زمان مطالعه: 3 دقیقه
نگاهی به فیلم شب هامون

نگاهی به فیلم شب هامون

شب هامون يك فيلم روانشناختی و به كارگردانی حميده معين فر و نويسندگی سميه تاجيک است.

شنبه ١ مرداد ١٤٠١
چكاوك شيرازى
نگاهی به فیلم شب هامون؛ داستان خوب، ریتم کند با کاراکترهای بی روح

داستان فیلم، داستان خوبی بود. یعنی می شد که فیلم را دنبال کرد و منتظر بود تا قدم بعدی را دید.
با توجه به جسارت سازنده در ساخت فیلمش، فیلم نسبتا نویی هم می بینیم‌.
غافلگیری پایانی فیلم هم به نوبه ی خود جذاب بود‌. نازنین فراهانی بازی خوبی ارائه داده بود و رضا یزدانی نسبت به باقی نقش هایی که نمی دانم به چه دلیل، بازی کرده، سعی بیشتری برای ایفای نقشش کرده است.

شب هامون با بازی رضا یزدانی
شب هامون با بازی رضا یزدانی

همه ی این ها نکات مثبت فیلم بود؛ اما نکات منفی.
اولین نکته ی منفی این فیلم کاراکترهای تخت و بی روح آن بودند. شخصیت هیچ کدام از آن ها هیچ فراز و فرودی را طی نمی کند.
آن دو همانی هستند که در ابتدا بودند. البته اگر بخواهیم سخت گیری را کنار بگذاریم باید بگوییم با اتفاقی که در پایان فیلم افتاد طبیعتا تغییری در زندگی شخصیتی که رضا یزدانی ایفا می کند بعد از پایان فیلم به وجود خواهد آمد. اما این تغییر، تبدیل شدن در سطح است و به نظر نمی آید که بتواند چیزی را درون او عوض کند و از او انسان بهتر یا بدتری بسازد.
همین طور شخصیت مقابلش، درون او هم به عنوان نقش اصلی چیزی عوض نمی شود.
حتی حفره هایی درون این شخصیت وجود دارد که نمی توان به کنه آن ها پی برد. تلاشی که برای بیمار بودن زن شده است تلاشی کلیشه ای است که چنگی به دل نمی زند و در آخر معلوم نمی شود که آیا تصمیمی که زن می گیرد در ادامه ی بیماری روانی اش است یا یک تصمیم فکر شده است. که اتفاقا اگر تصمیمی فکر شده بود بسیار بیشتر به تاثیرگذاری فیلم کمک می کرد.

نقش آفرینی رضا یزدانی و نازنین فراهانی در فیلم شب هامون
نقش آفرینی رضا یزدانی و نازنین فراهانی در فیلم شب هامون

فیلم در یک جایی در همان ابتدا در یک چرخه ی باطل می افتد. زن شروع به توضیح دادن برای دلیل کارهایی که انجام می دهد، می کند. مرد مقابلش هم یک معنی را در قالب های گوناگون بیان و به نفرت زن اضافه می کند. اما هیچ کدام از تحریکات او باعث نمی شود که زن عصبانی بشود و واکنش تندی نشان بدهد.
اما در خلال دیالوگ هایی که گفته می شود، حرف هایی هستند که مخاطب در انتهای فیلم تازه متوجه می شود که حرفی که شنیده برداشت و معنی دیگری داشته است. البته این از نکات مثبت فیلم است.
دیالوگ های تکراری بین زن و مرد باعث می شود فیلم کمی حوصله سر بر بشود و این ریتم یکنواخت باعث می شود مخاطب منتظر یک واکنش یا عکس العملی باشد که او را از حالت کرختی بیرون بیاورد.
اما ریتم همان است که بود و تنوع در صحنه ها تنها به این جا می رسد که ما شمایی از بیماری روانی زن را نظاره گر باشیم.

نازنین فراهانی در فیلم شب هامون
نازنین فراهانی در فیلم شب هامون

با این که شاید زن به خیال خود برای رفتارهایش دلیل موجهی داشته باشد، اما این دلیل به میزان کافی ساخته و پرداخته نشده است که مخاطب بتواند به عمق فاجعه پی ببرد و با زن همذات پنداری کند. بنابراین مدام این ذهنیت پیش می آید که آیا انتخاب چنین راه حلی آیا عقلانی است. البته عقلانی از نظر منطق فیلم نامه نویسی.
از ضعف های فیلم نامه یکی هم این است که رقیبی برای شخصیت اصلی داستان وجود ندارد. مرد با دست بسته روی یک صندلی نشسته و ما فقط مانند یک قصه به اتفاقات گذشته گوش می دهیم و می دانیم که چنین روش هایی برای ساختن یک رقیب پاسخگو نیست.
یکی دیگر از نکات مثبت فیلم به کارگیری ابزاری که زن چندین سال از آن ها در رابطه با شغلش استفاده کرده، به عنوان ابزار شکنجه که نشان می داد زن با دم دستی ترین وسایلی که می شناسد برای گرفتن انتقام آمده است و می توان از این طریق به عمق‌ ناراحتی اش پی برد. کدگذاری های فیلم هم جالب توجه بودند مخصوصا که در راه رسیدن زن به خواسته اش از آن ها استفاده شده بود.
به طور کلی فیلم روایت متفاوتی دارد و پایانش جذاب است اما اگر تنها به شوک پایانی فکر نشده بود و سایر عوامل نوشتن یک فیلم نامه ی خوب هم به کار گرفته می شد تبدیل به فیلم ماندگاری می شد.

نظر خود را درباره «نگاهی به فیلم شب هامون» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نگاهی به فیلم شب هامون فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.