تکرار ماجراهای چهار سال قبل

مهدی زارعی- پرویی ها گویی عادت به صعود بدون دردسر به جام جهانی را از دست داده اند. یک بار دیگر آنها مثل جام جهانی 2018 برای رسیدن به دور نهایی جام جهانی ناچار به برگزاری مسابقه پلی آف شده اند و این بار باید مقابل استرالیا به میدان بروند. حتی برنده این مسابقه هم به نوعی تاریخ را تکرار می کند. چهار سال قبل، تیمهای فرانسه، دانمارک، پرو و استرالیا همگروه بودند و امسال هم برنده مسابقه پلی آف، یک بار دیگر باید با فرانسه و دانمارک مسابقه دهد. تنها تغییر، حضور تونس به عنوان جانشین تیمی است که در پلی آف بازنده خواهد شد.

پرو که در 18 مسابقه خود در انتخابی منطقه آمریکای جنوبی 24 امتیاز کسب کرد، حالا تنها استرالیا را پیش روی خود می بیند. تیمی خوش یمن که با شکست در جام جهانی 2018 مقابل پرو، به طلسم چهل ساله پیروز نشدن پرو در جام جهانی خاتمه داد.  

پرو در یک نگاه 

لقب: La Blanquirroja( سفید و قرمز)

بالاترین سازمان فوتبالی: Peruvian Football Federation( فدراسیون فوتبال پرو)

عنوان کنونی در رنکینگ فیفا : 22

بهترین عنوان در رنکینگ فیفا: 10 ( اکتبر 2017)

بدترین عنوان در رنکینگ فیفا: 91( سپتامبر 2009)

تعداد حضور در جام جهانی: 4

بهترین پیروزی: پرو(9-1) اکوادور( 11 آگوست 1938؛ بوگوتا؛ کلمبیا)

بدترین شکست: پرو(0-7) برزیل( 26 ژوئن 1997؛ سانتاکروز؛ بولیوی)

علامت اختصاری در فیفا: PER

سرمربی: ریکاردو گارسا

استادیوم ملی: استادیو ناسیونال

چهار سال قبل: رسیدن به مسابقه پلی آف در آخرین روز

اوج هیجان در روز هجدهم رقابت های انتخابی جام جهانی در منطقه آمریکای جنوبی. کار پرو برای صعود به اما و اگر کشیده شده بود و باید یا خود در خانه کلمبیا را شکست می داد یا این که به انتظار نتیجه مسابقه شیلی مقابل برزیل می نشست. از آنجایی که صدرنشینی برزیل پیش از این قطعی شده بود، معلوم نبود این تیم با چه انگیزه ای مقابل شیلی قرار می گیرد. هر چه بود پرو باید به انتظار لغزش حریف می نشست زیرا سفید و قرمزها خود از پس کلمبیا برنیامدند و تنها به لطف گل به خودی دایود اوسپینا در خانه یک تساوی(1-1) از حریف گرفتند. اما در کشوری دیگر، برزیل میزبان(3-0) شیلی را شکست داد تا همه چیز تغییر کند. حتی تفاضل گل شیلی نیز با این باخت 1- شد و قهرمان آمریکای جنوبی پایین تر از پرویی قرار گرفت که برای کسب 26 امتیاز، 27 گل زد و 26 گل دریافت نمود.

لوگوی فدراسیون
لوگوی فدراسیون پرو

 

به لطف برتری مقابل نیوزیلند

تیم پنجم امریکای جنوبی هنوز یک قدم تا جام جهانی فاصله داشت. در روز 11 نوامبر 2017 این تیم در وست پک استادیوم شهر ولینگتون مقابل نیوزیلند قرار گرفت. به گزارش آسمونی ، همه چیز محتاطانه پیش رفت و با تساوی(0-0) در خانه حریف، سرنوشت به روز 15 نوامبر کشیده شد. در ساعت 21:15 در حضور 39125 تماشاگر استادیو لیما مسابقه دو تیم آغاز شد و 27 دقیقه بعد جفرسون فارفان میزبان را پیش انداخت. گل دقیقه 65 کریستین راموس برتری(2-0) پرو را تثبیت کرد و به این ترتیب پرو بعد از سال 1982 برای نخستین بار راهی جام جهانی شد.

جفرسون فارفارن مهاجم باتجربه تیم ملی پرو
جفرسون فارفان مهاجم سابق تیم ملی پرو

160 سال فوتبال در پرو

هر چند پرو فاقد افتخارات بین المللی است اما قدمت فوتبال در این کشور بسیار بیشتر از اکثر کشورهای دنیاست. در قرن نوزدهم بریتانیایی های ساکن در پرو و بومیانی که از انگلستان به میهن بازگشته بودند فوتبال را وارد پرو کردند. در 1859 اولین باشگاه این کشور با نام لیما کریکت کلوب در پایتخت پرو تاسیس شد. در این باشگاه سه رشته کریکت، راگبی و فوتبال برگزار می شد و چیزی نگذشت که طبقات بالای جامعه علاقه زیادی به این ورزش ها پیدا کردند. اما جنگ اقیانوس آرام که بین سالهای 1879 تا 1883 میان پرو و شیلی درگرفت، توسعه فوتبال در پرو را متوقف ساخت. بعد از جنگ یک بار دیگر فوتبال در سواحل پرو از سر گرفته شد.

به گزارش آسمونی ، کم کم فوتبال به فعالیتی روزمره در میان کارگران بدل شد، کارگرانی که به تشویق کارفرمایان و برای برطرف شدن خستگی ها و مشکلات دست به دامان فوتبال می شدند. لیگ فوتبال پرو در سال 1912 آغاز به کار کرد و هر چند در سال 1921 برگزاری این مسابقات سالانه متوقف شد اما با تاسیس فدراسیون پرو در سال 1922، این مسابقات یک بار دیگر از سال 1926 از سر گرفته شد.  

 

معرفی تیم های حاضر در کوپا آمه ریکا ؛ پرو ؛ سفید و قرمزها و خاطرات طلایی کوبیاس
پیراهن مشهور پرو

سه سال خاطره انگیز

روز اول نوامبر 1927، تیم ملی پرو متولد شد. در رقابت های کوپا آمه ریکا در لیما، پرو با 4 گل از اروگوئه باخت و هرچند در دومین بازی بازگشتی رویایی داشت و بولیوی را که طی 14 دقیقه دو گل زده بود،(3-2) برد اما این برد برای قهرمانی کفایت نمی کرد. مخصوصا به دنبال باخت(1-5) از آرژانتین. اما نام « دمیتریو نایرا» خورخه سارمینتو، آلبرتو مونته یانوس در تاریخ پرو ماندگار شد؛ سه بازیکنی که اولین گل های تاریخ فوتبال سفید و قرمزها را ثبت کردند. به گزارش آسمونی ، سه سال بعد پرو در اولین دوره جام جهانی نیز حضور یافت. فرانسیسکو برو مربی تیم اسپانیایی بود و در روز 14 جولای، سوزا فریرا در دقیقه 75 گل تساوی را وارد دروازه رومانی کرد اما در ادامه پرو(3-1) باخت و پس از باخت(0-1) از اروگوئه میزبان، تا چهل سال در حسرت جام جهانی باقی ماند.

نبرد پرو و اروگوئه در جام جهانی 1930

پایان انتظار 40 ساله

31 آگوست 1969، پایان انتظاری طولانی برای فوتبال پرو بود. در رقابت های انتخابی جام جهانی 1970، پرو در کنار بولیوی و آرژانتین کار خود را با برد(1-0) مقابل آرژانتین آغاز کرد و باخت (2-1) در خانه بولیوی را با برد خانگی(3-0) جبران نمود. آرژانتین و بولیوی نیز مقابل هم صاحب یک برد و یک باخت شدند تا سرنوشت گروه به آخرین بازی کشیده شود. جایی که پرو در خانه آلبی سلسته(2-2) به تساوی رسید و به عنوان صدرنشین گروه راهی جام جهانی شد.  

مسابقه با آلمان در مرحله گروهی جام جهانی 1970

صعود به یک چهارم نهایی جام جهانی 1970

جام جهانی 1970 برای پرو از ساعت 16 روز دوم ژوئن مجددا آغاز شد. زلزله پرو سبب شد که سفید و قرمزها با نوارهایی مشکی بر روی پیراهن خود وارد میدان شوند. آنها طی 49 دقیقه 2 گل از بلغارستان خوردند اما در ادامه توسط فلیکس گایاردو(50)، هکتور چومپی تاز(55) و تئوفیلو کوبیاس(73) به گل رسیده و برتری را از آن خود ساختند.

به گزارش آسمونی ، کوبیاس چهار روز بعد نیز ستاره پرو مقابل مراکش بود و در دقایق 65 و 75 دو بار گلزنی کرد تا گل روبرتو چاله( 67) نتیجه را(3-0)‌کند. کوبیاس در روز 10 گوئن مقابل آلمان هم در دقیقه 44 برای پرو گلزنی کرد اما این ژرمن ها بودند که (3-1) برنده شدند و آن گاه نوبت به باخت (2-4) از برزیل رسید؛ باز هم گلی دیگر از کوبیاس و باز هم شکست پرو.

ریکاردو گارسا - مربی تیم ملی پرو
ریکاردو گارسا - مربی تیم ملی پرو

 

نیمی درخشان؛ نیمی تاریک

به گزارش آسمونی ، هشت سال بعد پرو آنچنان فقیرانه راهی جام جهانی شد که بازیکنان آن تنها اجازه یافتند در 3 مسابقه، پیراهن خود را با رقبا تعویض کنند. اما همین تیم فقیر، در مرحله رقبا را حقیر ساخت. برد (3-1) مقابل اسکاتلند پرمدعا باز هم با درخشش کوبیاس و گلهای دقایق 71 و 77 وی رقم خورد و به دنبال تساوی(0-0) با هلند نایب قهرمان جهان، نوبت به هت تریک کوبیاس مقابل ایران رسید و گلهای دقایق 36، 39 و 79 وی تا پرو (4-1) پیروز شود. با این برد جام جهانی برای پرو خاتمه یافت. چه این تیم در مرحله دوم مقابل برزیل(3-0)، لهستان(1-0) و آرژانتین (6-0) باخت و به خانه بازگشت. به نظر می رسید که درخشش در آغاز مسابقات و تخلیه جسمی و روانی در روزهای پایانی جام، بلای جان پرو باشد.

سفید و قرمزها در جام جهانی 1982 باز هم کوبیاس را در اختیار داشتند. آنها با کامرون(0-0) و ایتالیا(1-1) مساوی کردند اما پس از یک نیمه بدون گل مقابل لهستان، در نیمه دوم از پای درآمده و (5-1) شکست خوردند و از آن پس به مدت 36 سال به جام جهانی نرسیدند.

اختصاصی آسمونی

peru-national-football-team
نقشه و پرچم پرو
نظر خود را درباره «معرفی تیم های حاضر در انتخابی جام جهانی 2022 ؛ پرو ؛ سفید و قرمزها و خاطرات طلایی کوبیاس» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی تیم های حاضر در انتخابی جام جهانی 2022 ؛ پرو ؛ سفید و قرمزها و خاطرات طلایی کوبیاس فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.