زمان مطالعه: 2 دقیقه
گل سنبل

گل سنبل

گل سنبل با رنگ‌های مختلف از اواسط اسفند به بازار می‌آید و یکی از سین‌های سفره هفت‌سین است.

گل سنبل (Hyacinth) یکی از گل‌های معروف روزهای عید نوروز بر سر سفره هفت سین است. گل سنبل رنگ‌های مختلفی دارد و در هر رنگ می‌تواند معنای جداگانه‌ای داشته باشد. در ادامه با آسمونی باشید تا شرایط نگهداری این گل زیبا را یاد بگیرید.

گل سنبل

  • گل‌های سنبل خوش‌بو و جنبه زینتی دارند. دوره گلدهی آن‌ها در اواخر اسفند و اوایل بهار است. گل‌ها می‌توانند به رنگ‌های سفید، صورتی، بنفش، قرمز، نارنجی، زرد یا آبی باشند. این گیاه می‌تواند در آب، خاک گلدان و خاک باغچه پرورش یابد.
  • یادتان باشد اگر قصد خرید پیاز گل سنبل را دارید نباید معیوب و مریض باشد. برای شناسایی پیاز سالم، باید دقت کنید که پیاز سفت و سنگین باشد.
  • فصل گلدهی گل سنبل معمولا دو تا سه هفته است. در این مدت گل را در هوای خنک نگهداری کنید یا لااقل شب‌ها آنرا در محیط خنک نگهداری کرده و روزها روی سفره هفت‌سین بگذارید.
نحوه نگهداری گل سنبل در ایام عید نوروز
گل سنبل

چرا گل سنبل در سفره هفت سین وجود دارد؟

گل سنبل در هر رنگ می‌تواند معنای جداگانه‌ای داشته باشد. به عنوان مثال معمولا سنبل بنفش را نمادی برای درخواست بخشش یا ابراز پشیمانی عمیق در نظر می‌گیرند. گل سنبل سفید نیز به معنی علاقه یا خیرخواهی و دعا است. سنبل زرد نیز نشانه حسادت است. اما سنبل قرمز به عنوان جشن، سرور یا تفریح در نظر گرفته می‌شود. سنبل آبی نیز که از سایر انواع سنبل‌ها محبوبیت بیشتری دارد، نماد صداقت، اعتماد و راستی است.

روییدن و گل دادن سنبل، نمادی است برای تولد هفت سین ما ایرانیان نیز همواره جایگاه خاصی دارد، این است که سین سنبل به عنوان نمادی از تجدید حیات و تولد دوباره، معنای سفره هفت سین ما را تکمیل می‌کند.

نگهداری گل سنبل

شرایط ابتدایی نگهداری گل سنبل

نور

سنبل آفتاب و نور مناسب را می‌پسندد اما آفتاب را نیز تحمل می‌کند. جالب است بدانید گلدهی و ریشه زایی این گل در تاریکی مطلق انجام می‌شود و نور آفتاب تنها مقدمات آنها را فراهم می‌کند. بهترین مکان برای قرار گیری آن در منزل، پشت پنجره جنوبی است تا عمل فتوسنتز را به خوبی انجام دهد.

آبیاری

در فصول رشد باید بستر خاک دائما مرطوب باشد اما پس از رشد کامل و گلدهی، آبیاری را کمتر کنید و بعد از ریختن برگها به صورت کامل متوقف کنید و تنها پیاز آن را در بستری مناسب نگهداری کنید.

دما

این گل زمانی که در باغچه کاشته شود، گلدهی چند ساله دارد و دارای مقاومت بالایی است و در تابستان های گرم و زمستان های سرد به خوبی دوام می‌آورد. اما زمانی که در گلدان و در خانه نگهداری و کاشته شود به سرما حساس است. جالب است بدانید سنبل برای گلدهی و رشد کامل به سرمای زمستان و گرمای متوسط تابستان نیاز دارد.

رطوبت

برای شادابی و تازه ماندن گل سنبل در عید و فصل بهار بهتر است رطوبت آن را فراهم کنید و این نیاز با آبپاشی بر روی برگ‌ها یا قرار دادن یک ظرف آب در کنار این گل تامین می‌شود.

گلدهی سنبل

پیاز سنبل اگر در پاییز و زمستان سرما ببیند، در فصل بهار به گل می‌نشیند اما گلدهی در نوع گلدانی آن قابل تنظیم است و می‌توانید با دادن سرمای مصنوعی به آن، گلدهی آن را جلو بیندازید. برای گلدهی دوباره سنبل های خانگی باید پس از پژمرده شدن ساقه و گل آنها، پیاز آن را در همان گلدان در گوشه ای از باغچه قرار دهید و آن را آبیاری نکنید (آب باران برای آن موردی ندارد) تا دوباره در اوار زمستان سال آینده گلدهی را آغاز کند.

خاک مناسب

سنبل به علت داشتن ریشه های عمیق، خاک سبک با زهکشی مناسب برای این گل مناسب است. بهتر است ph خاک خنثی باشد و مخلوطی از خاک برگ، خاک شنی و کود آلی گزینه مناسبی برای این گل است.

نظر خود را درباره «گل سنبل» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره گل سنبل فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.