجب دل درد و تهوع می شود

جینسینگ: بی خوابی،سردرد، خون دماغ و.. از اثرات استفاده از این ماده است

 

تبلیغات راست می گویند یا دروغ؟

در تبلیغات گفته می شود که این نوشابه ها انرژی را افزایش می دهند. اما بر اساس تحقیقات موسسه های بزرگ علمی، هیچ دلیلی وجود ندارد که این نوشابه ها فعالیت های مغزی یا جسمانی را افزایش دهند. تنها ماده ای که در این نوشابه ها یافت می شود و به بالارفتن فعالیت مغز کمک می کند کافئین است. اما سایر مواد موجود در نوشابه می توانند اثرات مخربی روی بدن بگذارند. ضمن این که میزان انرژی زایی آبمیوه ها بالاتر از موادی است که در نوشابه های انرژی زا موجود هستند. از طرف دیگر در تبلیغات گفته می شود این مواد موجب افزایش تمرکز، تقویت حافظه، بالا رفتن نشاط و.. می شوند. همان طور که در بالا اشاره کردیم، این مواد می توانند عوارض زیادی داشته باشند و تبلیغات درباره این نوشابه های با اغراق همراه است.

چند توصیه

اگر قانع نشده اید و همچنان این نوشیدنی را مورد استفاده قرار می دهید، لااقل هنگام فعالیت بدنی شدید و ورزش كردن از آنها استفاده نكنید. چرا كه خاصیت ادرار آوری كافئین و تعریق حین فعالیت جسمی باعث كم آبی بدن می شود. فراموش هم نکنید که نوشابه های انرژی زا تمام مضرات نوشابه های گاز دار را نیز دارند.

 

بهترین نوشیدنی‌ها برای تامین آب بدن ورزشکاران

با توجه به نیاز اندام های بدن به آب در هنگام فعالیت جسمانی، آب بهترین گزینه برای رفع عطش و تامین آب بدن است. اما علاوه بر آب می توان از آبمیوه های طبیعی استفاده کرد. برای مثال، آب میوه نبض را خیلی زود تنظیم کرده و کوفتگی بعد از ورزش را رفع می‌کند.

 

اهمیت نوشیدن مایعات مناسب

فکر می کنید چرا تاکید داریم که نوشابه های انرژی زا مصرف نکنید و مواد طبیعی یا آب بنوشید؟ كم آب شدن بدن نه تنها سبب كاهش توانایی و طاقت ورزشكار می‌شود، بلكه قدرت و استقامت او را نیز كاهش می‌دهد. محققان در تحقیق انجام شده بر روی 10 ورزشكار جوان وزنه‌بردار دریافتند زمانی كه این افراد بدن‌شان دچار كم‌ آبی می‌شد میزان وزنه‌ای كه می‌توانستند بلند كنند در مقایسه با زمانی كه بدن خود را آبرسانی می‌كردند، بطور چشمگیری كاهش می‌یافت (حدود 6 كیلوگرم)  بنابراین با نوشیدن آب و مایعات كافی حین ورزش كردن علاوه بر آبرسانی بدن، عضلات و ماهیچه‌های خود را نیز آبرسانی و تقویت كنید.

 

نظر خود را درباره «نوشابه های انرژی زا یا آب؟ کدام برای ورزشکار مفیدتر است؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نوشابه های انرژی زا یا آب؟ کدام برای ورزشکار مفیدتر است؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.