چهارشنبه 15 تير 1401
نویسنده: مرجان دلپسند

امید به زندگی شاید تنها یک اصطلاح در بین قشر ثروتمند و لاکچری به نظر بیاید. اما امید به زندگی چیزی بیش از یک اصطلاح و کلمه است و در هر قشر و هر سنی برای بقا و شادکامی باید وجود داشته باشد. انگیزه ای است که براى هر كسى مى تواند متفاوت می باشد. امید به زندگی موضوعی است که درفیلم سینمایی "ما همه با هم هستیم" به نویسندگی و کارگردانی "کمال تبریزی" و "پدرام پور امیری" و "حسین امیری دود ماری" درسال 1398 در ژانر کمدی سیاه به آن پرداخته شده است.

فیلم سینمایی ما همه باهم هستیم
فیلم سینمایی ما همه باهم هستیم

پیرنگ این فیلم را میتوان ماجراجویی و سفری به نقطه ای نامعلوم دانست. این فیلم سینمایی درخرداد ماه سال 1398 اکران عمومی شد. این فیلم نخستین بار در جشنواره بین المللی فیلم فجر برای خریداران خارجی و اهالی رسانه و مطبوعات به نمایش درآمد. هم چنین در فستیوال جاده ابریشم درسال 2019 در شانگهای چین نیز به نمایش درآمده بود. این فیلم سینمایی در زمان اکران خود حدود 10میلیارد تومان فروش داشت. شاید یکی از دلایل آن را بتوان حضور "محمدرضا گلزار" یکی از سلبریتی هایی دانست که حتی اگر نقش کوتاهی در فیلم داشته باشند، میتواند مخاطبان بسیاری را به سمت سینما و دیدن ان فیلم بکشاند.

محمدرضا گلزار در فیلم ماه همه با هم هستیم
محمدرضا گلزار در فیلم ماه همه با هم هستیم

شخصیت اول این فیلم سینمایی در سکانس ابتدایی فیلم بازپرسی به نظر می رسد که دائما درحال خوردن غذا و تنقلات است و سوالاتی از کسانی که بازجویی می کند، می پرسد. دیالوگ تکراری او نیز دائما د رحین خوردن تنقلاتش که تمامی ندارد، به نوعی یکنواختی در نقش او ایجاد کرده است. اما نکته جالب این فیلم وجود دستگاه دروغ سنج درروی میز بازپرس است. اما شخصیت اول این فیلم "خانم بژنه ای" با نقش آفرینی "لیلا حاتمی" می باشد. زن جوانی که رئیس یک شرکت هواپیمایی است و به خاطر اصطحلاک هواپیماهایش و کاهش تعداد مسافرانش دچار ورشکستگی شده است. شخصیتی که دچار مشکلات روحی و روانی و سابقه چند خودکشی ناموفق را داشته است. او هم جز شخصیت هایی است که در سکانسهای ابتدایی فیلم از او بازجویی می شود.  شخصیت هایی که توسط بازپرس فیلم بازجویی میشوند، کسانی هستند که هر کدام به دلیلی مایل به ادامه زندگی خود نبوده اند. همگی با میل خود پس از امضای یک قرارداد مسافر هواپيمایی شده اند که مقصدی جز مرگ آن هم در آب‌های خلیج فارس نخواهد داشت.

مانی حقیقی در نقش خلبان در فیلم ما همه باهم هستیم
مانی حقیقی در نقش خلبان در فیلم ما همه باهم هستیم

خلبانی با بازی "مانی حقیقی" که پس از چند بارتجربه سقوط هواپیما و بی اعتمادی مسافران به پروازی که او خلبانش می باشد، کارگردانی با بازی "سروش صحت" که چند بار برنده جایزه سیمرغ بلورین شده است، اما به خاطر عدم موفقیت در جذب بازیگر دلخواهش برای سناریوهای جدیدش ناامید شده است، پزشکی که چند سابقه مرگ بیمار در حین جراحی را در کارنامه کاری خود در بیمارستان دارد، معلمی که با تنبیه شاگردش جان او را به خطر انداخته است، زن جوانی که خود را مسبب آلودگی طبیعت، محیط زیست و مرگ حیوانات درحال انقراض می داند، زوج جوانی که به دلایل مالی و اقتصادی هنوز موفق به تشکیل زندگی مشترک نشده اند، زن جوان دیگری که تنهاست و اصرار دارد که کسی منتظرش نیست و او منتظر آمدن کسی برای ادامه زندگیش نمی باشد، همگی دلیلی برای ناکامی و بی انگیزگی دارند. فهرست مسافرانی که توسط خانم بژنه ای رئيس این شرکت ورشکسته یکجا جمع شده اند. همگی یک صفت مشترک (یأس و نا امیدی) دارند.

نقش آفرینی پژمان جمشیدی، ویشکا آسایش و سروش صحت در فیلم سینمایی ما همه باهم هستیم
نقش آفرینی پژمان جمشیدی، ویشکا آسایش و سروش صحت در فیلم سینمایی ما همه باهم هستیم

اما شخصیت دیگر داستان در این فیلم "علی حاجتی" با بازی "پژمان جمشیدی"می باشد. شخصیتی که درهمان سکانسهای ابتدایی فیلم برای اینکه پرواز چارتر در همان ساعت را از دست ندهد، به دروغ می گوید که همسرش دوقلو باردار است و باید سریعا با این پرواز برود. اما در سکانس های دیگر فیلم می بینیم که با دیدن "ویشکا آسایش" که یکی ازمسافران هواپیمای مرگ است، یک دل نه صد دل عاشق و شیفته او می شود. شخصیتی که ظاهرا امید به زندگی دارد.
زمانی که این شخصیت متوجه می شود که مقصد پرواز چیست، شروع به سخنرانی در جمع دیگر مسافران این هواپیما می کند. شاید بتواند مانع سقوط این هواپیما شود. دیالوگ ها و عکس العمل هایش در این فیلم همگی مشابه دیگر فیلم هایی هستند که قبلا در آن ایفای نقش نموده است. به عبارتی سبک یکنواخت بازی های او در اکثر فیلم هایش نقش مرد بوالهوسی است که با یک نگاه عاشق می شود و براحتی به دروغ هایی که گفته است اعتراف می کند.
همانطور که در فیلم "خوب بد جلف" با "سام درخشانی" و "ریحانه پارسا" همبازی شده بود. یا در فیلم سینمایی "ایده اصلی" به کارگردانی "آزیتا موگویی" نیز که دلباخته مشاور دوست خود "سعید" با بازی "بهرام رادان" شده بود، نیز می توان دید. اما در این فیلم حضور "محمدرضا گلزار" در نقش خودش نیز که در سکانس های پایانی فیلم دیده می شود، نیز کمی مخاطب را سردرگم می کند.

سکانسی از فیلم ما همه باهم هستیم
سکانسی از فیلم ما همه باهم هستیم

به عبارتی مردم عادی حاضرند بخاطر حضور سلبریتی ها سوار هواپیمایی بشوند که مقصد نهای اش مرگ است؟! این هنرمندان چقدر در انتخاب مسیر زندگی مردم تاثیر گذارند؟ چیزی که در سکانس پایانی این فیلم بازپرس از این شخصیت می پرسد.از دیگر بازیگران این فیلم سینمایی هانیه توسلی در نقش زن حامی طبیعت، حسن معجونی در نقش پزشک، جواد عزتی در نقش کمک خلبان، علی شادمان، زنده یاد سیروس گرجستانی در نقش مسافر هواپیما، سام نوری، علی شادمان، فرزین محدث و... در نقش مسافر هواپیما می باشند. این فیلم سینمایی را می توانید در شبکه نمایش خانگی فیلیمو تماشا نمایید.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «نقد روانشناختی فیلم سینمایی ما همه با هم هستیم با نگاهی به نقش امید به زندگی » در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره نقد روانشناختی فیلم سینمایی ما همه با هم هستیم با نگاهی به نقش امید به زندگی  فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.