زمان مطالعه: 3 دقیقه
58 سال با مسابقات مستر المپیا

58 سال با مسابقات مستر المپیا

یک بار دیگر هادی چوپان نماینده ایران در رقابتهای مستر المپیا باعث شد که دست کشورمان در این رقابتها خالی نماند.

رقابتهای مسترالمپیا قدمتی 58 ساله دارد و نخستین بار در سال 1965 بود که این مسابقات در نیویورک برگزار شد. در آن مسابقات و رقابتهای سال بعد لری اسکات آمریکایی قهرمان شد و جایزه رقابتها را از آن خود کرد. در آن ایام هزینه ها تفاوت فراوانی با امروز داشت و مجموع جوایز نفرات برتری هزار دلار می شد.

در سال 1967 سرخیو اولیوا از کوبا نخستین غیر آمریکایی بود که این عنوان را به خود اختصاص می داد. اولیوا در سالهای 1968 و 1969 نیز عنوان قهرمانی مستر المپیا را به خود اختصاص داد تا پرافتخارترین ورزشکار دهه 60 میلادی مستر المپیا لقب گیرد.

Sergio Oliva - Primordial Ancestor Lessons | RAW with Marty Gallagher

پس از آن دوران درخشش آرنولد شوارتزنگر اتریشی در این مسابقات رسید که شش بار پیاپی فاتح مستر المپیا شد. در این سالها میزبانی مسترالمپیا از انحصار آمریکا خارج شد و رقابتهای 1971 در پاریس فرانسه و مسابقات 1972 در اسن آلمان برگزار شد.

در 1975 رقابتها به دو بخش سبک وزن و سنگین وزن تقسیم شد و به این ترتیب جایزه ای جدید نیز به رقابتها اضافه شد. جایزه اوورال( قهرمان قهرمانان) که به بهترین ورزشکار در مجموع اوزان داده می شد. در سالهای 1974 و 1975 آرنولد نخستین ورزشکاری بود که برنده عنوان اوورال شد.

از آرنولد تا رونی کلمن؛ نگاهی به بهترین و شگفت انگیز ترین بدنساز های جهان -  روزیاتو

با گذشت زمان،  مستر المپیا بدل به مهمترین رقابت ورزشکاران حرفه ای پرورش اندام در سراسر جهان شد. به طوری که نیم قرن پس از آغاز این رقابتها، مجموع جوایز نفرات برتر به 400 هزار دلار افزایش پیدا کرده است. در طول این ایام ستاره های بزرگ مسترالمپیا چشمان را خیره کردند. بزرگانی چون لی هانی و رونی کولمن با 8 عنوان اوورالی و آرنولد شوارتزنگر و فیل هیث که 7 بار این عنوان را از آن خود ساخته اند. هانی و کولمن در دوران اوج خود، شکست ناپذیر بودند و تمامی عناوین آنها به صورت پیاپی کسب شد. هانی از 1984 تا 1991 و کولمن از 1998 تا 2005.

رونی کلمن در تهران ( با 1.800.000 تومن،با کلمن عکس بگیرید) | طرفداری

در طول ادوار مختلف مستر المپیا تنها یک ورزشکار آسیایی برنده عنوان اوورالی شده که او سمیر بانوط از لبنان است.

سمیر بنوت

همچنین از سال 1980 رقابتهای میسیز المپیا نیز استارت زد که رقابت ورزشکاران حرفه ای پرورش اندام در بخش زنان بود. در این رقابتها ایریس کایل آمریکایی با 9 بار عنوان اوورالی رکورددار است.

Who is bodybuilder Iris Kyle? | The US Sun

اما رقابتهای 2021 مسترالمپیا نیز در حالی در اورلاندو ایالات متحده برگزار شد که ممدوح السباعي ورزشکار 37 ساله مصری و مدافع عنوان قهرمانی، یک بار دیگر از عنوان قهرمانی خود دفاع کرد و دومین عنوان قهرمانی تاریخ این مسابقات را برای قاره آفریقا و کشور مصر به ارمغان آورد.

مدير أعمال بيج رامي يكشف التفاصيل الكاملة لزواجه الثاني - الناس.نت .. وراء  كل حجر قصة

نماینده کشورمان هادی چوپان نیز همچون همیشه یکی دیگر از مدعیان جدی کسب عنوان قهرمانی بود. چوپان که در سال 2019 عنوان سومی رقابتها را از آن خود ساخته بود و در سال 2020 نیز در دسته آزاد این رقابتها صاحب عنوان چهارمی شده بود، این بار هم عنوان سومی رقابتها را از آن خود کرد و افتخار بزرگ دیگری برای ایران به ارمغان آورد. اما این تازه شروع کار گرگ ایرانی بود. چوپان سال 2022 در لاس وگاس نِوادا درخشید و در حالی با کسب عنوان مستر المپیا برنده جایزه 400 هزار دلاری رقابتها شد که در راه این عنوان بالاتر از رقبای آمریکایی خود- درک لانسفورد، نیک واکر و برندون کری- قرار گرفت. رقابت چوپان و لانسفورد امسال هم ادامه پیدا کرد و این بار جای دو قهرمان عوض شد تا چوپان با قرار گرفتن در رتبه دوم مستر المپیا 2023 این بار 150 هزار دلار نصیب خود سازد.

برای آمریکایی‌ها سخت بود یک ‌ایرانی دو بار ‌قهرمان مستر المپیا شود؛ حق هادی  چوپان خورده شد

اهمیت کار چوپان زمانی نمایان می شد که علاقه مندان به خاطر می آوردند که تنها ورزشکار ایرانی که پیش از او در مسترالمپیا شرکت کرده بود، مرحوم بیت الله عباسپور بود که در سال 2013 عنوان هفدهم را از آن خود کرده بود.

چوپان در سال 2019 جایزه قهرمان مردم را از آن خود کرد. جایزه ای که در سال 2020 نیز نصیب او شد. عنوانی که به خوبی نشان دهنده محبوبیت این ورزشکار 36 ساله کشومان است. ورزشکاری که به هیچ عنوان علاقه ای ندارد اخبار او توسط فدراسیون بدنسازی کشورمان اعلام شود و به همین خاطر در کمتر رسانه رسمی می توان خبری از چوپان به دست آورد.

 

نظر خود را درباره «58 سال با مسابقات مستر المپیا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره 58 سال با مسابقات مستر المپیا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.