زمان مطالعه: 3 دقیقه
گزارش از دو نمايش در جشنواره تئاتر فجر، بانوى محبوب من و حياط خانه ما

گزارش از دو نمايش در جشنواره تئاتر فجر، بانوى محبوب من و حياط خانه ما

جشنواره بين المالى تئاتر فجر از مهمترين جشنواره هاى تئاتر ايران است كه هر سال در دهه فجر برگزار مى شود.

سه شنبه 3 اسفند 1400

مرجان دلپسند

  • بانوى محبوب من

يكى از طولاني ترين نمایش های به اجرا درآمده در چهلمين دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر را مى توان نمايش "بانوى محبوب من" دانست. اين نمايش به نویسندگی "آلن جی لرنر است" و " گلاب آدینه" ان را كارگردانى كرده است. نمايش بانوى محبوب من در سالن اصلى تئاتر شهر به روى صحنه رفت و به مدت سه ساعت اجرا شد. اين نمايش در ژانر کلاسیيك و از دسته نمايش هاى موزیکال، کمدی، عاشقانه و پر بازیگر است. نمایشی که برای ساخت آن حدود سه سال زمان صرف شده و بیش‌ از پنجاه هنرمند در حوزه و موسیقی و تئاتر را به روی صحنه آورده بود.
بازیگران این نمایش عبارتند از:

  1. رضا عمرانی
  2. امیر غفارمنش 
  3. سامان کرمی
  4. شبیر پرستار
  5. مرتضی امینی تبار 
  6. گلشید بحرایی 
  7. جلیل فرجاد و ...

متن این نمایشنامه بر اساس نمایش‌نامه "پیگمالیون" اثر "برنارد شاو" به قلم آلن جی لرنر نوشته شده است.
متن اولیه این نمایشنامه به زبان انگلیسی است و به همت " گلاب آدینه" و " گروه تئاتر مروارید" با افزودن ظرایفی به آن که تناسبی منطقی با حال و هوای نمایش و موقعیت مکان های اجرای مانند (صحنه خانه، صحنه پارک، اسب دوانی، مجلس میهمانی پرنس) آن را داشته باشد، به زبان فارسی برگردانده شده است. استفاده از ابزار آلات پیشرفته و مدرن مانند فلوت به عنوان یک ساز بادی چوبی، ویولنسل به عنوان یک ساز زهی و آرشه ای از خانواده ویولن، کنترباس که درسبک موسیقی کلاسیک غربی نیز از آن استفاده می شود و... جنبه ای موزیکال به این نمایش بخشیده بود.
طراحی حرکات موزون بازیگران در هر سکانس از نمایش نیز بخش دیگری از محاسن این نمایش بود. این نمایش به لحاظ طراحی لباس، طراحی صحنه، ساخت ماکت، ساخت اکسسوری و لوازم مورد نیاز صحنه و اجرای دکور نیز تنوع بیشتری نسبت به نمایش های دیگر در این دوره از جشنواره داشت.
نمایش فوق در مدت زمان حدودا سه ساعته با یک آنتراک پانزده دقیقه ای همراه بود. داستان این نمایش در مورد فن بیان و آواشناسی است که با دوست زبان شناس خود شرط می بندد که دختری گل فروش را تبدیل به بانویی متفاوت نماید. بانویی که قرار است تبدیل به بانویی شود تا در میهمانی های اشرافی بدرخشد و طرز بیان و گفتارش از عامیانه به یک فرد متمکن و محبوب قشر اشراف زاده ها قرار بگیرد.
بازیگر این شخصیت در نمایش "نورا هاشمی" فرزند "گلاب آدینه" بازیگر نام آشنای سینما و تئاتر می باشند. یکی دیگر از نقش های کلیدی این نمایش پدر دختر گل فروش با بازی "امیر غفار منش" یکی از بازیگرانی در حوزه سینما و تئاتر می باشد. فردی که مخارج زندگی روزانه اش را از سرکیسه کردن بقیه در می آورد. در آخر نیز با پولی که استاد آواشناسش به او می دهد، وارث یک ثروت هنگفت می شود. راوی این نمایش در تمام صحته هاى نمایش قصه دخترک گل فروش و اتفاقات رخ داده در جریان این شرط بندی را برای مخاطب بیان می کند. یکی از پیام هایی که راوی نمایش به "الیسا" دخترک گل فروش می دهد این است که "بهترین خودت باش، اما کوشا باش". پیام این نمایش برای مخاطب این است که انسان برای زندگی نیاز به شادی و لبخند دارد. شادی و لبخند و آرزوی داشتن یک زندگی مملو از این دو می تواند انتخاب انسان باشد. این نمایشنامه در برخی از کشورهای دیگر نیز با زبان اصلی اجرا شده است. جالب است بدانید این اثر نسخه سینمایی نیز داشته است که در زمان خود مخاطبان بسیاری داشته و حتی مورد توجه منتقدان بسیاری نیز قرار گرفته است.

صحنه ای از نمایش بانوی محبوب من در جشنواره تئاتر فجر
صحنه ای از نمایش بانوی محبوب من در جشنواره تئاتر فجر
  • نمايش خياباني حياط خانه ما

از بین نمایش های دیگری که در این دوره ازجشنواره دربخش خیابانی به نمایش درآمدند،می توان به نمایش "حیاط خانه ما" نیز اشاره نمود. نویسنده و کارگردان این نمایش نیز "آقای وحید خسروی" می باشد. ژانر این نمایش عروسکی و ویژه خردسالان می باشد. این نمایش یک بازیگر وعروسک گردان دارد. داستان این نمایش گیلاس کهنسالی است که یک روز صبح، رنگ قرمز گیلاس تصمیم می گیرد که رنگ قرمز گیلاس نباشد و سفری عجیب را درحیاط خانه آغاز می کند. رنگ قرمزی که بدنبال جایگاهی دیگربرای خود می باشد.

متن اولیه این نمایشنامه این نمایش برگرفته از داستانی به نویسندگی "زهره پریرخ" می باشد. این نمایش موزیکال وجذاب و به سبک کارتون های عروسکی مانند مدرسه موش‌ها و... می باشد. شاعر، عروسک گردان و آهنگساز این نمایش "امیرحسین انصافی" می باشد. این نمایش در بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان به عنوان اثر برگزیده خانه تئاتر معرفی و موفق به دریافت جایزه بازیگری و نمایشنامه بخش کودک شده است. شایان ذکر است در این دوره از جشنواره امکان خرید بلیط و تماشای آنلاین نمایش های چهلمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر فراهم گردیده است.

نمایش خیابانی حیاط خانه ما
نمایش خیابانی حیاط خانه ما
نظر خود را درباره «گزارش از دو نمايش در جشنواره تئاتر فجر، بانوى محبوب من و حياط خانه ما» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره گزارش از دو نمايش در جشنواره تئاتر فجر، بانوى محبوب من و حياط خانه ما فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.