زمان مطالعه: 2 دقیقه
گوردون بنکس و بدترین خاطره از جام جهانی فوتبال

گوردون بنکس و بدترین خاطره از جام جهانی فوتبال

گوردون بنکس در تنها قهرمانی انگلیس در جام جهانی دروازه بان این تیم بود و جام جهانی را در سال 1966 بالای سر برد.

مهدی زارعی- با این حال داستان بنکس در جام جهانی همواره تا این اندازه بدون چالش و یکنواخت نبود و او چهار سال بعد، با اتفاقی غیرمنتظره رو به رو شد. وقتی بنکس در فینال زودهنگام جام در دور گروهی، بهترین دفع توپ تاریخ جام های جهانی را مقابل پله برزیلی انجام داد، خیلی ها نگران شدند. ظاهرا انگلیس تیمی آماده تر از قهرمان سال 1966 بود. حتی سناتور آمریکایی استیوارت سیمینگتون بعدها گفت CIA( سازمان امنیتی آمریکا) که حامی دولت وقت برزیل بود و با توجه به شرایط این کشور امیدوار بود که برزیل قهرمان جهان شده و اوضاع آن رو به آرامی برود، تنها از بابت انگلیس نگرانی داشت.

هرچه بود انگلیس در دور دوم در یک فینال زودهنگام دیگر باید با آلمان دیدار می کرد؛ تکرار فینال دوره قبل و در شرایطی که 3 روز از آخرین بازی انگلیس در دور گروهی می گذشت. بازیکنان انگلیس برای خوردن نوشیدنی به یک کافه رفتند و همگی در کنار هم نوشیدنی خوردند. ماجرا به قدری عادی بود که حتی کسی دقت نکرد که آیا نوشیدنی ها جلوی آنها باز شده یا خیر؟ اما بعد از آن بود که بنکس به شدت دچار دل پیچه شد. خودش می گفت:

 

مشکل این بود که من بیمار شده بودم و اصلا استراحت نداشتم. این یک دل پیچه معمولی نبود. من به اندازه بچه گربه ضعیف شده بودم. تمام بدنم درد می‌کرد. دلم شدیدا درد می کرد و به گونه ای عرق کرده و می لرزیدم که انگار در یک روز زمستانی با یک شورت از خانه بیرون آمده ام. شب بازی با آلمان، بیش‌تر از آن که در رختخواب باشم، در توالت بودم.

 

دروازه بان سه شیرها صبح که برخاست، نشانی از بیماری در خود نمی دید. نیل فیلیپس- پزشک تیم- او را معاینه کرد و پس از آن نوبت به تست های آمادگی جسانی سرمربی- آلف رمزی- بود. برخلاف همیشه، تست های آلف بسیار آسان بود. هارولد شپردسون- دستیار آلف- ارام ترین ضربات ممکن را به سمت بنکس شلیک کرد و همین که رمزی از زبان گوردون شنید که حالش خوب است، تست را قطع و به او قول داد که همچون گذشته بازیکن فیکس تیم خواهد بود. اما...

بکنس به یاد می آورد:

 

محل اقامتمان به قدری نامناسب بود که جلسه قبل از بازی در اتاق خواب سرمربی برگزار شد و  من کنار درب اتاق و روی زمین نشستم. تا صحبتهای رمزی آغاز شد، من شروع به ناله کردم. دل‌پیچه دوباره برگشته بود. ظاهرا این بار می‌خواست از من انتقام بگیرد. تقریبا هیچ چیز نخورده بودم و اصلا چیزی برای بالا آوردن وجود نداشت. احساس مریضی وحشتناکی می کردم، پیراهنم از عرق به بدنم چسبیده بود. دانه‌های بزرگی از عرق بالای ابرویم شکل می گرفت و به پایین صورتم می‌غلتید.

 

بنکس از حال رفت و در فاصله کمتر از یک ساعت مانده تا شروع بازی، سرمربی ناچار شد پیتر بونتی دروازه بان ذخیره تیم را در ترکیب اصلی قرار دهد. اتفاقات بعدی ناامید کننده بودند. انگلیس در روزی که بهتر از هر زمان دیگری بود و تا دقیقه 75 هم از رقیب خود پیش افتاده بود، با عملکرد ضعیف بونتی(2-2) کرد و سرانجام در وقت اضافی (3-2) باخت و به خانه بازگشت.

هیچ گاه کسی متوجه نشد که آیا کسی عمدا بنکس را مسموم کرده یا نه؟ در این که مردم مکزیک از تیم انگلیس متنفر بودند و از تمام حربه های لازم برای آزار رساندن به این تیم بهره بردند، شکی نبود ولی هیچ گاه کسی نتوانست چیزی را درباره بنکس و بیماری او ثابت کند. اما یک چیز مسلم بود: بنکس هرگز گلهایی را دریافت نمی کرد که بونتی به سادگی از آلمان ها خورد.

 

نظر خود را درباره «گوردون بنکس و بدترین خاطره از جام جهانی فوتبال» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره گوردون بنکس و بدترین خاطره از جام جهانی فوتبال فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.