زمان مطالعه: 3 دقیقه
پرتغال و ضعیف ترین نتیجه در یورو پس از دو دهه

پرتغال و ضعیف ترین نتیجه در یورو پس از دو دهه

تیم پرتغال قهرمان دوره قبل یورو از سال 2000 همواره در بین هشت تیم برتر یورو حضور داشته است. اما این بار از رسیدن به یک چهارم نهایی بازماند. به جز قهرمانی دوره

آمار رقابت های یورور 2020

رقابت‌ های یورو 2004 تفاوتی کوچک نسبت به دو دوره قبل پیدا کرده بود. قانون گل طلایی به «گل نقره‌ای» تغییر پیدا کرد. این قانون جدید بدین شکل بود که اگر تیمی در یکی از وقت‌های اضافی به گل دست یابد، بازی تا پایان آن نیمه وقت اضافی ادامه خواهد یافت. در سایر مسائل تغییری به وجود نیامده بود. نسل طلایی پرتغال به پایان کار خود رسیده بود و آنها که باقی مانده بودند، امید داشتند که حداقل به لطف میزبانی به یک عنوان معتبر بین‌ المللی دست یابند. بزرگانی چون ایتالیا، اسپانیا و فرانسه در جام‌جهانی 2002 ناکام شده بودند و حالا در صدد جبران مافات بودند. سیستم (4-2-3-1) به روش متداول اکثر تیمها بدل شده بود و شگفتی‌هایی که در جام‌جهانی رخ داده بود، این احتمال را پدید آورده بود که معجزه روشهای فشرده دفاعی در یورو نیز تکرار شود.

شگفتی روز آغاز

وقتی مراسم افتتاحیه به پایان رسید و از «واسکودوگاما» و دیگر مشاهیر تاریخ پرتغال یاد شد، به نظر می‌رسید که روزی آسان در انتظار پرتغال باشد. زیرا حریف این تیم با رسیدن به مرحله نهایی یورو به سقف فوتبال خود رسیده بود. «اتوری‌ هاگل» مربی آلمانی حدوداً سه سال بود که عهده‌دار رهبری یونان شده بود و در این مدّت، یونان را به چنان تیمی بدل ساخت که حالا در بین 16 تیم برتر اروپا قرارداشت. امّا دیگر کسی در انتظار خلق شگفتی یونانی‌ها نبود. با این حال سیستم (4-4-2) ری‌هاگل بازی را هجومی آغاز کرد و پس از ایجاد یکی دو موقعیت، سرانجام در دقیقه هفتم با شوت «کاراگونیس» به گل دست یافت. شاگردان لوییز فیلیپه اسکولاری برزیلی هرچه زدند، حتی به دروازه یونان نزدیک هم نشد. تا آن که در نیمه دوم «کریستیانو رونالدو» جوان اول پرتغال و محوطه جریمه خطا کرد. «باسیناس» توپ را به گل بدل ساخت تا گل دقیقه (3+90) رونالدو نیز تنها اختلاف را کم کند. یونان غرق در جشن و سرور شد. برای مردمی که پس از اولین صعود به جام‌جهانی فوتبال (1994) به مربی خود لقب «هرکول» داده بودند طبیعی بود که به دنبال این شگفتی بزرگ به ری‌هاگل لقب «زئوس» (خدای خدایان یونان باستان) را بدهند!

مهار ناپذیر چون یونان

یونانی‌ها در دومین دیدار از اسپانیا عقب افتادند امّا ری‌هاگل «تزیارتاس» را به جای «کارآگونیس» وارد میدان ساخت و کمی بعد «خاریستئا« بازی را به تساوی (1-1) کشاند تا گزارشگر یونانی هفت بار پیاپی با تمام وجود فریاد «گل» سردهد! به این ترتیب سرنوشت یونان، پرتغال و اسپانیا به روز آخر کشیده شد. یونانی‌ها در بازی با روسیه بازی را با اشتباهات فراوان آغاز کردند و در 17 دقیقه دو گل خوردند. امّا «وریزاس» در دقیقه 43 نتیجه را (2-1) کرد و سرانجام روسیه (2-1) پیروز شد تا پرتغال پس از پیروزی (1-0) براسپانیا صدرنشین شده و اسپانیا باز هم با ناکامی از جام کنار رود! 

ستارگانی که پنالتی از دست دادند

در مصاف پرتغال و انگلستان در دور حذفی، هر یک از دو تیم در مقطعی از بازی پیش بودند. امّا بازی (1-1) تمام شد. در پایان وقت اضافی (2-2) خاتمه یافت و سرانجام نوبت ضربات پنالتی رسید دیوید بکهام ضربه آغازین را به آسمان زد! بعد همه ضربات گل شد به جز ضربه «روی کستا» تا کار حتی به پنالتی ششم بکشد و سرانجام پرتغال (6-5) پیروز شود. مسابقه هلند و سوئد هم (0-0) تمام شد تا از دست رفتن پنالتی‌های فیلیپ کوکو، زلاتان ابراهیموویچ و ملبرگ، هلند (5-4) برنده شود.

پیروزی (3-0) چکها مقابل دانمارک مقتدارنه بود و این تیم در نیمه نهایی حریف یونانی شد که با سیستم (4-2-3-1) فرانسه را از پای در آورد. «زاگوراکیس» پس از دریبلینگی زیبا از روی سر «لیزارازو» توپ را برای «خاریستئا» فرستاد و هد محکم او کار فرانسه را یکسره کرد.

اوج درخشش یونان

حتی گل به خودی «آندراده» نیز کمکی به هلند نکرد و این پرتغال بود که با پیروزی (2-1) به فینال رسید. امّا یونان در برابر چک به سیستم (4-3-3) روی آورد. چکها شانس‌های فراوانی برای گلزنی یونان مهیا کردند. روزیچکی ضربه چکشی خود را به تیر دروازه کوبید. علیرغم مصدومیت زود هنگام و خروج «پاول ندود» موقعیت‌ها ادامه یافت یک بار که ضربه سر «یان کولر» در آستانه گل شدن بود، توپ به پشت سر هم تیمی‌اش «میلان باروش» خورد و گل نشد! امّا شرایط وقت اضافی متفاوت بود. چند موقعیت یونان توسط دروازه‌بان و مدافعان چک مهار شد امّا شاگردان ری‌هاگل به قدری از چپ و راست پاسکاری کردند که در آخرین ثانیه‌های وقت اول اضافی صاحب ضربه کرنر شدند. ضربه سر «دلاس» یونان را به فینال رساند. جایی که یونان باز هم اجازه خودنمایی به پرتغال را نداد. کرنری که «سیتاریدیس» در نیمه دوم از «کریستیانو رونالدو» گرفت، تکرارحکایت نیمه نهایی بود. فقط این بار «باسیسناس» کرنر را زد و ضربه سر «خاریستئا» کار حریف را یکسره کرد جام به یونان رسید و در شرایطی که همه یونانی‌ها در جشن و پایکوبی به سر می‌بردند، این «ری‌هاگل» بود که هم از «اسکولاری» مربی حریف و هم از «اوزه‌بیو» اسطوره فوتبال پرتغال دلجویی نمود.

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «پرتغال و ضعیف ترین نتیجه در یورو پس از دو دهه» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره پرتغال و ضعیف ترین نتیجه در یورو پس از دو دهه فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.