زمان مطالعه: 1 دقیقه
نقد روانشناختی فیلم سینمایی محافظ

نقد روانشناختی فیلم سینمایی محافظ

فیلم محافظ در ژانر اکشن روایتگر دختری است که با چالش هایی در زندگی روبرو می شود و با وجود گذشته تلخی که دارد می خواهد از آن ها عبور کند.

یکشنبه 21 شهريور 1400
نویسنده: مرجان دلپسند

جنگ را می توان یکی از حوادث تروماتیکی دانست که می تواند مخرب ترین اثرات را بر زنان و کودکان بگذارد. حوادث و رویدادهایی که هیچگاه فراموش نمی شوند و یا به مرور زمان خشم های فروخورده و بیان نشده ناشی از آن با اراده فردی اش سرکوب می شوند. حتی می تواند به علت ترس شدیدو از هم گسیختگی روحی و روانی و رفتاری، مانع از حضور مجدد آنها در مکان هایی که یادآور حوادث ناگوار هستند، بشود. همان طور که در فیلم سینمایی"محافظ"به آن پرداخته شده است.

اين فيلم محصول سال 2021 امریکا مى باشد و به کارگردانی"مارتین کمپل" و تهیه کنندگی"موشه دیامانت آرتور رام سرکیسیان و رابرت ون نورمن" است . «محافظ»، در ژانر اکشن و دلهره آور است اما این بار شخصیت اول فیلم دختری قوی و قدرتمند و با مهارت فیزیکی بالاست و در هنرهای رزمی چیره دست می باشد. او می تواند در عملیات های محرمانه از خود دفاع کند و در این و تعقیب و گریز ها با افراد قدرتمند مافیایی مقابله کند. آنها تیمی هستند که تحت سرپرستی یک قاتل حرفه ای قرار گرفته اند واین دختر با این وجود می تواند به نحوی در مقابلشان قرار بگیرد با آنها مبارزه و از خود دفاع کند که قدرتش از رئیس آنها کمتر نباشد. اما این دختر با وجود همه این توانمندی هایش یک ضعف بزرگ دارد و آن هم ناتوانی از روبرو شدن با گذشته اش است که مربوط به اولین باری است که با اسلحه با ربویندگانش روبرو شد.

نقد فیلم محافظ
نقد فیلم محافظ

دوره ای از زندگیش که خانواده اش را در جنگ از دست داده بود و حتی شاهد رویدادهای خشن و دلهره آوری در مورد آنها بوده است که باعث از هم گسیختگی روحی و روانی او شده است و در سکانس هایی از این فیلم این از هم گسیختگی را می توان دید؛ مثلا آنجا که او برای به دام انداختن افرادی وارد عمل شده است همان هایی که به نحوی در مرگ مشکوک پدر دوم و سرپرستش نقش داشته اند. او با ورودش به همان خانه و مکان ابتدا خاطرات تلخ و ناگوار دوران کودکیش و اسارتش به دست چند سرباز و حوادثی از این قبیل را به یاد می آورد.

یکی دیگر از سکانس های ماندگار و روانشناختانه این فیلم زمانی است که بعد از دست به اسلحه شدن و کشتن ربایندگانش گیسوان خود را کوتاه می کند.عکس العملی که به خشم های فروخورده و بیان نشده و از هم گسیختگی روانی این فرد را نشان دهد.و‌ نحوه رویایی او با مکانی است که یادآور این حوادث و رویدادهاست. این فیلم را در شبکه نمایش خانگی فیلیمو می توانید تماشا کنید.

نظر خود را درباره «نقد روانشناختی فیلم سینمایی محافظ» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نقد روانشناختی فیلم سینمایی محافظ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.