زمان مطالعه: 3 دقیقه
همه چیز از آژاکس آمستردام ، 36 قهرمانی لیگ، افسانه های ایلیاد و 11 خط مدرن

همه چیز از آژاکس آمستردام ، 36 قهرمانی لیگ، افسانه های ایلیاد و 11 خط مدرن

در فاصله یک هفته مانده به پایان فصل 22-2021 رقابتهای لیگ هلند، باشگاه آژاکس قهرمانی خود را در این رقابتها قطعی کرد.

آشنایی با تیمهای فوتبال / اختصاصی ورزشی آسمونی - مهدی زارعی

آژاکسی ها از هفته بیستم این فصل صدر جدول را به هیچ تیم دیگری واگذار نکردند. آنها در طول فصل تنها در هفته دوم از بین دو تیم صدر جدول خارج شدند اما در هفته پنجم صدر جدول را از آن خود ساختند و تا قبل از هفته بیستم، 9 هفته صدرنشین بودند.

آژاکس فصل گذشته با 88 امتیاز قهرمان لیگ هلند شد و این فصل با 82 امتیاز از 33 مسابقه قهرمانی خود را مسجل کرد. تیم آیندهوون که فصل گذشته با تنها 72 امتیاز نایب قهرمان شده بود، این فصل پابه پای آژاکس پیش آمد و در حال حاضر با 78 امتیاز نایب قهرمانی خود را قطعی ساخته است.

با این قهرمانی، افتخارات آژاکس در لیگ هلند به 36 رسید. در حالی که سال 1918 که آژاکس برای اولین بار فاح هلند شد، همه چیز با امروز متفاوت بود. رقابتها در 5 منطقه جغرافیایی برگزار می شد و آژاکس صدرنشین گروه دوم منطقه غرب هلند شد که با شرکت 12 تیم برگزار می شد؛ آن هم تنها به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به باشگاه اسپارتان. مرحله نهایی با حضور 5 تیم برتر مناطق پنجگانه به صورت دوره ای رفت و برگشت برگزار می شد و آژاکس در پایان توانست قهرمانی لیگ را از آن خود کند. همچنین این تیم تاکنون 20 بار نیز طی سالهای 1917 تا 1921 جام حذفی هلند را از آن خود کرده است.

از دیگر افتخارات این باشگاه می توان به 9 قهرمانی سوپرکاپ هلند، 4 قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، یک جام یوفا، یک جام برندگان جام اروپا، 2 سوپرکاپ اروپا و 2 جام باشگاههای جهان اشاره کرد.

 

آژاکس ، از افسانه های ایلیاد تا 11 خط مدرن

در بین تیمهای صاحب نام فوتبال ، تیم آژاکس از جمله باشگاههایی است که انتخاب لوگو برای آن ، یکی از ساده ترین کارهای ممکن بود . با این حال، نماد امروز این باشگاه نمادی مملو از خلاقیت و هویت است . آسمونی ، آژاکسی ها کار خود را از 18 مارس 1900 آغاز کردند و به محض شکل گیری ، از نمادی دایره ای شکل به عنوان لوگوی خود ، استفاده کردند . در این دایره تصویر یک فوتبالیست در حال شوت کردن توپ دیده می شد که شورت و جوراب مشکی و پیراهن راه راه قرمز و سفید داشت . در اطراف دایره و حلقه قرمز رنگ دور دایره ، عبارت « باشگاه فوتبال آژاکس آمستردام » به چشم می خورد .

ajax-logo-during-time
ajax-logo-during-time

این نماد به مدت 11 سال ، لوگوی رسمی باشگاه باقی ماند تا این که در سال 1911 تصویر فوتبالیست داخل نماد تغییر کرد . این بار از تعداد راه راهها کم شد و پیراهن آژاکس ، دقیقاً مثل پیراهن امروزی باشگاه شد ؛ یعنی یک نواز عمودی قرمز در بین پیراهنی سفید . شورت تیم هم سفید رنگ شد و این نماد ، تا سال 1928 به عنوان سمبل باشگاه باقی ماند . اما در این سال، نماد آژاکس کاملاً تغییر کرد و از لوگویی استفاده شد که استفاده از آن ، از ابتدا هم کاملاً طبیعی به نظر می رسید؛ آژاکسی ها نام خود را از افسانه های یونانی گرفته بودند . آسمونی ، در اساطیر یونان باستان، آژاکس پسر پادشاه تالمون و پریبوئا یکی از پهلوانانی بود که در جنگ تروآ شرکت کرده بود و برای یونانیان ، پیروزی و افتخار آورده بود .

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ آژاکس ، از افسانه های ایلیاد تا 11 خط مدرن
آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ آژاکس ، از افسانه های ایلیاد تا 11 خط مدرن

آژاکس از جمله پهلوانانی بود که نامش در کتاب ایلیاد هومر آمده بود و تیم هلندی تصمیم گرفت تصویر این پهلوان را به عنوان لوگوی خود ، مورد استفاده قرار دهد. به این ترتیب تصویر « آژاکس کبیر » 72 سال روی پیراهن پرافتخارترین تیم هلند باقی ماند تا این تیم ملقب به de Godenzonen ( پسران خدایان ) شود . از سال 1990 نماد باشگاه تغییر کرد . اما این تحولات بیشتر از آن که تغییراتی بنیادین باشد ، تحولی هنرمندانه بود. در لوگوی جدید که امروز هم می توانیم روی پیراهن نسل جدید باشگاه ببینیم ، تصویر گرافیکی آژاکس ، پهلوان یونانی را می توانیم همچون گذشته دید؛ با کلاه، لباس و شمایل یونانیان باستان .

ajax-logo-during-time
ajax-logo-during-time

اما این تصویر گرافیکی یک ویژگی خیلی خاص دارد . اگر تعداد خطوطی که این تصویر را پدید آورده اند بشمریم ، می بینیم که نماد جدید تنها از 11 خط تشکیل شده است . 11 خط که هر کدام از آنها نماد یک بازیکن فوتبال هستند و به این ترتیب می توان آنها را نماد 11 بازیکن اصلی تیم فوتبال آژاکس دانست ، یازده بازیکنی که در هر بازی برای این تیم به میدان می روند . به این ترتیب آژاکسی ها در اوج خلاقیت، هم نماد خود را مدرن کرده اند و هم نماد قدیمی و با اصالت خود را حفظ کرده اند .

نظر خود را درباره «همه چیز از آژاکس آمستردام ، 36 قهرمانی لیگ، افسانه های ایلیاد و 11 خط مدرن» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره همه چیز از آژاکس آمستردام ، 36 قهرمانی لیگ، افسانه های ایلیاد و 11 خط مدرن فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.