زمان مطالعه: 2 دقیقه
ژانر (گونه) فیلم

ژانر (گونه) فیلم

ژانر یا گونه یک فیلم چه چیز از آنرا توصیف میکند؟

شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
علیرضا کاوه

ژانر یا گونه میتواند مهمترین مشخصه سینمایی هم باشد.
لحن در ادبیات، موسیقی و سینما در برخی موارد مشابه اند.
یعنی اثری هنری میتواند شاد، غمگین، دلهره اور، عاشقانه، ترسناک یا از این قبیل باشد. این موارد ازشمار ژانرها هستند. ژانرها همیشه انقدر ساده نیستند. به عنوان نمونه ایزی رایدر (هاپر ۱۹۶۷) در گونه یا ژانر جاده ای می گنجد.

 

فیلم ایزی رایدر
فیلم ایزی رایدر

این لحنی است که در سینما وجود دارد. به سختی میتوان داستان یا تکه ای موسیقی ای را به لحن جاده ای نسبت داد.

عکسی دیگر از فیلم ایزی رایدر
عکسی دیگر از فیلم ایزی رایدر

با اینکه موسیقی کانتری و ژانر سینمایی وسترن در کنار هم استفاده میشوند و کمابیش همزادند اما موسیقیدان یا موسیقی شناسی تا به حال لحن «ترانه های کانتری» را «وسترن» ننامیده است.

 

دلیجان یکی از معروف ترین فیلم های وسترن کلاسیک
دلیجان یکی از معروف ترین فیلم های وسترن کلاسیک

پس بین لحن ها در هنرهای مختلف (ادبیات، موسیقی، نقاشی و سینما) گاه یکسویی وجود ندارد. لحن حماسی (Epic) در ادبیات، مانند داستان زندگی قهرمانان استورهای و مذهبی، زمانیکه در سینما ساخته شده است همان عظمت را بازتاب نداده است. به همین دلیل بزرگان مذهبی در بیشتر موارد مراقب بوده اند که فیلمی به ساحت حماسی قهرمان آن خدشه وارد نکند.

جایی برای پیرمردها نیست، یکی از معروف ترین فیلم های نئو وسترن
جایی برای پیرمردها نیست، یکی از معروف ترین فیلم های نئو وسترن

میتوان چنین تعبیر کرد که لحنها قابل ترجمه نیستند. یعنی زمانیکه شعر حافظ را ترجمه میکنیم ممکن است بخشی از رازآلودی آن خدشه دار شود. در سینما ما بینندگان امکان درک مشابهی از لحنها در سراسر جهان داریم. زیرا که فیلم دیدن نیاز به آموزش دیدن ندارد. همه میتوانند فیلمی را ببینند و از آن لذت ببرند.

تلما و لوئیز یکی از معروف ترین فیلم های جاده ای نسبتا قدیمی
تلما و لوئیز یکی از معروف ترین فیلم های جاده ای نسبتا قدیمی
کتاب سبز یکی از معروف ترین فیلم های جاده ای سال های اخیر
کتاب سبز یکی از معروف ترین فیلم های جاده ای سال های اخیر

درک لحن یک فیلم نیاز به مقدماتی که در ادبیات هست ندارد. این مساله در موسیقی هم هست. زمانیکه آهنگ حزن آلودی را می شنوید حتا اگر صدای پخش را از خانه همسایه دریافت کنید و سرگرم کار خود باشید، لحن آن به احتمال برروی شما تاثیر خواهد گذاشت. به همین دلیل شرکت در مهمانیهای شاد با موسیقی معمول یا برعکس مجالس سوگواری با مرثیه ها روحیه ی افراد غیرمرتبط را تغییر میدهد. این مکالمه برایتان آشناست:

چرا حالت گرفته اس؟

رفته بودم عزای یکی از بستگان دوستم.

شرکت در عزایی با نوحه ی حزن الود، شما که از مرگ عزیز دیگری باخبر نبوده اید را هم غمگین کرده است. یعنی با هر مدرک دانشگاهی یا میزان درآمد مالی یا سن و سال و جنس زن و مرد ممکن است لحن یک اثر هنری شما را با کسانیکه از شما به موضوع نزدیکترند "همسان" کرده باشد. به واژه مهم دیگری رسیدیم: همسان! فیلمها در گونه ها ما بینندگان را با هم همسان میکنند.

ادامه در بخش بعدی.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «ژانر (گونه) فیلم» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره ژانر (گونه) فیلم فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.