زمان مطالعه: 3 دقیقه
نقد و معرفى سريال والهالا

نقد و معرفى سريال والهالا

والهالا يك مجموعه تلويزيوني در ژانر درام تاريخى مى باشد و درباره تاريخ وايكينگ هاست.

سه شنبه 17 اسفند 1400
مرجان دلپسند

  • نقد و معرفی سریال والهالا

"وایکینگ ها" دریانوردانی از جنوب اسکاندیناوی بودند که به زبان نورس باستانی صحبت می کردند. رابطه تجاری آنها با اروپای شمالی بوده است. نورس ها دسته ای از ژرمن ها بودند که نیاکانشان از دانمارک و دریاهای اسکاگراک و گانگات سفر کرده و خود را به سوئد و نروژ رسانده بودند. وایکینگ ها را صاحب کشتی های دراز و کشیده ای می دانستند که برای سه دهه اروپاییان را به هراس انداخته بود. شغل اصلی وایکینگ ها کشاورزی و ماهیگیری بود ضمن انكه به و آهنگری، فلز کاری و ساختن سلاح هاى مربوط به اين دو حرفه مانند بیل و کلنگ و گاو آهن و... نيز مى پرداختند.

ساختن کشتی های دراز و کشیده با قدرت تحمل طوفان های سهمگین از دیگر مهارت‌های وایکینگ ها بود. ضمن انكه مهارت هاى ديگرى همچون خواندن، نوشتن، طبابت، قضاوت، شمشیر زنی، شنا، تیراندازی و شکار و کشتی گرفتن از همان دوران کودکی به آنها آموخته می شد. هیچ کدام از وایکینگ ها نیز در آن دوران نام خانوادگی نداشته اند و فرزندان آنها را با افزودن نامی به ابتدای نام پدرانشان نامگذاری می کردند. در واقع با توجه به این مقدمه" والهالاها" دسته ای از وایکینگ ها بودند که در سریالی به همین نام به کارگردانی "جب استوارت و مایکل هرست" محصول کشور آمریکا، کانادا و جمهوری ایرلند در ژانر درام و تاریخی به آن پرداخته شده است.

سریالی که پایان عصر وایکینگ ها را در نبرد " استنفورد بریج" در سال 1066 روایت می کند. سریالی که در سکانس های شروع آن ماجراها و اتفاقاتی روى مى دهد و دسته ای از وایکینگ ها و بیرون رانده شده ها از انگلستان به فرمان "پادشاه اتلرد" كشته مى شوند اين كشتار جمعى برای مخاطب به تصویر کشیده شده است. اما "اتلرد" با یک دشمن قوی‌تر، "پادشاه کانوت" ،پادشاه کشور نروژ (گتگارت) که یک مسیحی مقید است و دوستدار وایکینگ ها روبرو خواهد شد. تعليق فيلم در سکانس های میانی اغاز و شخصیت های اصلی این سریال را به مخاطب معرفی می شوند.

گروهی از این وایکینگ ها به سرکردگی "لیف اریکسون" با نقش آفرینی "سام کورلت" پسر "اریک سرخ" به همراه خواهرش "فریدیس اریکسون" با نقش آفرینی "فردیا گوستافسون" و چند نفر از دوستانش با یک کشتی موفق به فرار و از راه اقیانوس راهی سفر می شوند. در بین راه با طوفان سهمگینی مواجه می شوند. اما با درایت و تصمیم ناگهانی رئيس این گروه از این اتفاق نیز جان سالم به در می برند.

همان طور که در کتب تاریخی به جای مانده از مورخان آن دوره نیز در مورد مهارت وایکینگ ها در ساختن کشتی های دراز و باریک اما قوی و مستحکم در مقابل طوفان های سهمگین نیز سخن به میان آمده است، شاید بتوان گفت که وایکینگ ها مردمی بودند که از شهری به شهر دیگر و از کشوری به کشور دیگر برای یافتن سرزمینی سرسبزتر و پر آبتر دائما در سفر بودند. انها برای تصرف آن سرزمین ها نیز دست یه حمله و یورش نیز می زدند. همان طور در سکانس های دیگری از فیلم می بینیم که آنها برای تصرف گرینلند که ملقب به سرزمین سبز با باغ هایی سرشار از انگور و توت و... هستند به دژ حکومتی این شهر یورش برده و قصد دارند تا پادشاه تازه به سلطنت رسیده این کشور را از میان بردارند.

این گروه بعد از فرار از انگلستان تحت حمایت پادشاه کانوت و هارولد یکی از شاهزادگان حکومتی قرار می گیرند. حمایتی که آغازگر ارتباط «فریدیس» و «هارولد» می شود. ارتباطی که با عشق ناگهانی هارولد به فریدیس شروع می شود و ماجراهای دیگری را رقم می زند. پادشاهی که سعی برآن دارد تا پادشاه اتلرد را برای تسخیر این کشور از میان بردارد. در این سریال نبرد بین افکار قدیمی و سنتی وایکینگ ها به چشم می خورد. در واقع یک تداخل بین فرهنگی بین اسکاندیناوی ها و جهان اطرافشان را به نمايش می گذارد.

این سریال همچنین به شکل گیری جنگ های داخلی بین وایکینگ ها و از بین بردن رقيب هايشان نیز اشاره دارد. همچنين در اين سريال به رسم و ايين و اعتقادات و مکان های مذهبی آنها نيز اشاره هاييى شده است، به عنوان مثال به از "اوپسلا" كه مكانى مقدس براى انها بوده است. " نورس ها" هم نيز برخی از آیین های مسیحیت را بدون آنکه نامش را بدانند، دنبال می كردند. توزیع کنندگان این فیلم نتلفیکس، ام جی ام تلویژن هستند. از دیگر بازیگران این سریال می توان به "لئو سوتر" در نقش "هارالد" و "بردلی فریگارد" در نقش"شاه کانوت" و "یوهانس هافکور یوهانسون" در نقش"اولاف مقدس" و "کارول هندرسون" در نقش "هاکون اریکسون" اشاره نمود. ادامه این سریال را می توانید از شبکه نمایش خانگی فیلیمو تماشا نمایید.

نقش آفرینی سام کورلت و فریدا گوستاو در سریال والهالا
نقش آفرینی سام کورلت و فریدا گوستافسون در سریال والهالا
جمعی از بازیگران سریال والهالا
جمعی از بازیگران سریال والهالا
فریدا گوستافسون، سام کورلت، لورا برلین، بردلی فریگارد از بازیگران سریال والهالا
فریدا گوستافسون، سام کورلت، لورا برلین، بردلی فریگارد از بازیگران سریال والهالا
پوستر سریال والهالا
پوستر سریال والهالا
نظر خود را درباره «نقد و معرفى سريال والهالا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نقد و معرفى سريال والهالا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.