زمان مطالعه: 2 دقیقه
در هوای آلوده ورزش کنیم یا نکنیم؟

در هوای آلوده ورزش کنیم یا نکنیم؟

آیا ورزش کردن در محیط ازاد در هنگام الودگی هوا خطرناک است؟ اگر دچار آسم یا یک مشکل دیگر سلامتی باشید چطور؟

در حالی که فعالیت های هوازی یکی از کلید های  شیوه زندگی سالم محسوب می شود، آلودگی هوا و ورزش می تواند یک ترکیب نامناسب را به وجود اورد. به خصوص اگر شما مبتلا به آسم، دیابت یا بیماری قلب یا ریه باشید کودکان، افراد مسن، زنان باردار و

افرادی که در خارج از منزل کار می کنند ممکن است اسیب بیشتری در هوای آزاد را احساس کنند.هیچ کس مطمئن نیست که چطور این ذرات کوچک چنین تهدید بزرگی برای قلب می شوند. تحقیقات اولیه نشان می دهد که این امکان وجود دارد که این ذرات به تنهایی کار نکنند.

××××××

ذرات می توانند از اولین خط دفاعی بدن یعنی موهای بینی گذشته و در ریه های ورزشکاران به صورت عمیقی فرو روند. بعضی از آنها در آنجا باقی می مانند، باعث تحریک و التهاب می شوند و بعضی دیگر، آنقدر کوچک هستند که  به جریان خون منتقل میشوند و انها به شکل های مختلفی از بدن خارج میشوند.

آلودگی هوا در فضای باز می تواند از منابع مختلفی از جمله:

  • ترافیک خودرو
  • گرده گل ها، درختان و درختچه
  • گرد و غبار باد گرد و غبار
  • سوزاندن چوب
  • ساخت و ساز
  • عملیات کشاورزی، از جمله افزایش حیوانات و پاکسازی زمین
  • نیروگاه های به وجود اورنده انرژی

ایجاد شود.

زمان آلودگی هوا چه ورزش هایی مناسب هستند؟

مشکلات بهداشتی مرتبط با آلودگی هوا عبارتند از:

  • سردرد
  • تحریک چشم، بینی و گلو
  • آسیب به راه هوایی ریه ها
  • افزایش خطر ابتلا به آسم
  • بدتر شدن آسم یا سایر بیماری های ریه
  • افزایش خطر ابتلا به حملات قلبی و سکته مغزی
  • افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه و بیماری های قلبی عروقی

از آنجا که ورزش دارای مزایای سلامتی واضحی است،از ورزش خود به طور کامل نپرهیزید، مگر اینکه پزشک شما به شما دستور توقف داده باشد. تحقیقات نشان داده است که مزایای طولانی مدت ورزش منظم خطرات ناشی از آلودگی هوا را تحت تاثیر قرار می دهد.

برای حفظ سلامتی خود در طول تمرین، با تمرکز به راه حل هایی نه اینجا پیشنهاد میکنم اثرات خطر به الودگی هوا را به حداقل برسانید.

××××

زمان تمریناتتان را با دقت بیشتری انتخاب کنید

 از فعالیت فیزیکی در فضای باز اجتناب و یا شدت ورزش و  زمان تمرین هنگامیکه هشدار کیفیت هوا صادر شده است کاهش دهید. سطوح آلودگی هوا در نزدیکی ظهر و بعد از ظهر( تقریبا بین 11 تا 6 بعد از ظهر) در بالاترین سطح قرار دارد بنابراین سعی کنید در طول اینگونه روزها زمان بهتری را برای ورزش در فضای باز انتخاب کنید.

ورزش کردن  در طول ساعت شلوغ می تواند شما را به میزان بالایی از آلودگی دچار کند. اگر می توانید از ورزش کردن در نزدیکی جاده ها و خیابان هایی که ترافیک سنگین دارند جلوگیری کنید.

×××

اجتناب از مناطق آلودگی بالا

بیشترین سطح آلودگی حدود یک چهارم مایل (400 متر) از جاده هاست.  محیط های شلوغ  شهری و مناطق سیگاری نیز دارای سطوح آلودگی بالایی هستند. در صورت امکان، از این نوع از مناطق در هنگام ورزش بپرهیزید.

×××××

ورزش خود را در محیطی داخلی انجام دهید

  فعالیت های روزانه خود را به محیط داخلی انتقال دهید، مخصوصا در روزهای کمبود هوا یا الودگی بیش از حد هوا. یک کلاس تناسب اندام، یوگا، پیلاتز، و غیره را این گونه روزها انجام دهید، یک باشگاه محلی ثبت نام کنید و یا از سالن های سرپوشیده ورزشی استفاده کنید.

××××

نکته بسیار مهم: اگر شما آسم، دیابت یا وضعیت دیگری جسمانی دیگری دارید، با پزشک خود در مورد اینکه چه زمانی مناسب برای  ورزش کردن شما مناسب است مشورت کنید.

نظر خود را درباره «در هوای آلوده ورزش کنیم یا نکنیم؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره در هوای آلوده ورزش کنیم یا نکنیم؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.