زمان مطالعه: 2 دقیقه
معرفی کاخ ثابت پاسال

معرفی کاخ ثابت پاسال

کاخ ثابت پاسال یکی از خانه های قدیمی و بزرگ واقع در شهر تهران می باشد.

کاخ ثابت پاسال یکی از بزرگ‌ترین خانه های قدیمی تهران است.که حرف‌ و حدیث‌ های زیادی را به خود دیده، و حتی تا مرز تخریب شدن پیش رفته‌ است. و می‌توان آن را یکی از جا های بسیار دیدنی تهران دانست. این خانه بر اساس توافقاتی که مابین سازمان میراث فرهنگی استان تهران و مالک عمارت ثابت پاسال صورت گرفت رای بر پابرجل ماندن این خانه صادر شد. علاوه‌بر یک مرکز اقامتی ساخت هتل نیز در این خانه به اجرا درآمده است. هر چند هنوز اظهارنظرهای متفاوتی در مورد این خانه پر داستان وجود دارد، با این حال چند سالی است که این خانه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است. برای آشنایی بیشتر با این کاخ در ادامه مطلب با آسمونی همراه شوید. 

کاخ ثابت پاسال کجاست؟

کاخ ثابت پاسال تهران
کاخ ثابت پاسال تهران

کاخ ثابت پارسال در انتهای شمالی خیابان جردن و در تقاطع خیابان طاهری و روانپور در منطقه‌ای به نام امانیه تهران قرار گرفته است. کاخ ثابت به نام‌ قصر سنگی و کاخ ورسای نیز شناخته می‌شود. دلیل این نام‌گذاری معماری آن است. معماری زیبای کاخ ثابت برگرفته از الگوی معماری قصر پتی‌تریانو در کاخ ورسای است.

مالک کاخ ثابت پاسال کیست؟

کاخ ثابت بنایی است که در سال 1340 ساخته شده‌ است. این ملک بالغ 11 هزار مترمربع مساحت دارد. جالب این است که بدانید این بنا قبل از انقلاب اسلامی جزو گران‌ترین و بزرگ‌ترین خانه‌های تهران به شمار می‌رفته است. این خانه قبل از انقلاب متعلق به آقای حبیب‌الله ثابت بوده‌ است. 
آقای حبیب‌الله ثابت معروف به ثابت پاسال یک سرمایه‌دار مشهور ایرانی قبل از انقلاب بوده است. ارزش این خانه قبل از انقلاب اسلامی بیش از 15 میلیون دلار برآورد شد ساخت این بنا 12 سال طول کشید. صاحب این خانه یعنی آقای ثابت، تنها دو سال در آن اقامت داشت و بعد از انقلاب به آمریکا مهاجرت کرد. این کاخ زیبابه عنوان بزرگ‌ترین خانه‌ی تهران در منطقه امانیه قرار گرفته‌ است.

علت نامگذاری کاخ ثابت پاسال به نام کاخ ورسای 

کاخ ثابت پاسال یا کاخ ورسای تهران در واقع کاخ سفید ایران است. این کاخ در یکی از گران‌ترین محله‌های شهر تهران است و در خیابان جردن واقع شده‌ است. قدمت این عمارت زیبا به دوران پهلوی بازمی‌گردد. معماری آن برگرفته از قصر لوپتی تریانون در ورسای فرانسه است. و به همین دلیل است که به آن کاخ ورسای هم گفته میشود در ساخت این خانه همه چیز از بهترین‌ها و عالی‌ترین‌ها استفاده شده به عنوان مثال دکوراسیون کاخ ثابت پاسال را همان دکوراتوری انجام داده‌ که مسئولیت تدارک چادرهای سلطنتی در تخت جمشید به عهده او بوده‌ است.

نمای کاخ ثابت پاسال 

نمای کاخ پاسال
نمای کاخ ثابت پاسال

ستون‌های بزرگی که در مقابل سر در عمارت قرارگرفته است از جنس مرمر هستند و از دیگر زیبایی‌های این کاخ به شمار می‌روند. درگذشته بر روی نمای ساختمان، مجسمه‌های سنگی حک‌شده بوده که امروزه دیگر اثری از آن ها باقی نمانده است. این خانه ساختی متفاوت با معماری دهه 40 دارد و ازآنجایی‌که به‌منظور برگزاری مهمانی‌های شبانه و مجلل طراحی و ساخته‌شده است، دارای پارکینگی است که در زیربنا تعبیه‌شده است.

وضعیت کنونی کاخ ثابت پاسال تهران 

وضعیت کنونی کاخ ثابت پاسال
وضعیت کنونی کاخ ثابت پاسال

متاسفانه چهارچوب برخی درب ها کنده شده است و شیشه و پنجر ها شکسته شدند. در حال حاضر بحث های زیادی بر سر کاربری جدید این ملک وجود دارد ساختن هتل. پاساژ. مسجد. نگهداری و حفظ آن به عنوان آثار ارزشمند و باستانی از جمله پیشنهادهایی بودند که بارها در شهرداری و میراث فرهنگی راجب آن ها بحث شد‌. و کشمکش های فراوانی بر سر آن وجود دارد خوشبختانه در تاریخ  31 خرداد 1396 مراتب ثبت ملی این خانه طی نامه‌ای از سوی معاون رئیس ‌جمهور و رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری به استاندار تهران ابلاغ شد با همه این جریان ها امیدواریم هر چه زودتر برای شرایط  بد این ساختمان تصمیم جدی تری گرفته شود و به عنوان یک بنای ملی به آن رسیدگی و باز سازی های لازم انجام شود.

گالری تصاویر

کاخ ثابت پاسال در گذشته
کاخ ثابت پاسال در گذشته
وضعیت کنونی کاخ ثابت پاسال
وضعیت کنونی کاخ ثابت پاسال
نمای کاخ ثابت پاسال
ورودی کاخ ثابت پاسال
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «معرفی کاخ ثابت پاسال» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی کاخ ثابت پاسال فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.