زمان مطالعه: 3 دقیقه
آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ آرسنال ، توپچی ها و پیروزی از طریق هماهنگی

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ آرسنال ، توپچی ها و پیروزی از طریق هماهنگی

بیشتر از یک قرن است که علامت توپ جنگی روی لباس تیم لندنی دیده می شود و همین نماد ، لقب آرسنال را به این تیم بخشیده است .

مهدی زارعی- باشگاه آرسنال را با لقب « توپچی ها » می شناسیم . شاید در ابتدا تصور شود که این لقب ، به توپ فوتبال اشاره می کند . اما در حقیقت لقب GUNNERS نه به میدان ورزش و توپهای مسابقه ، بلکه به توپهای جنگی اشاره می کند . 

 اولین لوگویی که روی پیراهن آرسنال قرار گرفت ، تصویری از 3 توپ جنگی بود . طرح این توپ ها طوری بود که به نظر می آمد بیننده از بالا آنها را می بیند . جهت این توپ ها رو به شمال بود و همین مساله سبب می شد که در نگاه اول ، بیننده آنها را با دودکش اشتباه کند . اما دلیل استفاده از توپ جنگی روی لباس یک تیم فوتبال چه می توانست باشد ؟ پاسخ این سوال ، به زادگاه باشگاه مربوط می شد . دهکده وولویچ منطقه ای نظامی بود و حتی توپخانه بریتانیا و بیمارستانهای نظامی انگلیس نیز در همان اطراف قرار داشتند . به همین خاطر ، اسم اولیه باشگاه هم « وولویچ آرسنال » بود و نماد باشگاه هم کاملا نظامی .

arsenal-logo-during-time
نمادهای مختلف آرسنال در ادوار مختلف

البته در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 ، تیمهای فوتبال در کمتر مسابقه ای از لوگو روی لباس خود استفاده می کردند و تنها در بازیهای مهم مثل فینال جام حذفی می شد علامت باشگاه را روی لباس این تیمها مشاهده کرد . وولویچ آرسنال هم در گذر زمان به « رویال آرسنال » تغییر نام داد و علامت باشگاه هم با تغییر نام آرسنال تغییر کرد . در نماد جدید باشگاه ، توپی دیده می شد که به سمت غرب نشانه گیری کرده بود . سه حرف A، F و C که مخفف عبارت « باشگاه فوتبال آرسنال » بود ، زیر توپ نوشته شده بود . عدد 1930 که داخل لوگو دیده می شد ، به سال 1930 اشاره می کرد که تیم به فینال جام حذفی انگلیس رسیده بود .

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ آرسنال ، توپچی ها و پیروزی از طریق هماهنگی
عبارت پیروزی از طریق هماهنگی در زیر لوگوی آرسنال دیده می شود

بعد از جنگ جهانی دوم و در فصل 52-51 توپ برای مدتی کوتاه از این لوگو حذف شد و دو حرف A و C به نشانه باشگاه آرسنال در کنار یک توپ فوتبال ، در لوگو به کار رفت . اما توپ جنگی خیلی سریع به این آرم بازگشت و دیگر هیچ وقت از علامت باشگاه حذف نشد . در زیر توپ ، شعاری به زبان لاتین دیده می شد . عبارت Victoria Concordia crescit معنای « پیروزی از طریق هماهنگی » را داشت و اولین بار توسط « هری هامر » استفاده شد . بعد از سال 2002 تغییراتی در لوگوی باشگاه ایجاد شد اما همچنان توپ روی لباس توپچی ها ماند. مثل همیشه در زمینه ای قرمز رنگ که رنگ لباس باشگاه بود و نمادی از هویت باشگاه .

در تمام این سالها افتخارات یکی پس از دیگری به کارنامه فوتبال آرسنال اضافه شده است. هرچند این تیم خیلی دیرتر از سایر مدعیان روند قهرمانی های خود را آغاز کرد و اولین بار در 1930 با فتح جام حذفی انگلیس، بر قله فوتبال انگلیس ایستاد، اما از آن پس دیگر کمتر از این قله فرود آمد. این تیم اولین بار در سال 1931 با 28 برد، 10 تساوی و 4 شکست و کسب 66 امتیاز بالاتر از اورتون 59 امتیازی قهرمان لیگ شد و در ادامه دهه 30، چهار بار دیگر فاتح لیگ شد. آرسنال تاکنون 13 بار لیگ را فتح کرده که آخرین قهرمانی این تیم در سال 2004 بدون حتی یک شکست در لیگ حاصل شد.

در جام حذفی هم با فتح جام در سال 2020، تعداد عناوین توپچی ها به 14 قهرمانی رسید تا از این حیث در فوتبال جزیره رکورددار باشند. آرسنال همچنین دو بار لیگ کاپ را نیز فتح کرده است. 16 بار تصاحب جام خیریه( کامیونیتی شیلد) از دیگر افتخارات باشگاه است تا در کنار یک قهرمانی جام مکاره و یک عنوان در جام یوفا، آرسنال را به تیمی پرافتخار در انگلیس بدل ساخته است.

آرسنال بیش از یک قرن است که تیمی نظامی نیست اما علامت سنتی خود را حفظ کرده و به همین دلیل ، لقب « توپچی ها » ، لقب جاودانه این تیم شده است .  

اختصاصی ورزشی آسمونی

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ آرسنال ، توپچی ها و پیروزی از طریق هماهنگی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ آرسنال ، توپچی ها و پیروزی از طریق هماهنگی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.