زمان مطالعه: 3 دقیقه
نگاهى به فیلم ياغى

نگاهى به فیلم ياغى

ياغى مجموعه اى است با بازى پارسا پيروزفر، امير جعفرى و على شادمان

چهارشنبه 25 خرداد 1401
چكاوك شيرازى
نگاهى به ياغى، على شادمان ال پاچينويى ديگر؟

هر دم از این باغ بری می رسد‌.
"محمد کارت" که فعالیتش را پله پله شروع کرده است همان طور هم پله های پیشرفت را یکی یکی می پیماید و هر اثر جدیدی از او در عین خوب بودن خود اثر، از کارهای قبلی پخته تر است.
گوشه هایی از یاغی را جسته گریخته دیده بودم. همان چند نما کافی بود تا جذب این سریال تازه بشوم و منی که از تماشای سریال گریزان هستم، دو قسمتی که تا به حال از یاغی پخش شده را یک جا تماشا کنم.
این سریال چنان چفت و بست محکمی دارد که بیننده را به درون خود می کشد و به او اجازه نمی دهد که حواسش را از فیلم دور کند.
"کارت" مانند برخى سریال ساز ها، مجموعه را به آب نبسته و مشخص است روی سکانس به سکانس آن فکر و کار شده است.

علی شادمان در نقش جاوید در فیلم یاغی
درخشش علی شادمان در نقش جاوید در فیلم یاغی

هر جا که لازم است مخاطب به اطلاعاتی دسترسی پیدا کند، این معلومات را در قالب کنشی واقعی به دست می آورد. "جاوید" با بازی درخشان "علی شادمان"، که به جرات می توانم او را آل پاچینوی دیگری بنامم، پسری است که برای به دست آوردن شناسنامه که به تبع آن کار و ازدواج با دختر مورد علاقه اش را به دنبال دارد، به هر دری می زند و کلیه ی اطلاعاتی را که باید حداقل از زندگی شخصی یک قهرمان در داستان بدانیم، زمانی کسب می کنیم که او به دنبال رفع و رجوع کردن مشکلاتش سعی در برطرف کردن موانع دارد.
شخصیت اصلی داستان به خوبی پرداخت شده است. او نقطه ضعف و نیازی دارد. می توانیم نقطه ضعف او را نداشتن شناسنامه بدانیم و نیاز او را به دیده شدن و جزء آمار بودن به شمار آوریم. در عین حال او نیاز دارد که دختر مورد علاقه اش را در کنار خود داشته باشد تا به او اعتماد به نفس و روحیه بدهد. اما موانع متعددی سد راهش می شود. دشمنان در قالب دوست دورش را گرفته اند. پس او ناچار است که برای رسیدن به خواسته هایش مبارزه کند و نقشه ای برای این کار داشته باشد. به عنوان مثال ربودن دختر از بیمارستان یکی از نقشه های او بود.
اما او حریف های قدری دارد. از طرفی مجبور است با خانواده ی دختر و دایی های فوق تعصبی و دگم اندیش او بجنگند. موانع گرفتن شناسنامه هم به آن اضافه می شود و از همه مهم تر شخصی است به نام اسی (امیر جعفری) که در ظاهر خود را برادر بزرگتر جاوید می نامد اما همه ی تلاشش را می کند تا او را پایین بکشد.

امیر جعفری در نقش اسی قلک در سریال یاغی
امیر جعفری در نقش اسی قلک در سریال یاغی

فیلم از فیلم نامه قوی و دقیقی برخوردار است. کاراکترها ابعاد مثبت و منفی را با هم دارند بنابراین مخاطب با همه ی آن ها کنار می آید و به همه ی آن ها به خاطر رفتارهایشان حق می دهد. حتی اسی که شخصیت منفی داستان است، چون پول پرستی او با نوعی کمدی همراه است باز هم براى سريال جذابيت ايجاد می کند.
در کنار آن، فضای داستان هنوز هم برای مخاطب عام جذاب است. محله ای که "جاوید "در آن زندگی می کند و رفتار ساکنان آن و دنیایی که جدا از دیگران برای خود ساخته اند به جذابیت فیلم افزوده است.

مه لقا باقری در نقش مادر ابرا در سریال یاغی
مه لقا باقری در نقش مادر ابرا در سریال یاغی

بازی ها یکی از دیگری بهتر و روان تر و "مه لقا باقری" خوش درخشیده است. اما همه ی این ها پاس گلی است که به علی شادمان داده می شود و اوست که گل می زند. علی شادمان تنها بازیگری است که از زمان کودکی تا به حال هنوز برای مخاطب دوست داشتنی باقی مانده است. به اعتقاد من کودکان بازیگر بعد از رسیدن به بزرگسالی آن جاذبه و ملاحت خود را از دست می دهند زیرا در دوران کودکی جذاب و بانمک بوده اند اما وقتی به بلوغ می رسد بسیاری از آن ها آن شیرینی را از دست می دهند. اما این اتفاق تنها برای علی شادمان نیفتاده است و دلیلش هم تنها این است که او بازیگری را به صرف این که زمانی در کودکی نقشی به عهده داشته دنبال نکرده است او بازیگری را به عنوان حرفه ای که باید برای ماندن در آن تلاش کرد می بیند و بنابراین روز به روز موفق تر از قبل است و بیشتر می درخشد.
حال باید منتظر ماند تا نتیجه ی نهایی را دید اما با این خط سیری که "محمد کارت" پیش گرفته مطمئنا نتیجه عالی و دلچسب خواهد بود.

نظر خود را درباره «نگاهى به فیلم ياغى» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نگاهى به فیلم ياغى فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.