زمان مطالعه: 5 دقیقه
سیستم پرداخت Venmo و تاریخچه آن

سیستم پرداخت Venmo و تاریخچه آن

ونمو یکی از سرویس‌های پرداخت موبایلی آمریکایی است که در ابتدا به منظور پرداخت سهم افراد برای هزینه‌های صورت گرفته ایجاد شد.

ونمو یکی از نرم افزار‌های آمریکایی است که با ایده ایجاد یک سیستم پرداخت بین دوستان و آشنایان شکل گرفته است. در صورتی که با ونمو آشنایی ندارید، تا پایان این مقاله همراه آسمونی باشید.

ونمو چیست؟

ونمو، (Venmo) یک سیستم پرداخت موبایلی آمریکایی است که در سال 2009 تاسیس شد و از سال 2013 به عنوان زیر مجموعه پی پال در حال فعالیت است. ونمو به قصد ایجاد یک سیستم پرداخت بین دوستان، آشنایان و بستگان شکل گرفت که طی آن، اعضای حاضر می‌توانند هزینه‌های پرداخت شده را در ونمو وارد کرده و بین اعضا تقسیم کند.

نرم افزار وینمو
نرم افزار وینمو

در این صورت افرادی که عضو ونمو هستند می‌توانند پول را با استفاده از همین نرم افزار منتقل کنند و سهم خود را از پرداخت‌های انجام شده بپردازند. باید در نظر داشت که نرم افزار ونمو از آنجایی که یک سیستم پرداخت بین المللی نیست و حوزه کاری آن به پی پال، اپل پی، گوگل ولت و ... شباهت ندارد، تنها در داخل کشور آمریکا فعال است و فرستنده و دریافت کننده پول باید در کشور آمریکا ساکن باشند.

ونمو در سال 2021 توانست تراکنش‌های مالی را تا سقف 230 میلیارد دلار پوشش دهد و 850 میلیون دلار درآمد زایی داشته باشد. با این حال، نرم افزار ونمو از یک خلا امنیتی بسیار شدید رنج می‌برد. زمانی که تراکنش‌های نظیر به نظیر بین دو فرد صورت می‌گرفت، تمامی اطلاعات این انتقال (به جز مبلغ) به صورت پیش فرض منتشر می‌شد و باعث می‌شد تا جزئیات حساس زندگی کاربران مشخص شود.

به همین دلیل، در سال 2018، این شرکت با کمیسیون تجارت فدرال به توافق رسید و برخی از تغییرات لازم را در فرایند پرداخت‌های خود ایجاد کرد تا اطلاعات شخصی کاربران منتشر نشود. با این حال همچنان دیدگاه‌های منفی و انتقادات بسیار زیادی به نرم افزار ونمو وارد می‌شود.

تاریخچه ونمو

ونمو توسط اندرو کورتینا و اقرام مگدون اسماعیل تاسیس شد. آشنایی کورتینا با اسماعیل در سال اول دانشگاه صورت گرفت و آنها به عنوان دو هم اطاقی در دانشگاه پنسیلوانیا با یکدیگر آشنا شدند. بنابر گفته‌های کورتینا، ایده ایجاد یک سیستم پرداخت زمانی ایجاد شد که آنها می‌خواستند برای ایجاد یک فروشگاه ماست بندی به دوست خود کمک کنند و با مشکلات دستگاه‌های کارت خوان مواجه شدند.

در ادامه، کورتینا و مگدون اسماعیل به این نتیجه رسیدند که این ایده می‌‌توانند سرعت خرید یک قطعه موسیقی با استفاده از یک پیامک را بسیار افزایش دهند. در نهایت، مهر آخر زمانی بر روی آغاز این پروژه زده شد که مگدون اسماعیل به قصد سفر برای ملاقات با کورتینا، کیف پول خود را جا گذاشت و نتوانست سهم خود را از هزینه‌ها در همان لحظه پرداخت کند.

موسسان ونمو
موسسان ونمو (از راست به چپ): اندرو کورتینا و اقرام مگدون اسماعیل 

 

بعد از مدت کوتاهی، پروژه ایجاد یک شیوه پرداخت جدید توسط اسماعیل و کورتینا آغاز شد و آنها در نسخه آزمایشی توانستند تراکنش مالی خود را با استفاده از پیامک انجام دهند. سپس با پیشرفت‌های حاصل شده آنها توانستند یک نرم افزار برای تلفن‌های هوشمند تولید کنند تا پرداخت‌ها به واسطه آن انجام شود.

در ماه می 2010 بود که این کمپانی توانست به واسطه سرمایه گذاری RRE Ventures، مبلغ 1.2 میلیون دلار سرمایه اولیه جم آوری کند. با این حال کمپانی ونمو در سال 2012 توسط Braintree به ارزش 26.2 میلیون دلار خریداری شد و در ادامه با خرید Braintree توسط پی پل، ونمو به صورت زیر مجموعه، تحت نظارت پی پال قرار گرفت.

تا قبل از ماه اکتبر سال 2015 میلادی، ونمو از تراکنش‌های خریدار - فروشنده جلوگیری می‌کرد اما در سال 2016، پی پال به صورت رسمی اعلام کرد که ونمو با برخی از فروشگاه‌ها همکاری خواهد کرد. در حال حاضر تمامی فروشگاه‌هایی که از پی پال پشتیبانی ‌می‌کنند از سیستم پرداخت ونمو نیز پشتیبانی خواهند کرد.

ونمو از ماه می 2018، اجازه خرید و فروش محصولات تجاری یا ارائه خدمات به صورت حضوری را به متقاضیان نمی‌داد. با این حال طبق تحقیقات انجام شده مشخص شد که رستوران‌های Mom & Pop در شهر نیویورک با استفاده از کد‌های QR، از نرم افزار ونمو برای انجام پرداخت‌های مشتریان خود استفاده کرده است.

با داغ شدن بازار ارز‌های دیجیتال، پی پال در سال 2020 اعلام کرد که ونمو به همراه پی پال، امکان خرید و استفاده از ارز‌های دیجیتال نظیر بیتکوین، بیتکوین کش، اتریوم و لایت کوین‌ها را ایجاد خواهد کرد. این فرایند تا سال 2021 میلادی طول کشید و ونمو در تاریخ 20 آوریل 2021 اعلام کرد که امکان خرید، هولد و فروش ارز‌های دیجیتال بر روی این پلتفرم ایجاد شده است.

پی پال و ونمو
پی پال و ونمو

در صورتی که با سیستم پرداخت پی پل (PayPal) آشنایی ندارید، مطالعه مقاله زیر به شما پیشنهاد می‌شود:

آشنایی با پی پال


تراکنش‌های مبتنی بر ونمو

برای انجام تراکنش با استفاده از نرم افزار یا وبسایت ونمو در ابتدا باید در آن حساب کاربری داشت. کاربران ونمو می‌توانند با استفاده از موجودی درون نرم افزار ونمو و یا اتصال کارت‌های اعتباری به آن، تراکنش‌های خو را انجام دهند. در صورتی که پرداخت به واسطه کارت‌های بانکی و یا حساب بانکی صورت بگیرد، ونمو کارمزدی را اخذ نخواهد کرد اما در صورتی که پرداخت توسط کارت‌های اعتباری صورت بگیرد، 3% کارمزد به تراکنش‌های انجام شده وارد خواهد شد.

کاربرانی که حساب خود را تازه افتتاح کرده باشند و احراز هویت نشده باشند، می‌توانند تا سقف 300 دلار تراکنش داشته باشند اما در صورتی که اکانت خود را تایید کنند می‌توانند در هر هفته تا مبلغ 3000 دلار انتقال وجه و تراکنش داشته باشند. همچنین از سال 2008 تاکنون، تراکنش‌های مبتنی بر ونمو به صورت لحظه‌ای نخواهد بود و بین 1 تا 3 روز زمان می‌برد تا مبلغ از حساب کاسته شود و به حساب دریافت کننده بنشیند. این قابلیت، این اجازه را به فرد فرستنده می‌دهد تا انتقال وجه را لغو کند و از ارسال وجه جلوگیری کند.

همکاری ونمو و مسترکارت

در سال 2018، ونمو یک سری کارت اعتباری فیزیکی را برای متقاضیان عرضه کرد. این کارت‌ها بر روی شبکه مسترکارت فعال بود و اجازه استفاده از دستگاه‌های خود پرداز را برای متقاضی ایجاد می‌کرد. این کارت‌ها در هر فروشگاه، دستگاه کارتخوان و دستگاه‌های خود پردازی که از مسترکارت پشتیبانی می‌کند، قابل استفاده است و می‌تواند تا 400 دلار را روزانه منتقل کند.

حریم خصوصی و اجتماعی در ونمو

ونمو علاوه بر پوشش امور پرداخت آنلاین و انجام تراکنش‌های دیجیتالی، از پیام رسان داخلی نیز بهره می‌برد که به واسطه آن دوستان و آشنایان می‌توانند پرداخت‌های مربوط به تقسیم هزینه‌های صورت گرفته را انجام دهند. در این صورت بعد از انجام پرداخت به صورت کلی، اطلاعات تراکنش برای تمامی اعضایی که فرد انتخاب می‌کند ارسال می‌شود و سهم هر کدام از آنها مشخص می‌گردد.

شبکه اجتماعی درون ونمو
شبکه اجتماعی درون ونمو

 

امنیت ونمو

بر اساس ادعای ونمو، سطح امنیت این مجموعه در سطح امنیت بانک‌ها می‌باشد و تمامی اطلاعات فردی و مالی کاملا رمزگذاری می‌شود و در سرور‌های اختصاصی و امن نگه داری می‌شود تا در برابر تراکنش‌های غیرمجاز و نظارت نشده در امان باشند. با این حال در سال 2018، روزنامه انگلیسی گواردین اعلام کرد که ونمو ناامن است و حفاظت از حریم خصوصی آن به صورت پیش فرض تنظیم نشده است. بر اساس تحقیقی که صورت گرفته است، ونمو اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها را به همراه نام دریافت کننده و فرستنده به صورت کامل در سطح اینترنت پخش می‌کند.

همچنین وجود قابلیت لغو پرداخت که بالاتر به آن اشاره شد نیز به نوبه خود دردسر ساز خواهد بود. بر اساس سازمان تجارت بهتر، برخی از کلاهبرداران از این قابلیت استفاده می‌کنند تا تراکنش‌های انجام شده را لغو کنند و به ظاهر اعلام کنند که پرداخت را انجام داده‌اند. این شرایط به قدری فراتر از حد انتظار ظاهر شده است که در سال 2018، وال استریت ژورنال اعلام کرد که در سه ماهه اول سال 2018، موج تقلب در پرداخت‌ها، باعث ضرر عملیاتی 40 میلیون دلاری به ونمو شده است که 40 درصد بیشتر از مقداری است که ونمو در نظر گرفته بود.

نظر خود را درباره «سیستم پرداخت Venmo و تاریخچه آن» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره سیستم پرداخت Venmo و تاریخچه آن فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.