زمان مطالعه: 7 دقیقه
مورینیو؛ مردی که شاگردانش حاضرند برایش آدم بکشند!

مورینیو؛ مردی که شاگردانش حاضرند برایش آدم بکشند!

زلاتان ابراهیموویچ از جمله بازیکنانی است که همواره ژوزه مورینیو را تحسین کرده است.

 

مورینیو از نگاه زلاتان ؛ مردی که شاگردانش حاضرند برایش آدم بکشند!
مورینیو از نگاه زلاتان ؛ مردی که شاگردانش حاضرند برایش آدم بکشند!

مهدی زارعی- زلاتان ابراهیموویچ بازیکن سابق تیم ملی فوتبال سوئد هنوز هم در اوج آمادگی است و هر از چند گاهی اخبار مربوط به درخشش او را در سری ا ایتالیا و باشگاه میلان مشاهده می کنیم . پیش از این ، مورینیو و زلاتان در دو باشگاه اینتر و منچستریونایتد به هم پیوستند . زلاتان همواره از مورینیو و خاطرات شاگردی وی در اینتر به نیکی یاد می کند . در کتاب « من زلاتان هستم » هم فصلی را به مورینیو اختصاص داده است . اما آقای خاص برای بازیکنان خود چه می کند که آن ها این گونه حاضر به فداکاری برایش هستند. پاسخ را در نوشته های زلاتان در این کتاب می بینیم. کتاب « من زلاتان هستم » توسط طه صفری و ماشاالله صفری به فارسی ترجمه شده و توسط انتشارات گلگشت به بازار آمده است .

بیشتر بخوانید : بیوگرافی زلاتان ابراهیموویچ   

zlatan-ibrahimovic-describes-mourinho
zlatan-ibrahimovic-describes-mourinho

+ آیا او مثل کاپلو ترسناک بود؟

  • تا آن زمان برخوردی با او نداشتم . مورینیو « آقای خاص » . خیلی در مورد او شنیده بودم . همه می گفتند از خودراضی است . اهل نمایش در کنفرانس های خبری است و هر چیزی که در فکر دارد بر زبان می آورد . چیزی در مورد او نمی دانستم . فقط فکر می کردم شبیه کاپلو باشد ؛ یک رهبر سخت گیر که دوست داشتم . از این مدل آدمها خوشم می آید . مشخص شد کمی اشتباه می کردم . مورینیو یک پرتغالی است و عاشق این که در مرکز توجه قرار داشته باشد . هیچ کس مثل او بازیکنان را درک نمی کند ولی هنوز هیچ چیز معلوم نبود . او خیلی چیزها از بابی رابسون مربی مسن انگلیسی یاد گرفت . رابسون مربی اسپورتینگ لیسبون بود و آن روزها به یک مترجم نیاز داشت و مورینیو مترجم او شد. زبان مورینیو خوب بود ؛ رابسون زود متوجه شد او توانایی های زیادی دارد. او ذهنی سریع داشت و باهوش بود . یک روز رابسون از او می خواهد گزارشی در مورد تیم حریف بنویسد . نظری ندارم که چه انتظاری داشت . یک مترجم در مورد فوتبال چی می داند ؟ اما مورینیو ظاهرا درجه یک بود . رابسون متحیر شده بود . او کسی بود که هرگز فوتبال حرفه ای بازی نکرده بود ولی تحلیلی به دست رابسون رسانده بود که تا آن روز مثل آن را ندیده بود . مثل این بود:
  •  

    لعنتی ! حسابی اون مترجم را دست کم گرفته ام .

     

  • زمانی که بابی رابسون به باشگاهی دیگر رفت او را همراه خود برد . مورینیو به آموختن ادامه می داد . نه فقط تاکتیک ها و تمرین ها را ، بلکه جنبه روانشناسی فوتبال را هم فرا می گرفت .
مورینیو از نگاه زلاتان ؛ مردی که شاگردانش حاضرند برایش آدم بکشند!
مورینیو از نگاه زلاتان ؛ مردی که شاگردانش حاضرند برایش آدم بکشند!

اولین پیام از مورینیو

در میان مسابقات یورو 2008 به من گفته شد مورینیو می خواهد با من تماس بگیرد . فکر کردم : یعنی اتفاقی افتاده است ؟ او فقط می خواست گپ بزند . گفت : 

 

خیلی خوبه که با هم کار می کنیم ؛ منتظر دیدار تو هستم . 

 

چیز خاصی نبود اما او... ایتالیایی صحبت می کرد ! متوجه نمی شدم . مورینیو هرگز در ایتالیا کار نکرده بود . اما از من بهتر ایتالیایی صحبت می کرد . نتوانستم ادامه دهم . شروع کردیم انگلیسی صحبت کردن . می توانستم حس کنم این آدم به همه اهمیت می دهد . سوالاتی که می پرسید متفاوت بود . بعد از بازی با اسپانیا یک پیام دریافت کردم . همیشه زیاد پیام دریافت می کنم اما این بار از طرف مورینیو بود . نوشته بود : 

 

خوب بازی کردی .

 

و چند نظر در مورد بازی ام داده بود . یک پیام از طرف مربی ! حرفم این است ، من با تیم ملی سوئد بازی می کردم . چه اهمیتی برای او داشت با این حال باز هم خودش را درگیر می کرد . جوابش را دادم و پیام های بیشتری دریافت کردم . فکر می کردم :

 

واو ! حواس مورینیو به من است !

 

حس قدردانی نسبت به او داشتم ؛ شاید هم آن مرد اصلا سخت گیر و خشن نبود .

zlatan-ibrahimovic-describes-mourinho
zlatan-ibrahimovic-describes-mourinho

یک مرد کار بلد

می دانستم آن پیام ها را برای علت خاصی فرستاده بود . مثل یک مکالمه گرم بود . او وفاداری مرا می خواست . واقعا به او علاقه مند شده بودم . تنها از طریق کلیدهای موبایل همدیگر را درک کرده بودیم . این آدم سخت کار می کند ؛ دو برابر همه ! در تمام ساعات و روزها فوتبال را زندگی می کند ، فوتبال را تنفس می کند و دائما مشغول تحلیل است . هرگز مربی دیگری با آن میزان اطلاعات در مورد حریفان ندیده بودم . این یک چیز معمولی نیست . کوچک ترین جزئیات ، تا سایز پای دروازه بان حریف ، همه چیز و همه جزئیات . همه ما سریعا متوجه می شدیم :

 

این مرد کارشو بلده !  

 

مردی با شانه های باریک

مدتی طول کشید تا او را ببینم . بعد از یورو بود و در تعطیلات تابستانی . او شیک و برازنده بود ، مطئن و با اعتماد به نفس . اما خب ، تعجب کردم . او یک مرد با قد متوسط و شانه های باریک بود و در کنار بازیکنان کوچک به نظر می رسید . او این طور بود : همه را به خط می کرد و سراغ آنهایی می رفت که از خود راضی تر بودند . وقتی روبه رویشان می ایستاد تا شانه آن ها هم نمی رسید . او سعی نمی کرد به بازیکنان خوش بگذرد . نه حتی برای یک ثانیه . یک راست سر اصل مطلب می رفت و با سردی تمام می گفت :

 

از حالا ، این کار را انجام می دهید و حرف مرا گوش می کنید .

 

و همه گوش می کردند !

مورینیو از نگاه زلاتان ؛ مردی که شاگردانش حاضرند برایش آدم بکشند!
مورینیو از نگاه زلاتان ؛ مردی که شاگردانش حاضرند برایش آدم بکشند!

مردی که هرگز فریاد نمی زد

همه با دقت به حرفهایش گوش می کردند . نه این که از او بترسند ، او رابطه خاص خود را با بازیکنان از طریق پیام ، ایمیل ، دانش کامل از وضعیت خانوادگی آن ها و رابطه آن ها با همسر و فرزندانشان به وجود می آورد . او هرگز فریاد نمی زد . همه گوش می دادند . نیازی به فریاد نبود . خیلی زود همه می فهمیدند این مرد درسش را خوب بلد است . به سختی کار می کرد تا ما را آماده کند . قبل از بازی ما را می ساخت . یک بازی روانی . فیلمی از زمانی که بد بازی کرده بودیم نشان می داد : 

 

نگاه کنید ؛ رقت انگیزه ! ناامید کننده است ! اون بازیکن ها نمی توانند خود شما باشند . باید برادرهایتان باشند یا یک کپی درجه 2 از خودتان ! 

 

ما سرمان را تکان می دادیم . با او موافق بودیم و احساس شرمندگی می کردیم . 

 

امروز نمی خواهم شما را این طور ببینم . 

 

ادامه می داد ، فکر می کردیم امکان ندارد . اضافه می کرد : 

 

برید توی زمین ؛ مثل شیرهای گرسنه ؛ مثل جنگجویان . 

 

و ما فریاد می زدیم : 

 

همین طوره ! هیچ چیز بهتر از ما نیست .

 

ادامه می داد : 

 

دفعه اول این جوری می جنگید .

 

مشتش را کف دستش می کوبید . 

 

دفعه دوم این جوری می جنگید . 

 

یک لگد به تخته وایت بورد می زد و آن را به طرف دیگر اتاق پرت می کرد . آدرنالین درون ما جریان پیدا می کرد و مثل حیوانات درنده وارد زمین می شدیم .

zlatan-ibrahimovic-describes-mourinho
zlatan-ibrahimovic-describes-mourinho

برایش آدم می کشتند !

همیشه چیزهایی مثل این بود . چیزی دور از انتظار که به ما روحیه می داد . کاملا حس می کردم این مرد همه چیزش را برای تیم می دهد . پس من هم می خواستم همه چیزم را برای او بدهم . این قابلیتی بود که او داشت . همه حاضر بودند به خاطر او آدم بکشند . البته همیشه این طور نبود . گاهی آن مرد می توانست با چند کلمه شما را نابود کند . به عنوان نمونه یک بار وارد رختکن شد و با صدایی سردتر از یخ گفت : 

 

امروز صفر بودی ، زلاتان . هیچ کار مثبتی انجام ندادی . 

 

و در چنین موقعیت هایی سر او فریاد نمی زدم . از خودم دفاع نمی کردم . نه به خاطر این که بزدل بودم یا بیش از حد به او احترام می گذاشتم . بلکه به خاطر این که می دانستم حق با اوست . کاری انجام نداده بودم و این برای مورینیو بی معنی بود که دیروز یا پریروز چه کار کرده اید . فقط امروز مهم بود . می گفت : 

 

حالا برو اون بیرون و فوتبال بازی کن . 

 

بازی مقابل آتلانتا را به خاطر دارم . روز بعد قرار بود جایزه بهترین بازیکن خارجی و بهترین بازیکن سری آ را دریافت کنم ولی ما در نیمه اول با دو گل عقب افتاده بودیم و من در زمین محو بودم . توی رختکن مورینیو به سراغم آمد .

+ قراره جایزه را فردا بگیری . آره ؟

  •  

    چی ؟ اره .

     

+ می دونی وقتی جایزه رو گرفتی می خوای چه کار کنی ؟

  •  

    چی ؟!

     

+ تو شرمنده خواهی بود و خجالت خواهی کشید . می فهمی هیچی برنده نشدی . تو نمی تونی جایزه ای بگیری وقتی به این بدی بازی می کنی . جایزه رو به مادرت بده یا به هر کس دیگری که بیشتر از تو لایقش باشه . فکر کردم به او نشان خواهم داد . او خواهد دید لیاقت این افتخار را دارم . فقط تا نیمه دوم صبر کن ! حتی اگر توی زمین بمیرم هم به او نشان خواهم داد . می خواهم دوباره در زمین حکمرانی کنم . چیزهایی مثل این دائما در ذهنم بود. او مرا به اوج می برد و به زمین می کوبید ...

 اختصاصی آسمونی          

نظر خود را درباره «مورینیو؛ مردی که شاگردانش حاضرند برایش آدم بکشند!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره مورینیو؛ مردی که شاگردانش حاضرند برایش آدم بکشند! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.