زمان مطالعه: 3 دقیقه
گادوین منشا، ستاره تمام نشدنی فوتبال ایران

گادوین منشا، ستاره تمام نشدنی فوتبال ایران

مهاجم نیجریه ای مس رفسنجان، امسال با پنجمین تیمش در فوتبال ایران گلزنی کرد.

سال 1395 و در شرایطی که خبر انتقال آرش برهانی به تیم فوتبال پیکان، مهمترین خبر مربوط به این باشگاه بود، در روز 6 مرداد، رسانه های کم شماری خبر دادند که پیکانی ها یک مهاجم خارجی را جذب کردند. اسم این مهاجم 26 ساله گادوین منشا بود و گفته می شد در لیگ اسپانیا هم سابقه بازی دارد. اما زمانی که راهی فوتبال ایران شد، بازیکن لیگ مالت بود. مهاجم 182 سانتی متری پیکان، در روز 2 سپتامبر 1989 در لاگوس- پایتخت نیجریه- متولد شده بود و خیلی زود راهی فوتبال باشگاههای اسپانیا شد.

تیم دسته سومی« دپورتیوو پِدرونِراس» اولین مقصد اروپایی منشا بود. در فصل 12-2011 او در 31 بازی لیگ دسته سوم 20 گل برای این تیم به ثمر رساند. فصل بعد، برای «تالاوِرا» توپ زد و 17 گل در 26 مسابقه آمار او در این تیم بود. « دپورتیوا سوسوئِلاموس» سومین تیم دسته سومی اسپانیا بود که منشا پیراهن این تیم را به تن کرد و یک فصل را با 20 گل و فصل بعد را با 21 گل زده در این تیم به پایان رساند.

بالاخره در فصل 15-2014 بود که منشا راهی تیم دسته دومی کامپوستلا شد؛ اما شرایط دسته دوم به کلی متفاوت از تیمهای قبلی بود و او در 29 مسابقه برای کامپوستلا فقط موفق به ثبت 4 گل شد و تنها بعد از یک فصل، این تیم را ترک کرد و سر از لیگ مالت درآورد. در لیگ برتر مالت، او پیراهن قرمز بالزان را پوشید و 4 گل در 15 مسابقه به ثمر رساند. بالزان در آن فصل در مرحله اول لیگ اروپا هم به میدان رفت اما با شکست مقابل نماینده بوسنی از رقابتها کنار رفت. «موستا» تیم بعدی منشا بود؛ تیمی با استادیومی 700 نفری. منشا در این تیم هم 16 بار به میدان رفت، 10 گل زد و سرانجام در سال 2016 فوتبال اروپا را ترک و راهی ایران شد.

منشا در هفته سوم برابر تراکتورسازی، برای اولین بار در لیگ ایران به میدان رفت و چهار هفته بعد در خانه استقلال اهواز، دو بار دروازه این تیم را باز کرد. قرار بود آرش برهانی ستاره خط حمله پیکان در آن فصل باشد. اما برهانی حتی یک گل هم در این تیم نزد و این منشا بود که 15 بار در لیگ و یک بار در جام حذفی برای پیکان گلزنی کرد. در دورانی که شادی بعد از گل به صورت چالش مانکن مد شده بود، منشا و هم تیمی هایش بارها از این نوع شادی انجام دادند. منشا سومین گلزن برتر لیگ ایران شد تا با عملکرد او در پیکان، انتقال او به تیمی بزرگ تر محتمل به نظر برسد.

انتقال او به پرسپولیس، منشا و طارمی را در کنار هم قرار داد؛ دو بازیکنی که علاوه بر رقابت بر سر عنوان آقای گلی، باید در پرسپولیس با همدیگر همکاری می کردند. در همان آغاز کار و بازی مقابل نفت بود که محسن مسلمان و فرشاد احمدزاده در موقعیتی مناسب، توپ را به منشا پاس ندادند تا این سوال مطرح شود: آیا پرسپولیسی ها حاضر می شوند منشا را در جمع خودشان پذیرفته یا این که پاس دادن به طارمی را ترجیح می دهند؟ تمام اتفاقات از طرف پرسپولیسی ها تکذیب شد و حتی درباره دلیل عصبانیت منشا گفته شد که او از این که چندین بار آمایش دوپینگ داده، عصبی شده.

منشا هرگز نتوانست اعتماد برانکو ایوانکوویچ مربی پرسپولیس را جلب کند. در فصل اول حضور خود در جمع سرخها 12 گل به ثمر رساند که فقط 4 گل آن در لیگ به ثمر رسید. با این حال درخششی فوق العاده در لیگ قهرمانان آسیا داشت و 6 گل به ثمر رساند؛ از جمله گل دقیقه 78 تیمش مقابل الدحیل که برد(3-1) پرسپولیس در بازی برگشت و فینالیست شدن این تیم را تضمین کرد.

یک فصل بعد، منشا در طول نیم فصل فقط یک گل در لیگ برای پرسپولیس به ثمر رساند و در حالی که 250 هزار دلار از پرسپولیس طلب داشت، 123 هزار دلار آن را بخشید و در 16 بهمن 1397 به عنوان بازیکن آزاد راهی استقلال شد. قرار بود یک سال و نیم در استقلال باشد، اما فقط یک گل به ذوب آهن زد و بعد از یک نیم فصل توسط فرهاد مجیدی در اختیار باشگاه قرار داده شد تا سر عجمان امارات در بیاورد. تیمی که منشا فقط یک بار برای آن به میدان رفت و کمی بعد، به ایران بازگشت. این بار او برای گل گهر سیرجان توپ زد و با 15 گل زده در 30 بازی برای سیرجانی ها، دوباره نام خودش را به عنوان یک ستاره در فوتبال ایران مطرح کرد. او امسال در مس رفسنجان هم می درخشد و آمار گلزنی خودش را به 52 گل در فوتبال ایران رسانده. ستاره ای که می تواند هم شادی های بعد از گل جنجالی کند و در نقطه مقابل، به کودکان نیازمند، کمک مالی کند. برای منشا فرقی ندارد آنها هموطنش باشند یا ایرانی. 

به نظر می رسد داستان منشا همچنان ادامه داشته باشد؛ چه در گلزنی، چه در جنجال و چه در کارهای خیر.

 

نظر خود را درباره «گادوین منشا، ستاره تمام نشدنی فوتبال ایران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره گادوین منشا، ستاره تمام نشدنی فوتبال ایران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.