زمان مطالعه: 4 دقیقه
بیوگرافی پارک جی سونگ

بیوگرافی پارک جی سونگ

در بین ستارگان آسیا در لیگ برتر انگلیس، یک کره ای با اختلاف بالاتر از دیگران قرار دارد.
نام و نام خانوادگی پارک جی سونگ (Park Ji-sung)
تاریخ تولد 30 مارچ 1981
محل تولد سئول - کره جنوبی
حرفه بازیکن فوتبال
پست هافبک

درباره پارک جی سونگ

سال 2002، وقتی جام جهانی فوتبال به صورت مشترک در ژاپن برگزار می‌شد، چیزی که بیشتر از همه جلب نظر می‌کرد، ناداوری‌هایی بود که در بازی‌های کره جنوبی اتفاق می‌افتاد و همه بلااستثناء به نفع این تیم بود. تیم‌های قدرتمند اروپایی یکی بعد از دیگری در برابر این تیم شکست می‌خوردند و سرانجام کره‌ای‌ها به افتخاری رسیدند که نه قبل و نه بعد از آن‌ها، هیچ تیم آسیایی به آن دست پیدا نکرده بود؛ عنوان چهارمی جام جهانی فوتبال.

بی‌عدالتی‌های اتفاق افتاده در بازی‌های کره مقابل پرتغال، ایتالیا و اسپانیا باعث شد تا بسیاری از واقعیت‌ها دیده نشود. از جمله ظهور ستاره‌هایی بزرگ در فوتبال کره. یکی از این بازیکنان، هافبکی 175 سانتی‌متری بود. او متولد 30 مارچ 1981 در سئول و شیفته بازی کارلوس دونگای برزیلی. جوانی که با گل خود، پرتغال را از جام جهانی 2002 حذف کرد. در تلفظ کره‌ای، او را به دو شکل سئونگ باک جی و سونگ پاک چی می‌نامیدند اما این اسم در انگلیسی به صورت پارک جی سونگ (Park Ji-sung) نوشته شد و کم کم همه دنیا، او را با این نام شناختند.

ورود پارک جی سونگ به فوتبال و ادامه راه

پارک، خیلی زود حضور در مهمترین تورنمنت‌های فوتبالی را تجربه کرد. بعد از این که از 1993 تا 1999 در تیم‌های مدارس آنیانگ و سوون و دانشگاه میونگ جی فوتبال بازی کرد، در سال 2000 راهی ژاپن شد و پیراهن تیم دسته دومی کیوتو پرپل سانگا را پوشید.

در همان سال و در حالی که فقط 19 سال داشت، توسط جونگ مو هوه، سرمربی کره جنوبی در المپیک سیدنی، به تیم ملی دعوت شد؛ در حالی که یکی از سه بازیکن 19 ساله کره بود و تنها لژیونر جنگجویان تائه گوک. در این بازی‌ها کره با برد مقابل مراکش و شیلی و باخت مقابل اسپانیا از صعود به دور دوم بازماند. اما بازی مقابل ستاره‌هایی مثل ژاوی اسپانیایی و ایوان زامورانو شیلیایی، جوان‌های کره را آماده رسیدن به اهداف بزرگ کرد.

همان بازیکن‌ها یک ماه بعد راهی لبنان شدند و در جام ملت‌های آسیا به میدان رفتند تا تقابل‌های پارک مقابل تیم‌های ایرانی هم آغاز شود. جایی که کره‌ای‌ها در وقت‌های تلف شده مسابقه یک‌چهارم نهایی مقابل ایران، با اشتباه بزرگ علی دایی در دفع توپ، به گل تساوی رسیدند و با برتری (2-1) مقابل ایران در وقت اضافی، سرانجام عنوان سوم آسیا را از آن خود کردند.

از آن به بعد، کره‌ای‌ها برای جام جهانی آماده شدند و پارک هم در سال 2001 با تیم باشگاهی‌‌اش قهرمان دسته دوم ژاپن شد و سرانجام وارد جی لیگ شد. در جام جهانی 2002 او بازیکن اصلی کره در تمامی مسابقات بود و در یک‌چهارم نهایی مقابل اسپانیا، دومین پنالتی کره را در ضربات پنالتی به ثمر رساند تا کره سرانجام برنده شود و به نیمه‌نهایی برسد.

در اکتبر همان سال، تیم ملی کره میزبان بازی‌های آسیایی بوسان بود و در شرایطی که به نظر می‌رسید کره در این مسابقات قهرمان شود، باز هم ایران سد راه کره شد. در ضربات پنالتی مسابقه نیمه‌نهایی، پارک پنالتی چهارم کره را گل کرد. اما ایران (5-3) برنده شد تا ایران سرانجام قهرمان شود و کره جنوبی باز هم تیم سوم آسیا.

پارک جی سونگ - تصویر از وبسایت fa.wikipedia.org

پارک جی سونگ و ترک فوتبال آسیا

در سال 2003 پارک سرانجام آسیا را ترک کرد و سر از فوتبال هلند در آورد. گاس هیدینک، مربی هلندی کره در جام 2002، حالا مربی پی اس وی آیندهوون بود و اجازه نداد استعداد بزرگ کره، سر از تیم دیگری در آورد. به این ترتیب، پارک و آیندهوون در سال‌های 2003 و 2005 قهرمان لیگ هلند شدند و در سال 2005 علاوه بر فتح جام حذفی هلند، تا نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان هم صعود کردند تا پارک در همان سال، عضو منچستریونایتد آلکس فرگوسن شود. جایی که افتخاری نماند که پارک به آن دست پیدا نکند.

کسب 4 قهرمانی لیگ برتر طی پنج فصل از 2007 تا 2011، فتح سه جام حذفی در سال‌های 2006، 2009 و 2010 ، چهار جام خیریه، قهرمانی در لیگ قهرمانان در سال 2008 و فتح جام جهانی باشگاه‌ها در همان سال افتخارات پارک با یونایتد بودند. هر چند در عرصه ملی پارک هرگز طعم فینال را نچشید. در یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا 2004 او و کره اسیر هت تریک علی کریمی و باخت (4-3) مقابل ایران شدند و در دوره بعدی، پارک مصدوم بود و از لیست کره کنار رفت تا عنوان سومی جام ملت‌های 2011 آخرین عنوان پارک با کره باشد. در این مسابقات هم کره و ایران در یک‌چهارم نهایی مسابقه دادند و این بار کره جنوبی در وقت اضافی (1-0) برد. در انتخابی جام جهانی 2010 هم پارک و کره دو تساوی (1-1) با ایران کسب کردند و هر دو بار پارک برای کره گلزنی کرد. در حالی که گل او در بازی برگشت مقابل ایران، تیم کشورمان را از صعود به جام جهانی باز داشت.

پارک دو سال پایانی فوتبال خود را در کوئینزپارک رنجرز و آیندهوون گذراند. او وقتی در سال 2014 از فوتبال خداحافظی کرد، 100 بازی و 13 گل ملی داشت. در 24 جولای همان سال در حالی با مین جی کیم خبرنگار سابق تلویزیون ازدواج کرد که مراسم ازدواج او برخلاف کل دوران فوتبالش در کره جنوبی برگزار شد.

سرانجام در سال 2020 پارک به عنوان بزرگ‌ترین بازیکن آسیایی تاریخ جام‌های جهانی معرفی شد. انتخابی شایسته به مناسبت سه دوره حضور در جام جهانی از 2002 تا 2010.

 

نظر خود را درباره «بیوگرافی پارک جی سونگ» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی پارک جی سونگ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.