زمان مطالعه: 1 دقیقه
نقد فیلم بی رویا در جشنواره فجر

نقد فیلم بی رویا در جشنواره فجر

بی رویا فیلمی است درباره بحران هویت و اسکیزوفرنی!

چهارشنبه 20 بهمن 1400

نویسنده: نجیبه نعمتی
«آرین وزیر دفتری» کارگردان فیلم اولی است که با فیلم بی رویا در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. این فیلم با بازی «طناز طباطبایی» در نقش «رویا» شخصیت محوری این فیلم محسوب می‌شود. فیلم با تعلیق و راز زندگی دختری که حافظه خود را از دست داده است آغاز می‌شود. دختری که رویا او را «زیبا» می‌نامد و نقش آن را « شادی کرم رودی» بر عهده دارد. زیبا به آرامی وارد زندگی رویا می‌شود. زیبا در روند فیلم به آرامی در زندگی رویا نفوذ می‌کند.

«بابک» همسر رویا که «صابر ابر» در آن ایفای نقش می‌کند برنامه سفر به دانمارک را دارد. عمل چشم رویا و بستری شدن او در ژانر معمایی و در آخر که هیچ ژانری درک نمی‌کند و زمانی که به پایان فیلم می‌رسد با اعلام رسمی کپشن فیلم تازه متوجه می‌شود در تمام این مدت مشغول تماشای یک فیلم سایکودرام بوده است و اگر کارگردان اعلام نمی‌کرد که این فیلم در خصوص بیماری « اسکیزوفرنی» محال ممکن بود که متوجه شود.
بی هویتی و مهاجرت حرف اصلی فیلم بود؛ اما فیلم به نوعی تغییر موضع می‌دهد و به یکباره روانشناختی می‌شود. کپشن نهایی فیلم در حقیقت دشنه‌ای است که کارگردان با دست خود به فیلم وارد می‌کند.
آرین وزیر دفتری که در فیلم کوتاه ید طولایی دارد در این فیلم متاسفانه نتوانسته است فیلم سینمایی خوبی ارائه دهد. در حقیقت مضمون فیلم بی رویا مناسب یک فیلم کوتاه و از نوع هنر و تجربه بود و اکرانش آن هم در جشنواره مناسب نیست.
از نکات برجسته و قوت این فیلم بازی طناز طباطبایی است. او بی هویتی را به خوبی نشان داد. ایفای دو نقش متفاوت کاری سخت بود که او از آزمون آن سر بلند بیرون آمده است.
اما این مسئله در مورد کارگردان فیلم صادق نیست.

پوستر فیلم بی رویا
پوستر فیلم بی رویا
آرین وزیر دفتری (کارگردان فیلم بی رویا) در کنار همسرش شادی کرم رودی (بازیگر فیلم بی رویا)
آرین وزیر دفتری (کارگردان فیلم بی رویا) در کنار همسرش شادی کرم رودی (بازیگر فیلم بی رویا)
مائده طهماسبی، بازیگر فیلم بی رویا
مائده طهماسبی، بازیگر فیلم بی رویا
صابر ابر و طناز طباطبایی در فیلم بی رویا
صابر ابر و طناز طباطبایی در فیلم بی رویا
نظر خود را درباره «نقد فیلم بی رویا در جشنواره فجر» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نقد فیلم بی رویا در جشنواره فجر فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.