زمان مطالعه: 4 دقیقه
بهترین کتاب های قصه برای کودکان

بهترین کتاب های قصه برای کودکان

کتاب‌های قصه و اصولا داستان‌ها نقشی حیاتی در رشد و تکامل کودکان دارند.

کتاب‌هایی که کودکان می‌خوانند و یا شما برای آنها می‌خوانید، باعث می‌شوند که کودک با شخصیت‌هایی مختلف آشنا شوند و حتی در برخی موارد خود را جای شخصیت داستان می‌گذارند تا زندگی آنها را درک کنند. در زمان خواندن داستان‌ها و قصه‌ها است که کودک مهارت‌های بسیاری را فرا می‌گیرد و همچنین نکات بسیاری را می‌آموزد. کتاب قصه همچنین به کودکان کمک می‌کنند تا میزان اعتماد به نفس خود را افزایش دهند، با احساسات خود کنار بیایند و همچنین زبان خود را تقویت کنند و مطالب بسیاری یاد بگیرند.

به دلیل اهمیت کتاب خواندن برای کودکان تصمیم گرفتیم در این مقاله بهترین کتاب‌های قصه کودکان را به شما معرفی کنیم تا در زمان خرید کتاب برای کودکان مشکلی بابت انتخاب نداشته باشید.

کتاب تونل اثر هیگا سیری

کتاب تونل اثر هیگا سیری
کتاب تونل اثر هیگا سیری

کتاب داستان «تونل»، داستان دو خرگوش سفید و قهوه‌ای را روایت می‌کند که برای تجربه کردن و داشتن زندگی بهتر به کندن زمین و تونل مشغول می‌شوند و می‌خواهند از زیرِ زمین به آن سوی جاده برسند. این کتاب توسط هیگا سیری نوشته است و زهره قایینی آن را به فارسی ترجمه کرده است و مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان کتاب آن را منتشر کرده است.

کلام زیبا و قابل فهم و همچنین تصاویر بسیار جذاب در این کتاب کودکان را با این حقیقت آشنا می‌کند که چطور انسان چگونه با دست زدن به طبیعت و محیط زیست، زیستگاه امن خود برای زندگی را از بین می‌برد. البته از ترجمه روان و زیبای این کتاب نیز نباید غافل شد، چرا که مفهوم کلی کتاب و توجه به محیط زیست را در تک‌تک کلمات می‌توان درک کرد.

کتاب قورباغه و شهاب اثر ماکس فلت هاوس

بهترین کتاب های قصه برای کودکان
بهترین کتاب های قصه برای کودکان

نویسنده معروف کتاب‌های مجموعه کتاب‌ قورباغه، ماکس‌ فلت‌هاوس خالق کتاب قورباغه و شهاب است که در این کتاب داستانی دلنشین و ساده در مورد‌ دوستی و همدلی روایت می‌کند.‏

در این کتاب همدلی دوستان و تلاش همگانی برای رسیدن و دستیابی به شادی به قشنگی و وضوح دیده می‌شود. مهم‌ترین اثری که خواندن این کتاب برای کودکان دارد این است که، می‌توانند درک کنند که برای شاد بودن و خوشحال شدن نیاز است که با دیگران تعامل داشته باشند و در مراحل زندگی دوستان هستند که می‌توانند شادی را برای آنها رقم بزنند. در واقع حرف اصلی کتاب این است که دوستی مانند معجزه‌ای می‌ماند که می‌تواند حتی آرزوهای شما را برآورده کند.

کتاب آن جا که شادی آغاز می‌شود اثر ایوا ایلند

این کتاب نیز سعی دارد تا به کودک کمک کند تا درک خوبی از شادی داشته باشد، به این پی ببرد که شادی چه اشکالی دارد، اینکه ممکن است همیشه شادی برقرار نباشد و در نهایت به کودک یاد می‌دهد که چگونه شادی را دوباره بیابد.

ایوا ایلند در این کتاب از محتوا و همچنین تصاویر بسیار جذاب برای بیان این مفاهیم استفاده کرده است. به عنوان مثال، در بخش‌هایی از کتاب که شادی تعریف و نمایش داده می‌شود، به خوبی آن را با ترکیب رنگی‌های شاد نشان می‌دهد و اهمیت و نمود آن را کاملا نمایان می‌کند. نکته جالب درباره این کتاب این است که ناشر آن حق انتشار این اثر را از ناشر اصلی خریده است و به همین خاطر تمامی المان‌های کتاب مانند نسخه اصلی منتشر شده است و همین موضوع اثربخشی آن را بسیار بیشتر کرده است. این کتاب علاوه بر کودکان برای نوجوانان نیز مناسب است و مفاهیم آن، این رده سنی را نیز پوشش می‌دهد.

کتاب می‌خواهی دوست من باشی؟ اثر اریک باتو

دوست‌یابی یکی از موضوعات مهم برای رده سنی کودکان است و در این کتاب داستان موش سبز کوچکی روایت می‌‌شود که می‌خواهد دوست پیدا کند. فرمت کلی کتاب تصویرسازی‌های جذابی است که دارد، اما اریک باتو با متن‌های کوتاه و تصاویر ساده داستان را به زیبایی برای کودکان روایت کرده است. اریک باتو نویسنده و تصویرگر این کتاب جذاب برای کودکان است و ویدا رامین آن را به فارسی ترجمه است. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کتاب را منتشر کرده است.

کتاب گرگ کوچولوی دانا اثر خیس فان درهامن

کتاب-قصه-کودکان
کتاب-قصه-کودکان

داستان کتاب گرگ کوچولوی دانا درباره گرگ کوچکی است که دانستن و کتاب خواندن را دوست دارد. او بسیار کتاب می‌خواند و چیزهای زیادی می‌داند اما چون می‌خواهد زیادتر بداند هیچ وقت فرصت حرف زدن با جانوران دیگر را ندارد.

داستان اصلی این کتاب از آنجایی شروع می‌شود که گرگ داستان قصد رفتن به ملاقات پادشاه بیمار می‌گیرد و از آنجایی که تا به آن روز فرصت صحبت با دیگر جانوران را نداشته است، نمی‌توانست بدون کمک آنها راه قصر را پیدا کند. در واقع هدف اصلی این کتاب و نویسنده آن است است که، در کنار کتاب خواندن باید سراغ دیگر کارها برای یادگیری و معاشرت نیز رفت، چرا که بسیاری از مهارت‌ها را با کمک دیگران می‌توان آموخت. نویسنده این کتاب خیس فان درهامن است که آن را مهتا منصوری ترجمه کرده و انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان آن را منتشر کرده است.

کتاب قصه‌های سروته اثر محمدرضا کاظمی

هدف اصلی از این کتاب که داستان‌های آن به صورت سَر و تَه نوشته شده است، این است که کودک را به فکر وادارد و همچنین قوه تخیل او را تقویت کند. قصه‌های موجود در این کتاب عبارت‌اند از:

  • خاله قابلمه
  • آینه پری
  • درخت غرغرو
  • به دنبال ماه پییشونی
  • گرگ و هندوانه
  • جارو
  • زنگوله
  • پسر و گرگ
  • آلوچه
  • خاله سوسکه
  • سال نو، خانه‌ی نو!
  • لوبیای سَر و تَه
  • کدو قلقله زن
  • فیل اومد آب بخوره

محمدرضا شمس در کتاب «قصه‌های سَر و تَه» به روایت 14 داستان آشنا و قدیمی کوتاه با زبانی آهنگین پرداخته است. تصویرگر این کتاب الهام کاظمی است و آن را کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر کرده است.

برای خرید کتاب کودکان معرفی شده در این لیست اینجا را کلیک کنید.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «بهترین کتاب های قصه برای کودکان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره بهترین کتاب های قصه برای کودکان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.