زمان مطالعه: 6 دقیقه
10 اشتباه رایج در ساخت بازی های جهان باز

10 اشتباه رایج در ساخت بازی های جهان باز

10 تا از ویژگی های آزاردهنده ای که در بازی های open world وجود دارند.

به گزارش آسمونی، بازی های جهان باز (Open World)، به بازی هایی گفته می شود که در آنها بازیباز می تواند با خیال راحت در تمامی محیط های بازی به گشتن بپردازد و مراحل را به هر شکلی که علاقه دارد به پایان برساند. در مقابل این مدل بازی ها، عناوین خطی (Linear) قرار دارند که بازی باز می تواند در محیط کوچک اطراف بگردد، اما در صورت پیشروی، قابلیت برگشت به آن مکان ها را نخواهد داشت. همچنین مراحل بازی را می بایست به شیوه ای که بازی شما را مجبور می کند تکمیل کنید و عملکرد آزادانه موجود نخواهد بود.

در میان این دو مورد، بازی های سندباکس (Sandbox) قرار دارد که فرد می تواند محیط اطراف را تا جایی که بازی به فرد اجازه می دهد کاوش کند و آزادی عملی بین جهان باز و خطی را به بازی باز می دهد. حال در این مقاله سعی داریم به 10 اشتباه رایج حین طراحی بازیهای جهان باز اشاره کنیم.

10.مراحل بیش از حد 

معمولا بعد از ساخته شدن یک عنوان جهان باز و موفقیت آن، سازندگان در نسخه های بعدی سعی می کنند از همان روش موفق اولیه استفاده کنند که البته کاری کامل عقلانی می باشد. اما مشکل از جایی آغاز می شود که سازندگان سعی می کنند دنیای بازی را بزرگ تر از آنچه نیاز است ایجاد کنند. 

یکی از مسائلی که حین بزرگ کردن دنیای بازی ایجاد می شود. ساخت مراحل فرعی بیشتر و استفاده از فضاهای خالی می باشد. این امر را می توان با برنامه ریزی و طراحی مراحل مختلف انجام داد اما باید توجه داشت که این مراحل تکراری نشوند. تکراری شدن مراحل می تواند بازیباز را از ادامه بازی دلسرد کند.

به عنوان مثال بازی Rage 2 را در نظر بگیرید. گرافیک فوق العاده این بازی به همراه گان پلی Doom، نوید یک بازی جذاب را می دهد اما اینکه از همان ابتدای بازی می بایست، کمپ های تسخیر شده را بگیرید، مراحل رالی را طی کنید و یک سری ماموریت های تکراری را انجام دهید از لذت بازی می کاهد و این گونه به نظر می رسد که هیچ خلاقیتی در تیم طراحی وجود نداشته است.

9. جمع آوری آیتم های کلکسیونی

اکثر بازی های جهان باز، از این آیتم ها استفاده می کنند. در حین چرخش در سراسر دنیای بازی، روی زمین یک نامه، بطری، گردن بند، کوله پشتی و ... پیدا می شود که می بایست تعداد معینی از آنها را جمع آوری کنید. به عنوان مثال در بازی Marvel's Spider-Man می توان با جمع آوری کوله پشتی ها، یک لباس و یا قابلیت های جدید را باز کنید. این مورد به خودی خود آزار دهنده نیست. اما در صورتی که جمع آوری آنها به یک ضرورت تبدیل شود، لذت بازی را از بازیباز می گیرد. علاوه بر آن موارد بسیار زیادی از این آیتم ها وجود دارد که شامل اطلاعاتی بلااستفاده است.

جمع آوری آیتم ها
جمع آوری آیتم ها

 

8. ماموریت های جمع آوری

ما در حال تجربه یک بازی جدید هستیم یا دنبال نخود سیاه می گردیم؟ 

بازی های زیادی وجود دارند که فرد را ملزم به جمع آوری چند آیتم در سراسر جهان بازی میکنند که بعضی اوقات آزار دهنده است. در صورتی که این ماموریت ها برای آموزش مکانیک های بازی باشد، مشکلی نخواهد بود؛ همانطور که در بازی Witcher 3، در همان مراحل ابتدایی می بایست مقداری گل و گیاه را از ته رودخانه بکنید تا طعمه ایجاد کنید. اما این مراحل نباید بیش از اندازه در بازی وجود داشته باشد.

7.محیط های خالی و پوچ

چرا باید یک بازی آنقدر جهانش بزرگ باشد که حتی طراحان بازی هم نتوانند آن محیط ها را با محتوای مناسب پر کنند. اضافه کردن منظره برای زیبایی به کنار، اما محیط های بازی می بایست حس پویایی داشته باشد و برای بازیباز جذابیت داشته باشد. اینکه در منطقه ای از بازی حضور پیدا کنید که نه خبر از موجودات زنده است و نه هیچ ماموریتی، هیچ جذابیتی نخواهد داشت.

6.کمبود المان های محیطی

آزادی عمل در بازی های جهان باز حرف اول را می زند. پروسه طراحی مراحل باید به صورتی باشد که فرد بازیباز، به طور مکرر مجبور به استفاده از یک متد برای پیشروی در بازی نباشد. در بازی هایی که حتی جهان باز هم نیستند، روشهای مختلفی برای به اتمام رساندن مراحل وجود دارد. به عنوان مثال در بازیهای Hitman می توان، راه های مختلفی برای کشتن سوژه خود پیدا کرد.

حال در صورتی که در بازی ای که عنوان جهان باز را یدک می کشد، آزادی عمل برای مراحل وجود نداشته باشد و مجبور به استفاده از یک سلاح تکراری، روش تکراری و ... باشید مطمئنا بعد از مدتی لذت تجربه بازی از بین خواهد رفت.

5. مراحل خطی

بازی ای که جهان باز است چرا باید مراحلش خطی باشد؟ بله بعضی از مراحل برای القای حس هیجان، ترس و ... ممکن است یک محتوای خطی را دنبال کند اما اینکه حتما باید پشت کاوری که مشخص می شود قرار بگیرید و یا حتما به طبق گفته فرد دیگری عمل کنید آنچنان جذاب به نظر نمی رسد. اگر این مراحل از قبل با برنامه ریزی در بازی پیاده شود، برای مثال یک برنامه سرقت از بانک باشد، قابل قبول است که هر کس طبق وظایف خود قبول کند، اما اینکه حتما باید پشت گاری قرار بگیرید تا فرار کنید و نمی توانید همه را بکشید کاملا بی معنی است. 

بازی های جهان باز شرکت Rockstar بعضا از این مراحل را در خود جای داده اند. مانند قسمتی که باید با داچ و بقیه اعضای کمپ پشت گاری قرار بگیرید تا از بین تیرانداز ها فرار کنید.

مراحل خطی در بازی های جهان باز
مراحل خطی در بازی های جهان باز

 

4. لودینگ های طولانی

با پیشرفت گرافیک بازی ها و سنگین تر شدن آنها، سرعت لود بازی ها افزایش پیدا کرده است. البته با قوی تر شدن سخت افزارها این مشکل تا حدودی کاهش پیدا کرده است اما باز هم در بعضی از بازی ها مدت زمان لودینگ زیاد اذیت کننده خواهد بود. برای مثال بازی Witcher 3 در صورتی که از شهری به شهر دیگر فست ترول (Fast Travel) کنید می بایست کمی منتظر باشید تا بازی لود شود و این می تواند کمی اذیت کننده باشد.

3. سنگینی وسایل همراه

این قابلیت در تمامی بازی های جهان باز وجود ندارد. اما در صورتی که بازی نقش آفرینی بازی می کنید، بیشتر به چشم می خورد. بله بازی باید برای سخت تر کردن تجربه شما راهکاری را بیاندیشد و یا واقع گرایی کند اما این موضوع که به دلیل همراه داشتن وسایل زیاد در کوله پشتی شما، سرعت حرکت کاراکتر کم می شود می تواند از لذت بازی بکاهد.

بله بازیباز می بایست مواردی را که حمل می کند، زیر نظر داشته باشد و موارد اضافی را دور بریزد اما باز هم وجود این قابلیت کمی اذیت کننده خواهد بود. به عنوان مثال در بازی Witcher 3 یا Skyrim شخصیت اصلی در صورتی که موارد اضافه ای را بیشتر از حد قابل قبول جمع آوری کند، کاراکتر دیگر توان دویدن و یا سریع راه رفتن را از دست خواهد داد.

سنگینی کاراکتر اصلی
سنگینی کاراکتر اصلی

 

2. قابلیت Fast Travel عجیب

با ذکر یک مثال آغاز می کنیم، در بازی GTA V در صورتی که بخواهید از نقطه ای در شهر به نقطه ای در دوردست سفر کنید، می بایست برای استفاده از قابلیت Fast Travel از گوشی موبایل خود استفاده کرده و یک تاکسی تلفنی سفارش دهید! تا اینجای کار مشکلی وجود ندارد. اما تجسم کنید که در نقطه ای گیر کرده اید که فقط می خواهید از آنجا خارج شوید؛ مثلا بالای یک تپه، کوه، درون دریا و ... . قاعدتا نمی توانید در این صورت از قابلیت فست ترول استفاده کنید و این کمی آزار دهنده خواهد بود.

در برخی دیگر از بازی ها هم می بایست در خصوص استفاده از این قابلیت، غرامت پرداخت کنید. در بازی Horizon Zero Dawn برای مثال، برای هر بار استفاده از این قابلیت، از یک وسایل کمپ استفاده می کنید که در صورتی که تمام شود، نمی توانید فست ترول کنید. 

1. هوش مصنوعی کم NPC ها

این مورد یکی از آزار دهنده ترین موارد در بازی های جهان باز است. هوش مصنوعی شخصیت های دیگر بعضا به حدی پایین است که اذیت کننده می شود. برای مثال در بازی GTA V هنگامی که دارید در یک خط صاف رانندگی می کنید، ناخداگاه یکی از ماشین های بغل دستی، قصد سبقت گرفتن می کند و با شما برخورد می کند!

این موارد در بخش های دیگر بازی هم دیده می شود. اغلب کارهای اصلی را خود شما باید انجام دهید و بود و نبود مابقی شخصیت ها چنان تفاوتی ایجاد نخواهد کرد و فقط به منظور جلو بردن خط داستانی و پر کردن فضا می باشد.

این موارد اعلام شده ممکن است دلایل منطقی برای حضورشان وجود داشته باشد، اما علاوه بر آنکه باید بر روی واقع گرایانه تر شدن بازی ها جلو برود، نباید لذت بازی کردن را بگیرد. بازی کردن برای پرکردن وقت فراغت و تجربه یک زندگی جدید در قالبی دیگر است و وجود موانعی که در زندگی عادی نیز با آنها روبرو می شویم ممکن است کمی اذیت کننده باشد.

اما به خودی خود، حضور برخی از این موارد در بازی های ویدیویی نه تنها ضرر ندارد، بلکه به بازیباز قدرت تصمیم گیری، استفاده از بهرین استراتژی ممکن را می دهد و این ارزشمند است.

نظر خود را درباره «10 اشتباه رایج در ساخت بازی های جهان باز» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره 10 اشتباه رایج در ساخت بازی های جهان باز فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.