زمان مطالعه: 3 دقیقه
چگونه درب چوبی را رنگ کنیم؟

چگونه درب چوبی را رنگ کنیم؟

وقتی صحبت از تغییر در خانه می‌شود، یکی از بهترین راه‌ها رنگ کردن درب منازل است.

سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که چگونه درب چوبی را رنگ کنیم؟ آیا این کار توسط افراد خانه نیز امکان پذیر است یا باید به رنگ کار چوب واگذار شود؟ در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد انواع مختلف درب‌های چوبی از جمله درب ورودی لابی ساختمان، درب فریم لس بدون چهارچوب که معمولاً برای اتاق خواب استفاده می‌شود و همچنین نحوه رنگ آمیزی آنها خدمت شما عزیزان توضیح دهیم.

چگونه درب چوبی را رنگ کنیم؟

باید سوال چگونه درب چوبی را رنگ کنیم را به چند بخش تقسیم کنید. اولین و مهم‌ترین قسمت رنگ آن است. سلیقه شما در این بخش بسیار اثر گذار است. بهتر است رنگی را انتخاب کنید که با دیگر وسایل منزل تا حد زیادی هم خوانی داشته باشد. هر چقدر رنگ چوب کیفیت بالاتری داشته باشد، نتیجه کار بهتر خواهد بود. از مهم‌ترین رنگ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

رنگ پولیش: از بهترین گزینه‌ها است. اما فرایند خشک شدن نیز بسیار طولانی خواهد بود. براق بودن و مقاومت بالا در برابر رطوبت از مهم‌ترین ویژگی‌های این رنگ است. البته در برابر ضربات شدید، کمی شکننده خواهد بود و باید بیشتر مراقب آن باشید. همچنین هزینه اجرای این رنگ کمی بالا است.

رنگ پلی اورتان : از این رنگ روی تمامی سطوح می‌توان استفاده کرد. همچنین مقاومت بالایی در مقابل رطوبت دارد. برخلاف پولیش به سرعت خشک می‌شود.

رنگ پلی استر : این رنگ چوب قیمت پایین‌تری به نسبت دو مورد دیگر دارد. همچنین مقاومت آن در برابر رطوبت کمتر از پولیش و پلی اورتان است. 

مراحل رنگ کردن چوب

بعد از انتخاب رنگ، باید در این قسمت از مقاله چگونه درب چوبی را رنگ کنیم، طبق روش زیر اقدام به رنگ کردن درب کنید.

سطح چوب را تمیز کنید

زیرسازی بسیار مهم است. باید تمامی ناهمواری‌های درب که شامل فرورفتگی و برجستگی است را یک دست کنید. برای این کار می‌توان از روش‌های زیر بهره برد. در صورتی که فرورفتگی وجود داشت، ابتدا چوب را به اندازه مد نظر بریده و سپس با چسب چوب آن را به درب می‌چسبانیم. سپس با استفاده از رنده می‌توانید برآمدگی موجود را از بین برده و سطحی صاف داشته باشید. البته اگر شکاف بزرگ بود بهتر است که از خاک اره استفاده کنید. در این کار باید چسب چوب را با خاک اره و پودر چوب ترکیب کرده تا مانند بتونه شود. سپس از آن برای هر نقطه که مد نظر است، استفاده کنید.

روش بعدی استفاده از رزین یا پلی استر است. رزین با استفاده از هاردنر، رقیق می‌شود. به همین راحتی می‌توانید درصد غلظت آن را کنترل کنید. در محل شکاف یا ترک می‌توانید از این ماده بهره ببرید. همچنین برای صاف کردن سطح و از بین بردن برآمدگی‌های به وجود آمده از هر کدام از روش‌های بیان شده یا خود چوب می‌توانید از لیسه و سنباده نیز بهره ببرید

بتونه کاری

مرحله بعدی که بسیار مهم است، بتونه کاری درب چوبی خواهد بود. با این کار سطح به صورت کامل صاف خواهد شد. برای بتونه کردن باید پودرهای رنگی و مل را با یکدیگر ترکیب کنید. انواع بتونه عبارت‌اند از:

  • بتونه روغنی
  • مل و سریش
  • فوری
  • سنباده زدن

سنباده از یک ورق که آغشته به ذرات سلیس است، ساخته شده و می‌توانید با استفاده از آن می‌توانید لایه برداری از روی درب را انجام دهید. سنباده‌ها بر اساس ابعاد دانه‌های سلیس، به موارد زبر و ترم تقسیم می‌شود. این مرحله باید بعد از خشک شدن بتونه، باید انجام شود. البته می‌توانید قسمت‌هایی را که قصد رنگ کردن ندارید با چسب کاغذی بپوشانید.

رنگ کردن درب

ابتدا باید از رنگ آستر استفاده کنید. معروف‌ترین مدل شاپان نام دارد که در دو رنگ قهوه‌ای و سیاه وجود دارد. برای رقیق کردن آن از بنزین استفاده کنید. سپس با استفاده از پارچه بدون پرز، این آستر را روی چوب بزنید.

بعد از این کار نوبت استفاده از سیلر است. سیلر مانع از این می‌شود که رنگ به داخل چوب نفوذ کند. قبل از این که سیلر را با قلمو روی چوب بزنید، بهتر است که آن را با تینر فوری رقیق کنید. این کار با قلمو را در فواصل نیم ساعته انجام دهید. بهتر است که چند بار این عمل تکرار شود. بعد از آن حتماً سنباده کاری انجام دهید، تا سطح چوب صاف شود.

مرحله بعدی این است که از کیلر استفاده کنید. این ماده نیز توسط تینر رقیق می‌شود. می‌توانید از قلمو یا پیستوله برای این کار استفاده کنید. در این حالت می‌توانید به جای کیلر از پلی استر بهره ببرید. این کار را باید در سه نوبت انجام دهید. می‌توانید با استفاده از این رنگ درب‌های براق یا مات را به وجود آورید.

نحوه ترمیم درب چوبی

برای این که بتوانید درب ورودی را خانه خود را ترمیم کنید، باید مراحل بیان شده را طی کنید. هزینه ای که شما باید بپردازید وابسته به انتخاب‌های شما است. بسته به این که از چه نوع رنگی استفاده کنید و میزان زیرسازی شما چقدر است، هزینه شما می‌تواند افزایش پیدا کند.

عموماً در بین مواردی که برای زیرسازی بیان کردیم، اپوکسی هزینه به مراتب بالاتری دارد. همچنین رنگ‌های پلی استر می‌تواند باعث افزایش هزینه شما شود. هر چقدر درب ورودی شما بزرگ‌تر باشد، هزینه نیز بیشتر خواهد شد.

جمع بندی

در مقاله چگونه درب چوبی را رنگ کنیم، تلاش کردیم تا اطلاعات کاملی را در مورد رنگ کردن در اختیار شما بگذاریم. بهتر است که کار رنگ کردن را به افراد متخصص بسپارید تا بتوانید نتیجه خوبی بگیرید. منبع : frameless-door.com

نظر خود را درباره «چگونه درب چوبی را رنگ کنیم؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره چگونه درب چوبی را رنگ کنیم؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.