شنبه 27 آذر 1400
نویسنده: مرجان دلپسند

کنترل گری یکی از ویژگی های خانواده های سخت گیر در روش تربیتی فرزندان است. در گذشته نه چندان دور و درست زمانی که برخى از پدران و مادران ما از خانواده های كنترل گر بودند، با اعمال قوانین سختگیرانه و حتى گاهي اوقات غیر منطقی نيز مواجه می شدند. روش تربیتی نادرستی که از والدین خود آموخته بودند واز نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. در خانواده های سخت گیر به رفت و آمد فرزندان و اینکه چه زمانی و با چه کسی و به کجا می روند و دوستان آنها دقیقا چه کسانی هستند و طرز پوشش و تعیین محدودیت زمانی برای ورود و خروجشان بیش از حد ممکن و کاملا غیر عاقلانه توجه می شود. به نحوی که قدرت تصمیم گیری برای آنها حتی در کوچکترین امور مربوط به زندگی شخصی شان سلب می شود. به اين موضوع در فیلم سینمایی عطر داغ پرداخته شده است.

 اين فيلم به كارگردانى « علی ابراهیمی »و نویسندگی «علی حمید نژاد »و «علی شور وزی» می باشد. همچنین تهیه کنندگی آن را امیر شهاب رضویان به عهده داشته است . عطرداغ محصول سال 1397می باشد.عطر داغ همچنین فیلمی است حول محور خشونت علیه زنان. سکانس شروع فیلم دختر جوانی به نام «مریم» با بازی «خاطره اسدی »را معرفی می کند که در خانواده ای نسبتا فقیر زندگی می کند و به تازگی در دانشگاه پذیرفته شده است.دختری که در خانواده ای کاملا سنتی و با والدینی کاملا کنترل گر زندگی می کند. پدری که یکی از قوانین سختگیرانه اش تعیین زمان ورود و خروج به خانه است و برخلاف میلش با رفتن او به دانشگاه موافقت کرده است.

مهرداد صدیقیان و شهرام حقیقت دوست در فیلم عطر داغ
مهرداد صدیقیان و شهرام حقیقت دوست در فیلم عطر داغ

 

در سکانس های میانی این فیلم سینمایی می بینیم که« مریم» به دلیل اعمال قوانین سختگیرانه توسط پدرش در خانواده حالا دانشگاه را فرصتی برای رفت و آمدهای خود و گردش و بیرون رفتن با دوستانش خارج از خانه می بیند. «مریم »پس از گردش با دوستانش دیر به خانه می رسد و به دلیل تعیین محدودیت زمانی اش برای ورود و خروج نمی تواند به خانه برگردد. حتی باوجود تمام تلاش های خواهرش ملیحه با بازی "شیوا مکی نیان" که دختری مطلقه است و با خانواده خود زندگی می کند، از قبیل قطع کردن برق خانه، فرستادن خواهر کوچک خانواده به حمام و اینکه مریم در حال شستن او در حمام است و... نیز نمی تواند آن شب وارد خانه بشود.

نکته روانشناختانه این سکانس از فیلم این است که فرزندان در این گونه خانواده ها خصوصا دختران که با محدودیت هایی از جانب جامعه نیز مواجه هستند و حتی جرات گفتن هیچ حرفی را به پدر خود ندارند، رابطه عاطفی و بین فردی در این گونه خانواده ها اصلا شکل نمی گیرد. مریم نیز به دلیل وجود این مشکل به اجبار خواهرش به خانه یکی از همکاران سابق وی به نام سارا با بازی "بهاره کیان افشار" می رود تا شب را در آنجا بماند. سارا دختری است که در تهران به تنهایی و به دور از خانواده اش زندگی می کند. سارا نیز دختر جوانی است که با مردی متاهل رابطه دارد و با ازدواجش با این مرد قصد دارد تا برخی از مشکلات مالی خانواده اش را برطرف کند. اما همان شب با آمدن همسر سارا به خانه اش، «مریم »مجبور به ترک خانه او شده و با مشکلاتی روبرو می شود که بسیار قابل تامل است.

ادامه ماجراهای مریم و مشکلاتی را که با آن مواجه شده است را می توانید در شبکه نمایش خانگی فیلیمو تماشا کنید . این فیلم تنها اندکی از مشکلات فرزندان در خانواده هایی با والدین سخت گیر را به نمایش گذاشته است. از دیگر بازیگران این فیلم سینمایی می توان به «کریم اکبری مبارکه» و «شهرام حقیقت دوست» و «سیما تیرانداز»، « مهوش صبر کن» و... نیزاشاره کرد. نکته دیگر در خصوص این فیلم سینمایی موانعی است که هر بار برای اکران آن به وجود آمد، با وجود اینکه این فیلم سینمایی در جشنواره های بین المللی فیلم لندن در سال 2018 و در بنگلور هند در سال2019 و ملاربلا اسپانیا در سال2019 نیز به نمایش در آمد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «نقد روانشناختی فیلم سینمایی عطر داغ با نگاهی به روش تربیتی والدین شدیدا کنترل گر» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره نقد روانشناختی فیلم سینمایی عطر داغ با نگاهی به روش تربیتی والدین شدیدا کنترل گر فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.