زمان مطالعه: 2 دقیقه
پاتریك كلویورت: اسطوره فوتبال هلند و سفر به چهار گوشه جهان

پاتریك كلویورت: اسطوره فوتبال هلند و سفر به چهار گوشه جهان

پاتریك كلویورت در سالهای اخیر برای مربیگری و مدیریت فوتبال، حضور در کشورهای مختلفی را تجربه کرده است.

سفر به چهار گوشه جهان، از هلند به کامرون و از آنجا به اسپانیا و فرانسه و سرانجام حضور در کوراسائوی کوچک و گمنام. این ها مسیری است که پاتریك كلویورت تاکنون پیموده است و در سالهای اخیر تجربیاتی چون حضور در تیم ملی هلند به عنوان کمک مربی، مربیگری کوراسائو،  مربیگری جوانان آژاکس، مدیریت فوتبال پاری سن ژرمن، دستیار مربی تیم ملی کامرون، مدیر تیم جوانان بارسلونا و مربی موقت تیم کوراسائو در دومین مقطع حضور خود در این تیم را کسب کرده است.

كلویورت که در اول جولای 1976 در آمستردام هلند متولد شد، یكی از بهترین‌ مهاجم‌های نوك در زمان خود بود. او كه در هوا شكست‌ناپذیر بود و سرعت و قدرت بالایی داشت، در سال 1995 به همراه آژاكس، قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را تجربه كرد و پس از آن هم شش سال را در بارسلونا گذراند. او 79 بار برای تیم ملی هلند به میدان رفت و 40 گل به ثمر رساند تا بهترین گلزن ملی در فوتبال هلند بدل شود.

«از به ثمر رساندن 40 گل برای تیم ملی هلند به خودم می‌بالم. تبدیل شدن به بهترین گلزن تاریخ یك كشور برای مدت یك دهه بسیار فوق‌العاده است. وقتی اسم خود را در صدر فهرست می‌بینم. حس فوق‌‌العاده‌ای پیدا می‌كنم و همین طور وقتی می‌بینم، كه بسیاری از فوتبالیست‌های درجه یك، سعی می‌كنند كه ركورد من را بشكنند. البته شكی نیست كه تمام ركوردها شكسته خواهند شد امّا یك دهه صدرنشین فوتبال هلند بودن، برای من فوق‌العاده است.»

كلویورت در 32 سالگی اعلام بازنشستگی كرد. امّا هرگز ارتباط خود را با فوتبال قطع نكرد. مدّت‌هاست كه در هنگام مطرح شدن نام مربیان فوتبال اروپا، مربیان هلندی جایگاهی ویژه در بالای لیست برترین‌ها به خود اختصاص می‌دهند.

«كلویورت» در این باره می‌گوید:

به نظر من، در فوتبال هلند اهمیت زیادی به این موضوع داده می‌شود و به دست آوردن مدرك مربیگری بین‌المللی بسیار اهمیت داد. اگر كارهایی كه این‌ جا انجام می‌دهیم، با سایر كشورهای اروپایی و دیگر كشورهای دنیا مقایسه كنیم مشاهده می‌كنیم كه مدرك مربیگری هلند از دید سایرین ارزش فراوانی دارد. و نحوه فعالیت فدراسیون هلند و شیوه سازماندهی آن را در زمینه مربیگری تحسین می‌كنند. فكر می‌كنم كه راه یافتن به حلقه مربیان، برای ما كه فوتبالیست‌ بوده‌ایم، اندكی ساده‌تر باشد، زیرا ما می‌دانیم كه داستان فوتبال از چه قرار است. با این وجود شكی نیست كه مربی شدن بسیار دشوار است. من در شروع دوران ورزشی خود، حتی فكرش را هم نمی‌كردم كه روزی مربی شوم. بازی كردن، مرا حسابی مشغول كرده بود. امّا زمانی كه دوران بازی‌ام به انتهای خود نزدیك شده بود و در تیم‌های آیندهوون و لیل بازی می‌كردم، احساس می‌كردم كه بسیاری از جوان‌ترها به حرف‌هایم گوش می‌دهند و به نوع كارهایم دقت می‌كردند. من از این وضعیت لذت می‌بردم و همین مسأله باعث شد كه جدّی‌تر به امر مربیگری فكر كنم.

كلویورت پس از مدتی حضور در كادر مربیگری باشگاههای «آ.رد.آلكمار» و «نیمخن» به توئنته پیوست و هدایت تیم دوم باشگاه (توئنته جوان) را عهده‌دار شد. تیم تحت حمایت او بیشتر از بازیكنانی تشكیل شده بود كه با سنین پایین، امیدوارند كه به تیم اول باشگاه، راه پیدا كنند.

دستیار سابق لوییس فان خال در تیم ملی هلند در ادامه می‌گوید:

امیدوارم در آینده سرمربی تیم اول یك باشگاه شوم. می‌خواهم یك مربی سطح بالا شوم. امّا می‌خواهم در این راه، آهسته و قدم به قدم پیش بروم مربیگری در تیم جوانان توئنته و دستیاری فان خال. قدمهای بزرگی برای من محسوب می‌شدند. واقعاً از این شرایط خوشحال هستم.

نظر خود را درباره «پاتریك كلویورت: اسطوره فوتبال هلند و سفر به چهار گوشه جهان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره پاتریك كلویورت: اسطوره فوتبال هلند و سفر به چهار گوشه جهان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.