زمان مطالعه: 4 دقیقه
پارک سنگلج (پارک شهر)

پارک سنگلج (پارک شهر)

پارک سنگلج یا همان پارک شهر تهران یکی از زیبا ترین پارک ها با امکانات فراوان واقع در شهر تهران می باشد.

پارک سنگلج یکی از بزرگ ترین پارک های تهران بوده و همه روزه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند؛ همچنین نخستین پارک شهر تهران است، از این رو آن را پارک شهر هم می نامند. این پارک حدود 25 هزار هکتار مساحت دارد و نه تنها امکانات بی شماری دارد بلکه یک کتابخانه قدیمی و بزرگ هم در مرکز  این پارک بنا شده است که بسیار مجهز می باشد. برای آشنایی بیشتر با پارک سنگلج تهران در ادامه مطلب با آسمونی همراه شوید. 

پارک سنگلج کدام منطقه تهران است؟

نقشه پارک سنگلج یا پارک شهر تهران
نقشه پارک سنگلج یا پارک شهر تهران

سَنگِلَج یکی از محله‌های قدیمی شهر تهران است که در کنار 4 محله دیگر یعنی بازار، ارگ، عودلاجان و چاله‌میدان درون حصار شاه‌ تهماسبی قرار داشتند. تئاتر سنگلج از قدیمی‌ ترین سالن‌های تئاتر در ایران است که هنوز دایر است. پارک سنگلج نیز به پارک شهر تهران معروف است که در این منطقه قرار دارد. این پارک که در منطقه 12 در مرکز تهران در محدوده خیابان‌های خیابان خیام و شهید فیاض‌ بخش واقع شده است.
 پارک سنگلج تهران حدودا 250 هزار متر مربع مساحت دارد این پارک در سال 1339 هجری شمسی تاسیس شده است و نیز امروزه بخاطر جاذبه های فراوان و دسترسی آسان و تنوع گونه های گیاهی و امکانات تفریحی و ورزشی همچنین قدمت بسیار پارک سنگلج به یکی از عالی‌ترین جاهای دیدنی جنوب تهران تبدیل شده است.

جاذبه های گردشگری پارک سنگلج 

  • حوض مرکزی و فواره ها

حوض مستطیلی شکل است که طول درازی دارد عصر ها این مکان بسیار زیبا و دیدنی می‌شود وقتی که فواره های آب را باز می‌کنند صدای بینهایت زیبا دارد .

  • کتابخانه مرکزی پارک 

در این کتابخانه قدیمی کتاب های با ارزشی مثل چاپ سنگی و مرجع نگه داری می‌شود و محیطی امن و آرام برای مطالعه می باشد.

  • تندیس ها و مجسمه های مختلف

در این پارک زیبا تندیس شیر سنگی و طاووس وجود دارد که دیدن آنها برای بچه ها خیلی جالب و دیدنی می باشد. یکی ديگر از دیدنی های زیبای این پارک ساعت بزرگ مرکزی می باشد. 

  • موزه صلح تهران

موزه صلح تهران
موزه صلح تهران

موزه صلح تهران، ازجمله موزه های شبکه بین المللی موزه های صلح در شهر تهران می باشد و هدف این موزه، ترویج فرهنگ صلح از طریق نشان دادن پیامدهای ناگوار جنگ و خشونت و آثار زیان بار آن بر انسان‌ ها و محیط زیست است. زمان بازدید موزه صلح تهران همه روزه به جز پنج شنبه‌ها، جمعه‌ها و ایام تعطیل می باشد. بخش های مختف موزه صلح تهران را در زیر فهرست کرده ایم:

  1. کتابخانه صلح
  2. گالری هنر برای صلح
  3. کارگاه های آموزشی
  4. بخش موزه مجازی
  5. استودیوی ثبت تاریخ شفاهی
  • آکواریوم پارک شهر تهران

جالب است بدانید که در طول جنگ تحمیلی ایران و عراق در قسمت جنوب شرقی پارک شهر، یک پناهگاه با دو ورودی اصلی ساخته شد. بعد از پایان جنگ، این پناهگاه تغییر کاربری داد و به آکواریوم و نمایشگاه ماهی های آب شیرین تبدیل شد. مردم در این مکان می توانند انواع مختلفی از ماهی ها و لوازم آکواریوم را خریداری کنند.

  • باغ پرندگان پارک شهر

باغ پرندگان پارک شهر
باغ پرندگان پارک شهر

در سال 1388 قسمتی از پارک سنگلج برای باغ پرندگان تخصیص یافت. باغ پرندگان پارک شهر دارای 8 قفس بزرگ و 2 محوطه است و گونه های مختلفی از پرندگان را در خود جای داده است.

  • سایت پرنده نگری

در سال 1393 مکانی در این پارک برای نخستین سایت پرنده نگری در تهران اختصاص یافت. افراد با استفاده از دوربین های دوچشمی و تلسکوپ و همچنین راهنمای پرندگان می توانند آنها را تماشا کنند. همچنین در این مکان کارگاه های آموزشی و تورهای پرنده نگری رایگان برگزار می شود.

  • شهربازی پارک شهر

در پارک شهر تهران، امکانات تفریحی و سرگرمی برای کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شده تا والدین برای سرگرمی کودکان خود به این مکان بیایند. همچنین در این پارک چندی وسیله تفریحی و سرگرمی برای بزرگسالان در نظر گرفته شده است.

  • دریاچه مصنوعی پارک شهر

دریاچه مصنوعی پارک شهر
دریاچه مصنوعی پارک شهر

دریاچه مصنوعی پارک شهر بیشتر از 2 دهه درحال فعالیت است. اما حادثه پارک شهر یعنی غرق شدن چند دختر نوجوان باعث شد برخی افراد دیگر از آن استفاده نکنند. البته این فقط یک سهل انگاری و اتفاق بوده و همچنان افراد زیادی ترجیح می دهند با قایق در این دریاچه به گشت و گذار بپردازند.

  • ورزش با لوازم بدنسازی

معمولا هر روز صبح ها دسته دسته مردم برای پیاده روی به این پارک می آیند و با لوازم ورزشی که آنجا قرار دارد ورزش میکنند.

  • دوچرخه سواری و اسکیت سواری

در این پارک پیست اسکی بزرگ وجود دارد که اگر علاقه داشته باشید می‌توانید از آنجا دوچرخه اجاره کرده و با اسکیت خود از آن محیط زیبا استفاده کنید.

  • پیک نیک و دورهمی

 این پارک دارای فضاهای سبز و آلاچیق های زیادی می باشد که گردشگران می‌توانند یک زیرانداز و خوراکی با خود آورده و روی چمن ها یا در آلاچیق ها به دور از دود و صدای ماشین ها بنشینند و از این مکان زیبا استفاده کرده و لذت ببرند.

امکانات رفاهی پارک سنگلج 

این پارک بزرگ دارای امکانات رفاهی زیادی برای بازدید کنندگان می باشد که عبارتند از:

  1. سرویس های بهداشتی تمیز
  2. نمازخانه
  3. آلاچیق ها
  4. مسجد
  5. بوفه ها
  6. آبخوری
  7. مسیر های مناسبی برای معلولان
  8.  خدمات ورزشی به نابینایان

آدرس، شماره تلفن و ساعت کاری پارک شهر تهران

آدرس تهران، محله سنگلج، خیابان وحدت اسلامی، پارک شهر
تلفن 021-55611877
ساعت بازدید این مجموعه گردشگری زیبا به غیر ازسالن ها و مراکز تفریحی پارک که ساعت بازدید مشخصی ندارند همه ساعته به صورت شبانه روز پذیرای گردشگران عزیز می‌باشد.
  • دسترسی به پارک سنگلج

مترو یکی از ساده ترین روش ها برای دسترسی به پارک سنگلج می باشد شما می‌توانید در تقاطع خطوط یک و دو مترو (ایستگاه مترو امام خمینی) از قطار پیاده و حدود 10 یا 15 دقیقه پیاده روی در خیابان امام خمینی (ره) حرکت به سمت غرب و بعد خیابان خیام جنوب به ورودی قورخانه پارک سنگلج شهر تهران برسید.و اگر شما از خط دو مترو استفاده کنید در ایستگاه مترو حسن آباد از قطار پیاده شده و بعد از خروج از ایستگاه، در خیابان وحدت به طرف جنوب رفته و بعد از 5 دقیقه به این پارک خواهید رسید.و اگر می‌خواهید با اتوبوس به این پارک بروید می‌توانید از اتوبوس هایی که به سمت فیاض بخش در حال حرکت هستند و اتوبوس هایی که به سمت میدان امام خمینی رفت و آمد می‌کنند استفاده کنید.

نظر خود را درباره «پارک سنگلج (پارک شهر)» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره پارک سنگلج (پارک شهر) فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.