شنبه 31 اردیبهشت 1401

نویسنده :مرجان دلپسند

سی و سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران به دو صورت فیزیکی و مجازی برگزار شد. در حالی که در دو سال گذشته که به دلیل شیوع بیماری منحوس کرونا و سویه های متفاوت آن، عدم واکسیناسیون عموم مردم امکان برگزاری این نمایشگاه به صورت فیزیکی وجود نداشت. در سال جاری به همت آقای یاسر احمدوند معاون محترم معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری سازمان فناوری اطلاعات، خانه کتاب و ادبیات ایران، شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران با عاملیت بانک صادرات سی و سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران است.

مسیر های ورود به محل مصلی امام خمینی و نمایشگاه از سمت غرب (میدان آزادی، اتوبان جناح)، از سمت شرق (بزرگراه رسالت)، از سمت جنوب (اتوبان شهید تندگویان)، از مترو مصلی و شهید بهشتی می باشد. نیروهای اورژانس و هلال احمر و چند ماشین آتش نشانی با تجهیزاتی لازم در حیاط مصلی در چند جای متفاوت متمرکز شده اند. اطلاع رسانی ها در خصوص این نمایشگاه از داخل مترو با نصب بنرها و تابلوهایی که مسیر ورود به نمایشگاه کتاب را به بازدیدکنندگان نشان می دهد، انجام می شود.

سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

صدای بلند رادیو نیز از همان بدو ورود به نمایشگاه را می توان شنید. در این بخش از نمایشگاه تبلیغات مربوط به بخش های مختلف نمایشگاه و غرفه ها و جای و مکان غرفه ها انجام می شود. غرفه های فروش مواد غذایی نیز تنوع خاص خود را دارد. از هایلا بستنی می فروشند، صف های طولانی از مردم در ساعت نزدیک به ظهر می توان از میزان استقبال مردم از این نمایشگاه مطلع شد.

در بخش دیگری از حیاط های مصلی غرفه های امانات جهت رفاه حال بازدید کنندگانی که از شهرهای دیگر آمده اند، وجود دارند.غرفه هایی که با حفظ و نگهداری کیف ها و کتابهای خریداری شده بازدیدکنندگان در شرایطی امن این امکان را برای آنها فراهم می کردند تا بتوانند از بخش های دیگر این نمایشگاه بازدید نمایند. در حیاط مرکزی مصلی مکان هایی برای اقامه نماز برای بازدیدکنندگان و استراحت موقت آنها در نظر گرفته شده است. سرویس های بهداشتی در بخش های مختلف مصلی هم برای رفاه حال بازدیدکنندگان از این نمایشگاه احداث شده است.

ساعت کار این بخش در نمایشگاه از ساعت 10 صبح لغایت 21 می باشد. به همت وزارت بهداشت و درمان و علوم پزشکی در درب ورودی مترو شهید بهشتی به سمت مصلی نیز کادر پزشکی جهت واکسیناسیون بازدید کنندگان بالای هفتاد سال و کسانی که به تازگی سفری به یک کشور دیگر داشته اند و کسانی که دوز دوم و سوم واکسن کرونا را نزده اند، حضور دارند.

استقبال مردم از سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران در مصلی امام خمینی
استقبال مردم از سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران در مصلی امام خمینی

زمان برگزاری این دوره از نمایشگاه (21-31) اردیبهشت ماه از ساعت (10-21) می باشد.این نمایشگاه شامل ناشران عمومی، ناشران خارجی، بخش بین الملل، ناشران دانشگاهی، کودک و نوجوان می باشد. کشورهای شرکت کننده در این دوره از جشنواره شامل ایتالیا، استرالیا، آذربایجان، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، بوسنی و هرزگوین، صربستان، لبنان، یمن، عراق، کوبا و لبنان می باشند.

میهمان ویژه این دوره کشور قطر می باشد. علت آن را می توان افزایش تبادلات فرهنگی هنری و انتخاب این کشور برای میزبانی مسابقات المپیک دانست. برای بازدید از بخش بین الملل در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران می توانید به درب 15 شبستان مراجعه کنید.

جهت رفاه سایر بازدید کنندگان و جانبازان و معلولان نیز یک آسانسور از داخل بخش ناشران عمومی قرار داده شده است. جهت رعایت و حفظ موازین بهداشتی کرونایی و جلوگیری از شیوع بیماری راهروهای نمایشگاه عریض تر شده اند و کارت واکسیناسیون غرفه داران و دیگر دست اندرکاران نمایشگاه نیز بررسی شده است.

غرفه های نمایشگاه کتاب تهران در مصلی امام خمینی
غرفه های نمایشگاه کتاب تهران در مصلی امام خمینی

از همان نخستین روزهای این دوره از نمایشگاه مسولان و دست اندرکاران در حال تجهیز سالن ها و غرفه ها به نور مناسب و برق و اینترنت و مودم برای نصب کارتخوان ها برای خرید کتاب بودند. هم چنین در برخی دیگر از نمایشگاه نیز چرخ دستی هایی بودند که کتابها، میزها و قفسه ها را برای غرفه داران به داخل سالن ها می آوردند. در داخل برخی از سالن ها مانیتورهایی را برای رفاه بازدیدکنندگان برای یافتن شماره غرفه، ناشر و کتاب ها قرار داده شده بودند. افرادی نیز بودند که به وسیله لپ تاپ هایی اقدام به یافتن شماره غرفه و ناشر برای بازدیدکنندگان انجام می نمودند. غرفه های اطلاع رسانی در درب ورودی های بخش های مختلف نمایشگاه و نیروهای انتظامی نیز در درب وردی غرفه ها حضور داشتند. برای نظافت غرفه ها نیز از زمین سوی های صنعتی به صورت متناوب در تمامی بخش های نمایشگاه استفاده می شود.

بخش بین الملل در طبقه دوم شبستان درب ورودی شماره 15 درست در بالای بخش ناشران عمومی نمایشگاه قراردارد. جهت رفاه حال جانبازان و معلولان که امکان استفاده از راه پله را ندارند، امکان استفاده از آسانسور وجود دارد. اگر از درب ورودی شماره 13 شبستان ناشران عمومی کمی جلوتر به سمت راست بروید، می توانید از آسانسور برای رفتن به این بخش استفاده نمایید.

شخصیت های برجسته کشور قطر در این دوره از نمایشگاه "جاسم ابوالیعین" رئیس نمایشگاه کتاب دوحه قطر ، "ریاض الیاسین" رئیس اتحادیه ناشران، "اسما الکواری" مدیر انتشارات دار البجه می باشند. حضور کشور قطر برای افزایش ارتباطات فرهنگی هنری با انتشارات فارسی زبان در ایران و بهره مندی از کتاب های چاپ شده به زبان فارسی می باشد. حضور ناشران و فعالان صنعت نشر از کشورهای همسایه و هم زبان از کشورهای حاشیه خلیج فارس، آسیای میانه و جنوب شرقی آسیا نیز باعث افزایش وجهه فرهنگی این دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب شده است.

غرفه نابینایان در سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
غرفه نابینایان در سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

حضور خبرنگاران در این غرفه در تمام ساعات کاری نمایشگاه نیز از دیگر نکات برجسته این بخش می باشد. غرفه "مرکز نابینایان رودکی" نیز در این بخش قرار دارد. مخاطبان این غرفه روشندلانی در تمامی سنین و مقطع تحصیلی هستند که معمولا با یک همراه به این غرفه سر می زنند. این غرفه که به همت سازمان بهزیستی کشور (معاونت امور توانبخشی) در این دوره از نمایشگاه در بخش بین الملل مستقر شده اند.

در این غرفه اقدام به تهیه و تولید کتب گویا و بریل، ایجاد سایت کامپیوتری ویژه نابینایان و کم بینایان و تجهیز کتابخانه های گویا و بریل برای این قشر در جامعه می نمایند. نشانی این مرکز واقع در خیابان جمهوری، خیابان ظهیر الاسلام روبروی مسجد طالقانی می باشد. در این غرفه برای نخستین بار سالنامه ویژه نابینایان با خط بریل به روشندلان اهدا می شود. این غرفه آمادگی دارد تا سفارشات کتاب های صوتی و گویا را برای روشندلان در هر مقطع سنی و آموزشی بپذیرد.

تبادل کتاب در نمایشگاه کتاب تهران 1401
تبادل کتاب در نمایشگاه کتاب تهران 1401

تبادل کتاب نیز برای اولین بار در نمایشگاه کتاب تهران توسط "غرفه تبادل کتاب" انجام می شود. در این غرفه متقاضیان به دو صورت حضوری و مجازی می توانند کتاب های خود را جهت فروش ارائه نمایند. متقاضیانی که بیش از 50 جلد کتاب برای تبادل دارند نیز می توانند به صورت غیر حضوری به سایت www.tabadolketab.com مراجعه نمایند. بازدیدکنندگان برای تبادل کتاب به صورت حضوری و اخذ اطلاعات بیشتر در مورد نحوه تبادل کتاب و آشنایی با اپلیکیشن این غرفه در ایام نمایشگاه می توانند به این غرفه در بخش بین الملل نمایشگاه کتاب مراجعه نمایند.

ناشران دیجیتال نیز در این بخش از نمایشگاه قرار دارند. مدیر این بخش "سعید پور ابوالقاسم" می باشد. این بخش از نمایشگاه نیز به دو صورت فیزیکی و مجازی برگزار می شود. بازدیدکنندگان برای بازدید از سایت مجازی این بخش از نمایشگاه می توانند به سایت ketab. if, مراجعه نمایند. از ناشران کتاب های مجازی در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران می توان به (پایا نرم افزار گستر مهرگان)، (عتیق نوآوران پاسارگاد)، ((گروه توسعه نرم افزاری جی بی (نرم افزار آموزشی تخصصی و آموزش زبان))، پارس استاک (مرجع دانلود تصاویر اوری جینال) و انتشارات گردو (شهمیرزاد) و ... اشاره نمود.

نظر خود را درباره «گزارشی میدانی از سی و سومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره گزارشی میدانی از سی و سومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.