زمان مطالعه: 2 دقیقه
چگونه با فردی که داغدار عزیزی است برخورد کنیم؟

چگونه با فردی که داغدار عزیزی است برخورد کنیم؟

معمولا یکی از سخت ترین کارها برخورد و گفتگو با فردی است که تازه عزیزی را از دست داده است. اکثر مردم آن لحظه را...

معمولا یکی از سخت ترین کارها برخورد و گفتگو با فردی است که تازه عزیزی را از دست داده است. اکثر مردم آن لحظه را خیلی سخت و دشوار می دانند. معمولا از جملاتی مانند " آرام باش، خودت را اذیت نکن، خوب میدونم چه حسی داری ، کاری داشتی حتما بگو... " استفاده می شود. این جملات هیچ کمکی که نمی کنند، بلکه باعث رنجش بیشتر طرف مقابل نیز می شوند.

1- هرگز  نگویید، خودت را اذیت نکن، این حرف به معنای کوچک جلوه دادن غم و اندوه اوست. به این معناست که او بیش از حد ضعیف است که این حادثه باعث ناراحتی او شده است.

2- هرگز نگویید که خوب میدانم چه حسی داری، زیرا شما هرگز نمی دانید او چه حسی دارد. حتی اگر غم مشابه را تجربه کرده باشید، باز هم احساس افراد متفاوت است.

3- هیچگاه نگویید اگر کاری داشتی به من بگو، زیرا هیچوقت فرد داغدیده تلفن را بر نمی دارد که به شما بگوید فلان کار را انجام بده. در این مواقع اگر کاری از دستتان بر می آید خود داوطلب شوید، به طور مثال بگویید می خواهی خرید را انجام دهم؟ از مهمانان پذیرایی کنم؟ کاری مشخص را نام ببرید؛ نه اینکه به صورت کلی بگویید اگر کاری بود به من بگو.

4- هیچگاه خود را با او مقایسه نکنید، دیگران را به رخ او نکشید که ببین فلانی هم همین اتفاق برایش افتاد و چقدر آرام برخورد کرد. هیچ دو شخصی مشابه نیستند. 

5- سعی نکنید به او اطمینان خاطر بدهید که فرد درگذشته در مکان خوبی است. یا راحت شد بنده خدا خیلی درد داشت!!! این حرفها شخص را یاد کارهای نکرده ای می اندازد که حسرت آن به دلش مانده است. کارهایی که همه ما در زمانهای از دست دادن عزیزان به آنها فکر می کنیم که کاش انجام داده بویدم، کاش وقت بیشتری را با آن عزیز سپری می کردیم.

6- در این مواقع بهترین کار فقط حضور شماست، فرد داغدیده را در آغوش بکشید و بگذارید او گریه کند و غم خود را بروز دهد. غم و ناراحتی او را به رسمیت بشناسید و سعی نکنید با حرف های تکراری او را آرام سازید. زیرا هیچ شخصی توان آرام کردن شخصی که عزیزی را به تازگی از دست داده است را ندارد. 

7- بهترین کار یادآوری بزرگی خداوند و مرحمت اوست. این جملات را به صورت کلی بیان کنید بدون اینکه او را با شخص خاصی مقایسه کنید، یا در مورد فرد فوت شده صحبت کنید.

در حادثه اخیر مکه، احتمالا خیلی از افراد به بازماندگان خواهند گفت که فرد درگذشته نیتش پاک بوده است که در حج و در جوار خانه خدا فوت کرده است! این جملات باعث افزایش درد و رنج فرد داغدیده خواهد شد زیرا او را یاد شرایط مرگ عزیزش خواهد انداخت.

8- هیچگاه نگویید که از دست من کاری ساخته نیست، پس رفتن من یا حضور من چه دردی را دوا می سازد و بدتر او را ناراحت خواهد کرد. حضور شما برای فرد داغدیده بسیار اساسی است، قرار نیست کاری انجام دهید، فقط کافی است حضور داشته باشید تا او بداند که دوستان و آشنایان او را در سختی ها تنها نگذاشته اند. همین قوت قلب برای او کفایت است.

9- اگر می توانید کارهای خاصی را انجام دهید. اگر فکر می کنید که ممکن است از نظر مالی در مضیقه باشد، هرگز نگویید اگر پول لازم داشتی خبر بده، در حد توان خود مبلغی را در پاکت گذاشته و بر روی میز بگذارید و بگوید بیشتر از این در توانم نبود، و اگر او تعارف کرد که لازم نیست، بگویید حالا باشد، اگر لازم نشد بعدا پس می گیرم. کار را انجام دهید، پیشنهاد کلی ندهید. پیشنهاد کلی نشانه انجام ندادن است.

نویسنده: دکتر رویا فصیحی

نظر خود را درباره «چگونه با فردی که داغدار عزیزی است برخورد کنیم؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره چگونه با فردی که داغدار عزیزی است برخورد کنیم؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.