زمان مطالعه: 3 دقیقه
نگاهی به دوران ریاست رضا صالحی امیری در کمیته ملی المپیک

نگاهی به دوران ریاست رضا صالحی امیری در کمیته ملی المپیک

رضا صالحی امیری در شبکه ورزش از برنامه هایی گفت که در دوران ریاست او در کمیته المپیک همگی نتیجه دادند. ما هم احتمالا باید قبول کنیم(!)

روز اول بازیهای آسیایی جاکارتا  و در شرایطی که مسابقات ورزشکاران کشورمان با رشته هایی همچون شمشیربازی آغاز شده بود، قبل از ظهر به مسوولان فدراسیون و تیم ملی شمشیربازی خبر داده شد که سالن محل برگزاری مسابقه ها، یک مهمان ویژه دارد. رضا صالحی امیری که به جاکارتا آمده بود، به سرعت خود را به محل برگزاری مسابقات رساند تا دیداری داشته باشد با مسوولان و ورزشکارانی که مسابقه داشتند.

صالحی امیری در هان روز سری هم به سالن بزرگی زد که خبرنگاران رسانه های مختلف کشورهای آسیایی در آن حضور داشتند و اخبار را به کشور خودشان مخابره می کردند. صالحی امیری اولین رئیس کمیته ملی المپیک در بین سایر روسا بود که حالی از خبرنگاران کشورش- که تعدادشان پرشمار هم بود- پرسید و آنها را از یاد نبرد. هرچند این را هرگز نفهمید که اعضای روابط عمومی کمیته همه خبرنگاران را در سالن به خط کردند تا مبادا کمبود تعداد خبرنگاران، رئیس را مکدر سازد(!) و البته در این شرایط تنها چیزی که اهمیت نداشت ارسال خبر به ایران بود(!)

همین رفتارها نمونه هایی هست از اخلاقیاتی که رئیس کمیته ملی المپیک ایران در دوران ریاست خود در قبال ورزشکاران و خبرنگاران داشت. بقول رئیس کمیته بازیهای آسیایی در سفر به تهران، با آمدن صالحی امیری اتحادی که مدتها بود در مدیریت ورزش ایران از بین رفته بود، دوباره شکل گرفت و این به رشد کمیته ملی المپیک ایران کمک کرد.

اما مگر هیچ میهمانی از میزبان خود انتقاد هم می کند؟ قطعا رئیس کمیته بازیهای آسیایی همین صحبتها را به نفر بعدی صالحی امیری هم خواهد زد.

صالحی امیری متولد 1340 در بابل هست و در کارنامه اش تا قبل از ورود به ورزش می توان مشاغلی مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران یا ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور را مشاهده کرد. اما از ابتدای دهه 90 بود که نام او به عنوان یک گزینه خیلی جدی برای حضور در ورزش کشور مورد توجه قرار گرفت. بعد از ریاست جمهوری حسن روحانی، چند نفر کاندیدای وزارت ورزش بودند که همگی با عدم رای اعتماد مجلس روبرو شدند و بعد از رد شدن سه نفر، سرانجام مجلس به محمود گودرزی رای اعتماد داد. صالحی امیری یکی از نفراتی بود که از طرف رئیس جمهور وقت برای وزارت ورزش معرفی شد که رای اعتماد نگرفت. با این حال تا وقتی که هنوز وزیر ورزش انتخاب نشده بود، او به عنوان سرپرست وزارت ورزش معرفی شد؛ از 26 آبان 1392 تا 6 آبان 1392.

پس از آن به عنوان رئیس اسناد و کتابخانه ملی به مدت سه سال فعالیت کرد و در همین دوران بود که یکی از مطبوعاتی های بازنشسته و قدیمی رو با خودش به کتابخانه ملی آورد و بعدها در کمیته ملی المپیک هم به عنوان مشاور از اون استفاده کرد. غلانحسین شعبانی که بیشتر به خاطر تصاویر خوابیدنش روی ماساژورهای جاکارتا و گم و گور شدن در المپیک توکیو وایرال شد(!)

صالحی امیری از 11 آبان 95 تا 29 مرداد 96 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و بعدها هم به عنوان معاونت شهرداری تهران برگزیده شد. اما کمی بعد انتخابات کمیته ملی المپیک برگزار و صالحی امیری به عنوان رئیس این کمیته برگزیده شد. در دوران ریاست صالحی امیری بود که توجه ویژه ای به امور فرهنگی و رسانه ها شد. مشاوران فرهنگی ریاست کمیته المپیک که گروهی متشکل از مطبوعاتی، روحانی(از جمله حجت الاسلام نقویان) و ناشر( مثلا ناشر انتشارات علمی) بودند-، نمونه ای از نگاه رئیس به مقوله ورزش بودند. طرح تاریخ شفاهی ورزش ایران که مصاحبه با ورزشکاران و مسوولان قدیمی ورزش ایران بوده، طرحی بود که در دوره صالحی امیری در برنامه های کمیته المپیک قرار گرفت و سال گذشته انبوهی از کتابهای این طرح توسط کمیته المپیک به چاپ رسید. هرچند که تنها کسانی مجوز مصاحبه و نوشتن کتاب را به دست می آوردند که قبلا از شاگردان وی در دانشگاه باشند!

در دوران ریاست صالحی امیری، ایران در یک دوره بازیهای آسیایی و یک دوره بازیهای المپیک شرکت کرد که با 20 طلا، 20 نقره و 22 برنز عنوان ششم بازیهای آسیایی را به دست آورد و در بازیهای المپیک 2020 توکیو هم با کسب 3 طلا، 2 نقره و 2 برنز رتبه 27 نصیب ایران شد. در هر دوره مسابقات، حضور برخی از نفرات اعزامی، مسوولان و حتی خبرنگاران، شبهه های فراوانی داشت که البته نه به آن پاسخی داده شد و نه این گونه مسائل در حافظه تاریخی جامعه ورزش ما باقی می ماند و به این ترتیب احتمالا صالحی امیری نیز همان طور که در برنامه جایگاه ویژه شبکه ورزش صحبت کرد، از اهداف بزرگی می گوید که در دوره او به ثمر نشست!

نظر خود را درباره «نگاهی به دوران ریاست رضا صالحی امیری در کمیته ملی المپیک» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نگاهی به دوران ریاست رضا صالحی امیری در کمیته ملی المپیک فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.