زمان مطالعه: 2 دقیقه
نقد روانشناختی فیلم سینمایی بوتاکس

نقد روانشناختی فیلم سینمایی بوتاکس

«بوتاکس» فیلمی در ژانر درام به کارگردانی و نویسندگی «کاوه مظاهری» می باشد که داستان زندگی آذر و عماد را برای رسیدن به یک زندگی فوق العاده روایت می کند.

شنبه 3 مهر 1400
نویسنده: مرجان دلپسند

داشتن یک زندگی لاکچری، دستیابی به ثروت و ترند شدن در کار و شغل از آرزوهای دختری مثل" آذر" و پسر جوانی به نام "عماد" است که در خانه دایی خود ساکن هستند. آنها به دنبال خانه و کاشانه و حتی درآمد ثابتی برای ادامه زندگی خود هستند آن هم بدون حضور خانواده.

محسن کیایی در بوتاکس
محسن کیایی در بوتاکس

فیلم سینمایی "بوتاکس" به کارگردانی "مظاهری" فیلمی است که عنوانش مخاطب را به یاد سالن های زیبایی و پوست و مو می اندازد. سالن های زیبایی که با تزریق ماده ای به نام بوتاکس که ظاهرا جوانی جاودانه ای را به صورت مشتریانش می بخشد. همانطور که در بروشورهایشان در قالب یک شعار آمده است. آذر با بازی "مهدخت مولایی" دختری است که در یکی از این سالن مشغول به کار است و قرار است با کاشتن یک قارچ درمانی در حیاط خانه ویلایی دایی اش به یک زندگی لاکچری دست یابد.

از سوی دیگر با شخصیت عماد با بازی "سروش سعیدی" روبرو هستیم. پسر جوانی که رویای سفر و مهاجرت به کشور آلمان را دارد و تنها تلاشی که برای تحقق رویایش انجام می دهد، خواندن زبان آلمانی آن هم به روشی غیر علمی و در فواصل زمانی طولانی است. اما در این بین شخصیت کلیدی این فیلم که در میانه فیلم به شخصیت او پرداخته می شود. دختر بزرگ خانواده و بی اهمیت به زمان و مکان و جایی که زندگی می کند. دختری که حتی نمی داند خانه اش در کدام خیابان شهر است و تنها راه نانوایی نزدیک خانه را می داند . دختری که تمام مدت بله قربان گوی خواهر و برادر به ظاهر عاقل کوچکتر خود می باشد. دختری که تنها چیزی که می خواهد احترام به عنوان یک خواهر بزرگتر خانواده است. دختری که حتی دوست و رفیقی جز خواهر و برادرش ندارد.

نقد فیلم سینمایی بوتاکس
نقد فیلم سینمایی بوتاکس

اما در سکانس های میانی این فیلم “عماد“ که در حال تعمیر سقف خانه است با ایستگاه کردن اکرم و عصبانی کردن او باعث اتفاقاتی می شود که باعث دورشدن او از خانه می شود. از پیچاندن او در لای پتو گرفته تا انداختن او در دریا و دفن کردنش تا گفتن این دروغ که او قصد مهاجرت به آلمان را دارد، حتی اگر تنها در تصورات اکرم یا خواهرش آذر باشد هم همگی نشان از عدم دلبستگی های عاطفی بین این سه خواهر و برادر است و اشاره به روابط از هم گسسته بین دو خواهر و تنها برادر این خانواده است که هرکدام دیگری را مانع از رسیدن به هدف و آرزوهایش می داند. شاهد این ادعا نیز سکانسی از فیلم است که آذر بدون اینکه شماره برادرش عماد را بگیرد، تظاهر می کند که با او صحبت می کند. حتی به مهندسی که قرار است تعمیرات مربوط به کاشت قارچ را در حیاط خانه انجام بدهد، نیز دروغ می گوید.

اما پایان این فیلم سینمایی نیز به توهمات اکرم مربوط است و به عدم حضور برادرش در خانه که زمان نسبتا طولانی به خود اختصاص داده است و تازه با این وجود که برای مخاطب هم سوال برانگیز است که آیا این اتفاقات واقعا برای عماد روی داده یا تنها توهمات اکرم است؟! این فیلم سینمایی را می توانید در شبکه نمایش خانگی فیلیمو ببینید.

نظر خود را درباره «نقد روانشناختی فیلم سینمایی بوتاکس» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نقد روانشناختی فیلم سینمایی بوتاکس فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.