زمان مطالعه: 2 دقیقه
کارت سربازی

کارت سربازی

اقدامات لازم برای دریافت کارت پایان خدمت سربازی حدود 15 روز پس از اتمام دوره سربازی انجام می شود.

کارت پایان خدمت سربازی را پس از گذراندن دوره سربازی می توان دریافت کرد، البته سازمان نظام وظیفه امکانی را برای استعلام کارت سربازی در طول مدت صدور این کارت برای تمامی افراد فراهم کرده است تا بتوانند از روند صدور کارت خود اطلاع پیدا کنند. در ادامه مطلب آسمونی درباره مدرک سربازی و مباحث مرتبط با آن صحبت می کنیم.

کارت پایان خدمت، یکی از مسائلی است که جوانان امروزه بسیار درگیر آن هستند. این کار برای استخدام و حتی خروج از کشور به کار می آید و اگر کسی آن را دریافت نکرده باشد از یک سری امکانات محدود می شود. دوره سربازی به صورت اجباری است و باید کارت آن را پس از اتمام دوره سربازی دریافت کرد. البته افرادی هم هستند که به دلایل مختلف از سربازی معاف می شود. برای افراد معاف شده هم کارت پایان خدمت صادر می شود. همچنین دولت اخیراً هزینه هایی را برای خرید سربازی در نظر گرفته است و افرادی که تمکن مالی دارند می توانند سربازی خود را بخرند و این کارت را دریافت کنند.

کارت هوشمند پایان خدمت سربازی

کارت هوشمند پایان خدمت سربازی
کارت هوشمند پایان خدمت سربازی

همانطور که گفته شد کارت پایان خدمت سربازی یک مدرک رسمی و کشور است و چند سالی می شود که آن را به صورت هوشمند صادر می کنند. این کارت هوشمند یکی از نوآوری های جدید در حوزه نظامی و انتظامی کشور است که در آنها تراشه هایی را جایگذاری کرده اند و با استفاده از دستگاه های کارتخوان و اسکن ساده می توان به اطلاعات هویتی افراد پی برد.

تفاوت کارت قدیم و کارت جدید سربازی

این دو کارت هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. برای سربازان جدید کارت هوشمند پایان خدمت صادر می شود. اما افرادی که سال های پیش این کارت را دریافت کرده اند باید نسبت به تعویض کارت سربازی قدیمی خود اقدام کنند و کارت هوشمند دریافت کنند. این قانون به منظور جلوگیری از جعل کارت پایان خدمت سربازی صورت گرفته است. می توان گفت تنهای تفاوتی که بین کارت قدیم و جدید سربازی وجود دارد در همین است.

مدارک لازم برای تعویض کارت قدیمی سربازی

کارت قدیمی پایان خدمت سربازی
کارت قدیمی پایان خدمت سربازی
  1. تکمیل برگ درخواست تعویض و صدور کارت هوشمند پایان خدمت.
  2. ارائه اصل کارت پایان خدمت دوره ضرورت و کارت دوره احتیاط در صورت وجود.  
  3. 2 قطعه عکس 4×3 رنگی زمینه سفید، تمام رخ با رعایت شئونات اسلامی.
  4. ارائه اصل فیش بانکی جهت هزینه ثبت و ارسال کارت تعویضی از طریق پست پیشتاز.
  5. تصویر آخرین مدرک تحصیلی در صورت ارتقاء.
  6. احراز هویت متقاضی با رویت مدارک معتبر(شناسنامه ،کارت ملی،گذرنامه)

صدور کارت پایان خدمت المثنی

یکی از الزامات دریافت کارت سربازی المثنی، احراز مفقودیت کارت است. یعنی شخص باید به نهادهای امنیتی و نظامی کشور اثبات کند و دو بار در یک روزنامه کثیرالانتشار آگهی مفقودی کارت خود را چاپ کنند. اگر هیچ پاسخی دریافت نشد آن وقت می توانند گم شدن کارت را به پلیس بعلاوه 10 اطلاع دهند.

زمان خرید سربازی

برای نخستین بار، در دهه 70 قانون خرید خدمت سربازی مطرح شد اما به دلیل نیاز کشور به سرباز این طرح لغو گردید. با این حال، در روزهای آخر سال 1400 دوباره قانون خرید سربازی در مجلس شورای اسلامی مطرح و تصویب شد.
در سال 95 برای اولین بار برای مشمولینی که بیش از 8 سال غیبت داشتند امکان خرید خدمت سربازی برقرار شد. اما این طرح پس از گذشت دو سال و در سال 97 متوقف شد. اما از همان سال، پویش‌های مختلفی جهت بازگرداندن این طرح به مجلس جهت بررسی آغاز شد.

قیمت خرید خدمت سربازی

  • برای مشمولین دارای مدرک کاردانی و کمتر به مبلغ 250 میلیون تومان
  • برای دارندگان مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد با مبلغ 400 میلیون تومان 
  • دارندگان مدرک پزشکی عمومی و دکتری تخصصی و بالاتر با مبلغ 600 میلیون تومان 
  • خرید خدمت سربازی برای متاهل ها

مشمولان متاهل به ازای هر فرزند از 20 درصد تخفیف تا سقف حداکثر 60 درصد برخوردار خواهند بود و افراد متاهل تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی از تخفیف 50 درصدی برخوردار شدند.

نظر خود را درباره «کارت سربازی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره کارت سربازی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.