زمان مطالعه: 7 دقیقه
گیم پلی چیست؟

گیم پلی چیست؟

گیم پلی چیست و چه تاثیری در تجربه ما از بازی های ویدیویی دارد؟

به گزارش آسمونی، در این سری از مقالات، سعی می کنیم اطلاعات جامعی در حوزه اصطلاحت رایج در صنعت گیم صحبت کنیم. صنعت گیمینگ هم همانند هر حوزه دیگری اصطلاحات مخصوص به خود را دارد که فرد تازه کار و یا بی اطلاع ممکن است در مواجهه با این کلمات، سردرگم شود. 

در هر عنوان از این مقالات سعی می کنیم تا یکی از این اصطلاحات را به تفضیل پوشش دهیم تا با اصطلاحات استفاده شده به طور کامل آشنایی پیدا کنید.

گیم پلی چیست؟

گیم پلی (Gameplay) به معنی شیوه تعامل یک بازی رایانه ای با فرد بازیباز از طریق قواعدش است. اگر بخواهیم به زبان ساده تر گیم پلی را تعریف کنیم، به ارتباطی که بین فردی که بازی را بازی می کند و خود بازی برقرار می شود، گیمپلی می گویند که چندین و چند مشخصه در آن وجود دارد.

این نوع تعامل در صورتی که برای اعم جامعه گیم، مورد قبول باشد، از آن بازی به عنوان یک بازی با گیم پلی خوب یاد خواهد شد و موردی کاملا نسبی است. برای توضیح بیشتر به ذکر یک مثال می پردازیم. تجسم کنید که یک بازی رایانه ای، از گرافیک بصری فوق العاده ای بهره می برد، اما مکانیزم های بازی به حدی ضعیف است که شخص بازی باز در اسرع وقت و بعد از مدتی کم از بازی زده می شود و بازی را کنار می گذارد. 

رابط کاربری موجود در بازی باید به نحوی برنامه نویسی شود که شخصی که بازی را بازی می کند، در تمام طول بازی به این تفکر باشد که بازی، دست وی را باز گذاشته است و وی را از جهات متعدد محدود نکرده است. در معنای کلی تر، گیم پلی به راه و روشی که بازی برای پیشبرد مسیر و رسیدن به غایت، در اختیاز بازیباز قرار می دهد، گیم پلی گفته می شود.

بازی Witcher 3
بازی Witcher 3

 

انواع گیم پلی

حال که مفهوم کلی گیم پلی را شناختیم، وقت آن است که انواع آنرا هم بشناسیم. قواعد و راه و روشی که سازندگان بازی برای پیشبرد آن در نظر می گیرند (گیم پلی)، در بعدهای مختلفی دسته بندی می شود، که به سبک بازی های رایانه ای معروف هستند.

بازی های رایانه ای، در سبک ها و ژانرهای متفاوتی قرار میگیرند که این ژانرها، خود به بخش های کوچک تر تقسیم می شود. برای مثال مکانیزم و گیم پلی یک بازی شوتر اول شخص، با مکانیزم ها و گیم پلی یک بازی RPG زمین تا آسمان متفاوت است و فرد بازیباز باید قبل از تجربه عناوین، از سبک و شیوه گیم پلی آنها اطلاع کاملی داشته باشد تا با دید باز وارد دنیای بازی شود.

سبک های بازی های رایانه ای در حالت کلی به موارد زیر تقسیم می شوند:

  • بازی های اکشن (Action)
  • بازی های اکشن ماجراجویی (Action Adventure)
  • بازی های ماجراجویی (Adventure)
  • بازی های نقش آفرینی (Role Playing)
  • بازی های شبیه سازی (Simulation)
  • بازی های استراتژی (Strategy)
  • بازی های ورزشی (Sport)

هر یک از این سبک ها به زیرشاخه های مجزا تبدیل می شوند که البته ممکن است از ترکیب دو سبک متفاوت ایجاد شود. هر یک از این سبک ها و زیرشاخه های آن، به طبع گیم پلی متفاوتی را ارائه خواهند داد و نمی توان به عنوان مثال گیم پلی یک بازی اکشن را با یک بازی نقش آفرینی مقایسه کرد.

مولفه های گیم پلی

گیم پلی همانند هر سیستم دیگری شامل چندین ویژگی مختلف میشود و در صورتی که همه و یا اغلب این مولفه ها درون بازی ها رعایت شوند، می توان انتظار یک گیم پلی عالی را از بازی داشت.

حفظ تعادل

همانطور که اعلام شد، ژانرهای مختلفی در بازی های رایانه ای قرار دارند و بنا به شیوه طراحی مراحل، سطح دسترسی بازیباز درون بازی ممکن است کم و زیاد شود و این موضوع دلیلی بر بد بودن و یا خوب بودن گیم پلی بازی نیست! 

به عنوان مثال، در بازی های Dark Souls و یا BloodBorne، (که به دلیل پرطرفدار بودن آنها به بازی های Souls-Like معروف هستند)، دارای محیط تاریک هستند و درجه سختی این بازیها به شدت بالا می باشد و این اصلا و ابدا دلیلی بر ضعیف بودن گیم پلی آنها نیست. سطح دسترسی و شیوه انتخاب مسیر تا رسیدن به هدفی که در بازی تعبیه می شود در صورتی که دارای تناسبی خاص باشد (که البته آن هم به سازندگان بازی بستگی دارد) می تواند یک گیم پلی بی نظیر را به ارمغان بیاورد.

نوع دیگری از حفظ تعادل، در بازی های آنلاین بیشتر نمود پیدا می کند. به عنوان مثال در بازی مهارت محوری چون دیدارهای فوتبال، بازیکنان به دلیل توانایی های خود و تاکتیک تیمی بر حریف خود غلبه می کنند. حال در بازی ای شبیه FIFA 22 هم همین موارد در نظر گرفته شده است اما این بازی به یکی از بازی های " پول دهید تا برنده شوید" (یا به اصطلاح انگلیسی Pay to Win ویا P2W) تبدیل شده است. 

یا در بازی هایی اکشن که دارای کاراکترهای متفاوت است، در صورتی که یکی از این کاراکترها قدرتی بالاتر از قدرت بقیه داشته باشد، باعث برهم خورد تعادل در بازی می شود که این مورد هم در گیم پلی بازی تاثیرات منفی خواهد گذاشت.

سری بازی Dark Souls
سری بازی Dark Souls

داشتن خلاقیت و ایجاد تنوع

 حفظ یک روند موفق در بازیسازی اگرچه میزان های حداقلی را برای بازی نگه می دارد، اما در صورت تکرار یک روند ثابت، از جذابیت بازی خواهد کاست. به عنوان مثال در یک بازی ای همانند بازی کانتر استرایک، ممکن است فردی علاقه به استفاده از یک مدل خاص برای پیروزی در مسابقه داشته باشد و فردی دیگر علاقه مند به استفاده از روش دیگری باشد. در نتیجه هنگام طراحی بازی، می بایست این موارد در نظر گرفته شود و راهبردهای متنوعی را در رسیدن به هدف تعبیه کند.

این موارد در دنیای بازی سازی، امروزه بیشتر به آن پرداخته می شود. به عنوان مثال در بازی های نقش آفرینی، هر فرد می تواند بسته به سبک بازی خود، اسلحه، سپر، کلاه خود، زره و ... را تغییر دهد تا از تجربه بازی به سبک خودش لذت کامل را ببرد. دربازی های آنلاین این مسئله نمود کامل پیدا می کند. مودهای بخش آنلاین بازی های شوتر، سبک های مختلفی از مبارزه و شیوه های مختلفی از راه های پیروزی را پیش پای بازی ساز قرار میدهد تا بازی از یکنواختی خارج شده و تازگی خود را حفظ کند.

یک بازی اگر قرار باشد فرمول سایر بازی ها را عینا کپی کند و در بازار منتشر کند، هیچگاه موفق نخواهد شد. اگرچه ممکن است از لحاظ تجاری و فروش این بازی ها قوی جلوه کنند اما از آنها همواره به عنوان یک بازی کپی یاد خواهد شد. داشتن خلاقیت به همراه ایجاد تنوع در یک راستا عمل خواهد کرد اما با این تفاوت که داشتن خلاقیت به ساخت جنبه های جدیدی در گوشه و کنار بازی می انجامد و این موارد می تواند یک بازی را از سایر همرده های خود متمایز کند.

به عنوان مثال، بازی God of War را در نظر بگیرید. این بازی در سبک هک اند اسلش دسته بندی می شود. تا قبل از انتشار بازی God of War در نسل هشتم، ساختار بازی کمی متفاوت تر از آنچه در نسل هشتم تجربه کرده ایم می باشد. شیوه قرارگیری دوربین، تعامل با اشخاص درون بازی، هدایت شخصیت کریتوس و ... در این بازی به طور کلی تغییر کرده است و به نوعی گیم پلی بازی دچار دگرگونی شده است که برگ برنده آن محسوب می شود.

کاهش مشکلات فنی و لول دیزاین

گاهی اوقات، مشکلات فنی موجود در بازی به گیم پلی آن صدمه وارد خواهد کرد. بعضا وجود باگ، طراحی یک مرحله به صورتی که فرد بدون کوچکترین راهنمایی در محیط گم می شود و مواردی از این قبیل، می تواند بازیباز را در حین تجربه بازی آزرده کند. بسته به نوع بازی ای که فرد تجربه می کند، می بایست پیش درآمدهایی برای آن بازی در نظر گرفته شود که موجب سرخوردگی بازیباز نشود. 

وجود مراحل آموزشی در ابتدای بازی ها هم به همین دلیل است. به عنوان مثال، فردی که از اولین سری بازی Mortal Kombat این بازی را دنبال می کند، مطمئنا از فردی که این بازی را برای اولین بار تجربه می کند، دانایی بیشتری نسبت به مکانیزم های بازی خواهد داشت. در نتیجه فرد تازه وارد می بایست در ابتدا مراحلی را سپری کند تا با ابتدایی ترین المان های بازی آشنایی پیدا کند. اغلب در بازی ها این موارد با یک سری مراحل آموزشی (Tutorial)، شروع می شود. برای مثال در بازی Witcher 3 در همان ابتدا یک جلسه تمرینی را با وزمیر پشت سر می گذارید تا اولین و ساده ترین المان های بازی را برای پیشبرد مراحل فرا بگیرید.

بازی Elden Ring
بازی Elden Ring

 

نتیجه گیری

گیم پلی یک بازی را می توان اصلی ترین رکن آن دانست. بازی های ورزشی، بدون داستان هستند و بازی های قدیمی هم گرافیک بصری حال حاضر را ندارند. اما ممکن است این عناوین به دلیل دارا بودن یک گیم پلی خوب همچنان زبانزد و یکی از بهترین بازی های جهان باشند. به عنوان مثال بازی The Elder Scrolls V: Skyrim به دلیل داشتن یک گیم پلی خوب اگرچه از گرافیک بصری امروزه بهره نمی برد، همچنان در ژانر نقش آفرینی، یکی از بهترین بازی های دنیا به حساب می آیند.

اگرچه دارا بودن یک بازی از گرافیک بصری و هنری، داستان غنی، موسیقی متن و ... به جذابیت آن می افزاید اما گیم پلی بازی را می توان به عنوان ریشه یک درخت در نظر گرفت که بدون آن، درخت از ادامه حیات بازخواهد ماند.  

نظر خود را درباره «گیم پلی چیست؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره گیم پلی چیست؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.