زمان مطالعه: 3 دقیقه
نقد و معرفی کتاب آخرین دختر

نقد و معرفی کتاب آخرین دختر

آخرین دختر، یک سرگذشت نامه است که «جناکرا جسکی»، نویسنده و روزنامه نگار آن را با همکاری «نادیا مراد» به رشته تحریر در اورده است.

چهارشنبه 25 اسفند 1400
لاله عالم

«نادیا مراد» یکی از ایزدی های عراق می باشد که در پی حمل داعش به روستایشان به اسارت در می اید و نهایتا موفق به فرار می شود.
او در این کتاب از زندگی خود قبل از اسارت به دست داعش و پس از آن نوشته است.
کتاب با یک پیشگفتار از “امل کلونی”، وکیل حقوق بشر آغاز می شود.
وی در این مقدمه دلایل وکالت خود را شرح می دهد. او می گوید: «من پذیرفتم که وکیل نادیا در این دادخواهی باشم، من و او یکسال تمام در کنار هم برای رسیدن به حق خود کوشیدیم و مبارزه کردیم. در این یک سال ما پیوسته دیدارهایی با مسئولان دولت عراق، نمایندگان سازمان ملل، اعضای شورای امنیت و دیگر قربانیان این جنایات داشتیم.»
شاید همه ما درباره داعش شنیده باشیم و آنچه بر سر مناطق اشغالی اورده باشند، شاید از برده گرفتن زن‌ها و کشته شدن مردها چیزهایی شنیده باشیم یا در فیلم های خبری دیده باشیم اما وقتی این وقایع از زبان یکی از قربانی باشد، موضوع فرق می کند.
در جایی دیگر از مقدمه «امل کلونی» نوشته شده است :«من از تمام این ملاقات ها پیش نویس و‌ گزارش تهیه می کردم و نتایج آن ها و تحلیل های خودم را در قالب سخنرانی ارائه می دادم و در آن عاجزانه از سازمان ملل می خواستم که برای توقف این جنایات دست به کار شود. تمام افرادی که در جریان کار من بودند، عاقبتی برای تلاش های من نمی دیدند و آن را بیهوده می دانستند و....»
کتاب آخرین دختر، بیست و دو فصل دارد، در فصل اول، نادیا مراد از خاطراتش در جایی که تا قبل از اسارت زندگی می کرد، می گوید: از روستای «کوچو» و چگونگی شکل گیری این روستا.
«از زمانی که من در جریان هستم، ساکنان روستای کوچو همه ایزدی بودند .در واقع دهقانان و چوپانان کوچ نشین به این روستا آمدند و تصمیم گرفتند در اینجا ماندگار شوند.»
«نادیا مراد» به همراه خانواده اش در روستای «کوچو» از توابع شهر سنگال زندگی می کرد. «شنگال» یا «سنجار»، شهری در استان نینوا، در شمال باختری عراق است و «روستای کوچو»‌ منطقه ای نزدیک مرز عراق و سوریه است. شغل آنها کشاورزی و چوپانی بود.مراد همچنین از روستای «کوچو» چنین یاد می کند: «امنیت در شب ها هم حاکم بود و اهالی با خیال اسوده می توانستند در شب ها هم به دیدار یکدیگر بروند و هر زمان از شب هم که خواستند به خانه های خود بازگردند. مسافران از نور خیره کننده کوچو‌ برایمان می گفتند که از دور چشم آنها را مجذوب می کرد. عدکی خواهرم، برایمان تعریف می کرد که یک نفر به او گفته بود که «کوچو» حکم «فرانسه شنگال» را دارد.

او همچنین خانه ای که در آن زندگی می کرد را چنین توصیف می کند: «خانه ما یک طبقه داشت و از خشت های گلی ساخته شده بود ‌نزدیک شمال روستا بود. اتاق های خانه ما مانند دانه های تسبیح پشت سر هم قرار گرفته بودند و یک دالان از میان آنها می گذشت. این خانه خانواده پرجمعیت ما را در خود جای داده بود.من، مادرم، شش تا هشت برادرم، دو خواهرم و همچنین زن دو برادر و بچه هایشان.»
او درباره خود می گوید: «من یازدهمین فرزند خانواده بودم و از همه کوچک تر؛ اما در من شجاعتی بود و از هیچکس نمی نرسیدم ، صدایم همیشه بلند بود و همه از حرف من اطاعت می کردند و...»
سپس در فصل های بعدی نویسنده ضمن آنکه به آنچه در پی حمله داعش بر خانواده مراد و اهالی روستا می گذرد می گوید، از وضعیت تاریخی و جغرافیایی عراق نیز اطلاعاتی به مخاطب می دهد، همچنین، درگیری های درون عراق، پیدایش داعش، منطقه خودمختار کردستان، اختلافات در آن نواحی و...
در حقیقت کتاب آخرین دختر ،افشاگری نادیا مراد از جنایات داعش با مردم منطقه شنگال است و به طور مفصل از آنچه بر وی گذشت، سخن می گوید، ضمن آنکه بر اطلاعات تاریخی و جغرافیایی مخاطب نیز می افزاید.
کتاب «اخرین دختر» با نام فرعی «داستان من از اسارت و مبارزه علیه داعش» توسط حمید غلامی و سید محمد طهماسبی ترجمه شده است. این کتاب توسط نشر آتیسا در سال 1398 روانه بازار شده است و در حال حاضر چاپ سوم آن در کتابفروشی ها موجود است.

نظر خود را درباره «نقد و معرفی کتاب آخرین دختر» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نقد و معرفی کتاب آخرین دختر فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.