زمان مطالعه: 2 دقیقه
نگاهی به زندگی و آثار اسماعیل شنگله

نگاهی به زندگی و آثار اسماعیل شنگله

نگاهی به زندگی و آثار اسماعیل شنگله به بهانه درگذشت این بازیگر پیشکسوت، بیش از شش دهه حضور در صحنه بازیگری

شنبه 25 تیر 1401
نرگس خرقانی

متاسفانه بیماری کرونا بسیاری از هنرمندان خوب کشورمان را طی دو سال گذشته از ما گرفت و یکی از آخرین این موارد اسماعیل شنگله بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون بود که در 25 تیر بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.
اسماعیل شنگله به غیر از بازیگری به عنوان مترجم و مدرس تئاتر نیز فعال بود و از بازیگران قدیمی و توانمند تئاتر بود که به مانند بسیاری از بازیگران پس از چند سال حضور بر صحنه تئاتر وارد سینما و سپس تلویزیون شد. اما در چند سال اخیر به دلیل کهولت سن چندان به عنوان بازیگر فعال نبود.
اسماعیل شنگله 13 خرداد 1315 در تهران متولد شد و از سال 1332 فعالیت خود را در تئاتر شروع کرد. این بازیگر از سال 1335 وارد هنرستان تئاتر شد و بنابراین جزء بازیگران پیشکسوتی بود که در این رشته تحصیلات رسمی داشت.

 

دوران جوانی اسماعیل شنگله (کت قهوه ای به تن دارد)
دوران جوانی اسماعیل شنگله (کت قهوه ای به تن دارد)

اسماعیل شنگله پس از چند سال حضور بر صحنه تئاتر با نقش آفرینی در یک تله تئاتر در سال 1339 وارد تلویزیون شد. نخستین تله تئاتر این بازیگر «بعد از سی سال» نام داشت و به کارگردان علی نصیریان بود. پس از آن در چندین تله تئاتر دیگر عمدتا به کارگردانی علی نصیریان حضور داشت که از آن جمله می توان به تله تئاتر های «پزشک دهکده کوکونیان» و «غرور زندگی» اشاره کرد.
از اوائل دهه پنجاه اسماعیل شنگله در کنار بازیگری در تله تئاتر های تلویزیونی کارگردانی در این زمینه را نیز تجربه کرد که از آن جمله می توان به تله تئاتر «رومئو و ژوولیت» در سال 1352 اشاره کرد.

اسماعیل شنگله در نقش های مختلف
اسماعیل شنگله در نقش های مختلف

نخستین حضور اسماعیل شنگله بر پرده سینما در فیلم سینمایی «دایره مینا» به کارگردانی داریوش مهرجویی در سال 1353 بود. سال ها طول کشید تا اسماعیل شنگله دوباره در یک فیلم سینمایی حضور داشت و آن مربوط به سال 1379 و در فیلم سینمایی «سام و نرگس» به کارگردانی ایرج قادری بود.

 

اسماعیل شنگله در فیلم عروسک فرنگی در کنار خسرو شکیبایی
اسماعیل شنگله در فیلم عروسک فرنگی در کنار خسرو شکیبایی

حضور این بازیگر بر پرده سینما چندان زیاد نبود و تنها در هشت فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخت که از دیگر فیلم های وی می توان به فیلم های «آبی»، «سگ کشی» و «پارتی» اشاره کرد. آخرین حضور او در سینما در فیلم سینمای «عروسک فرنگی» به کارگردانی فرهاد صبا و در سال 1384 بود.
اما اسماعیل شنگله بر خلاف سینما در تلویزیون بسیار فعا بود، خصوصا پس از انقلاب در سریال ها و تله تئاتر های بسیار زیادی حضور داشت و همین امر باعث شهرتش در میان عامه مردم شد.
از سریال های معروف این بازیگر می توان به سریال های مشهوری چون «مدرس»، «رعنا»، «عطر گل یاس» و «آوای فاخته» اشاره کرد که همگی در زمره سریال های مطرح قرار داشتند و سریال های بسیار خاطر انگیز و محبوبی در زمان خود بودند.
از اواسط دهه هشتاد و با محبوبیت تله فیلم ها اسماعیل شنگله نیز در چند تله فیلم حضور داشت که از آن جمله می توان به «دزد و پرچین» باید رفت و «شاه کلید» اشاره کرد. آخرین حضور این بازیگر در تلویزیون در سریال «سال های ابری» به کارگردانی مهدی کرم پور و در سال 1393 بود.

 

دوران پیری اسماعیل شنگله
دوران پیری اسماعیل شنگله

همانطور که اشاره شد از سال 1393 به بعد این بازیگر به دلیل کهولت سن، دیگر در هیچ فیلم سینمایی و تلویزیونی حضور نداشت و عملا خود را پس از بیش از شش دهه بازیگری، در این کار بازنشسته کرد.

نظر خود را درباره «نگاهی به زندگی و آثار اسماعیل شنگله» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نگاهی به زندگی و آثار اسماعیل شنگله فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.