زمان مطالعه: 3 دقیقه
نگاهی به فیلم افسانه ساخته برایان هالگلند

نگاهی به فیلم افسانه ساخته برایان هالگلند

افسانه يك فيلم جنايى است محصول كشور انگلستان با بازى تام هاردى و كارگردانى برايان هالگلند.

یکشنبه 9 مرداد 1401
نرگس خرقانى
نگاهی به فیلم افسانه ساخته برایان هالگلند
داستان دو برادر گانگستر لندن بر پرده سینما

فیلم افسانه یک فیلم جنایی است که در سال 2015 ساخته شده و بر اساس یک داستان واقعی درباره زندگی دو برادر دوقلو و گانگستر در شرق لندن است که در دهه 50 و 60 میلادی بزرگترین باندهای خلافکار لندن با آنها در ارتباط بودند. این فیلم ساخته برایان هالگلند کارگردان بریتانیایی و محصول مشترک بریتانیا و فرانسه است. تمام اتفاقات فیلم در لندن می افتد و بنابراین تمامی فیلم در بریتانیا فیلمبرداری شده و فضای لندن 60 تا 70 سال پیش است.
نکته جالب توجه درباره این فیلم حضور «تام هاردی» در نقش هر دو برادر یعنی «رجی» و «رونی کرای» است و از همین روی در بسیاری از صحنه ها کارگردان مجبور به استفاده از جلوه های ویژه شده تا بتواند «تام هاردی» را در هر دو نقش در کنار هم قرار دهد. رجی برادر آرام تر و عاقل تر است که درگیر یک رابطه عاشقانه با دختر مورد علاقه اش «فرانسیس» می شود اما رونی به شدت عصبی و تا حد زیادی دیوانه است و معمولا بدون فکر تصمیم می گیرد و دست به خشونت می زند. از نظر شخصیت پردازی رجی را می توان یک گانگستر در ظاهر نرمال اما در باطن خشن دانست اما رفتارهای خشن و بی فکر رونی کاراکتر او را یک وجهی کرده است.

تام هاردی در نقش رجی کرای / رونی کرای

تام هاردی در نقش رجی کرای و رونی کرای

تام هاردی که همواره بازیگر بسیار قدرتمند و قابل اتکایی است در این فیلم بسیار تلاش کرده تا نشان دهد «برایان هالگلند» در انتخاب او برای دو نقش کلیدی فیلم اشتباه نکرده است و انتخاب درستی داشته است. اما مشکلات فیلمنامه باعث شده تا به بازی تام هاردی نیز صدمه وارد شود و نتواند منتقدان را راضی کند.

امیلی برانینگدر در نقش فرانسیس شی، همسر راجی کرای
امیلی برانینگدر در نقش فرانسیس شی، همسر راجی کرای

فیلمنامه فیلم را نیز کارگردان فیلم برایان هالگلند بر اساس کتابی از «جان پیرسون» نوشته است و در واقع داستان را از زبان فرانسیس شی همسر رجی نقل می کند. «امیلی برانینگدر» در نقش فرانسیس در فیلم حضور دارد. او با شغل همسرش رجی مشکل دارد و برخلاف اینکه ازدواجش عاشقانه شروع می شود اما به مرور از رجی دور می شود و به قرص های آرامش بخش روی می آورد.
روایت داستان از دید فرانسیس به عنوان شاهد ماجرا و حضور صدای او در تمام طول فیلم بر روی تصاویر کمک چندانی به داستان نکرده است و اتفاقا از عمیق تر شدن داستان جلوگیری کرده است. گاهی نیز سخت به نظر می رسد که پذیرفت فرانسیس از تمام بخش های زندگی این دو برادر آگاهی دارد و آنها را روایت می کند.
تلاش های تام هاردی در ایفای نقش دو برادر نیز چندان موفقیت آمیز نیست. تنها در نقش رجی توانسته تا حدی باورپذیر باشد اما نقش او به عنوان رونی برادر دیوانه و عصبی خیلی موفقیت آمیز نیست و همین امر نیز باعث شده تا برای این نقش کاندیدای بدترین بازیگر سال بریتانیا شود که برای بازیگر قدرتمند و موفقی چون تام هاردی یک عقب گرد به حساب می آید و نقطه منفی کارنامه کاری او به شمار می رود.
امیلی برانینگدر که از کودکی جلوی دوربین بوده است نیز در این فیلم کمتر از حد انتظار ظاهر شده است و تبدیل شدنش از دختری سرخوش و سرزنده به زنی عصبی که تنها با قرص های آرامبخش خود را سرپا نگه داشته به هیچ وجه در فیلم قابل قبول نیست. این بازیگر استرالیایی در تمام فیلم بسیار آرام به نظر می رسد و به سختی می توان تغییر در میمیک و رفتار او را حس کرد و مشکلات او را با رجی همسر گنگسترش پذیرفت!

چاز پالمینتری در نقش شریک راجی کرای
چاز پالمینتری در نقش شریک راجی کرای

حضور دیگر بازیگران مطرحی چون «چاز پالمینتری»که در فیلم های گانگستری سابقه ای طولانی دارد و همچنین «کریستوفر اکلستون» در نقش پلیس مسئول پرونده این دو برادر گانگستر نتوانسته به فیلم خیلی زیادی کند و از مشکلات فیلم بکاهد.
با وجود سوژه بسیار جذاب فیلم سینمایی افسانه و موفقیت های کتابی که از آن اقتباس شده است، اما این فیلم نتوانست چندان نظر منتقدان را به خود جلب کند و اکثر منتقدان چندان نمرات بالایی به این فیلم ندادند و حتی بسیاری نقدهای تندی علیه این فیلم نوشتند و آن را کار بسیار ضعیفی از یک کتاب بسیار خوب دانستند.
شاید مهمترین جذابیت این فیلم، برای طرفداران تام هاردی بازیگر محبوب فیلم باشد که می توانند او در دو نقش اصلی فیلم ببینند و از حضور طولانی مدت بازیگر مورد علاقه شان بر پرده سینما لذت ببرند چون به سختی می توان نکته مثبت دیگری در این فیلم یافت.

نظر خود را درباره «نگاهی به فیلم افسانه ساخته برایان هالگلند» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نگاهی به فیلم افسانه ساخته برایان هالگلند فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.