زمان مطالعه: 3 دقیقه
نقد و بررسی فیلم تل ماسه "Dune"

نقد و بررسی فیلم تل ماسه "Dune"

فیلم سینمایی تل ماسه روایتگر داستانی در آینده‌ است و در سیاره ای دور رخ می دهد که به تل‌ماسه مشهور است

یکشنبه 16 آبان 1400
نقد: چکاوک شیرازی

  • تولید : امریکا2021 امریکا
  • کارگردان: دنیس ویلنوو
  • موسیقی: هانس زیمر

در ابتدای امر با فیلمی لامکانی و لازمانی مواجه می شویم که دوست داشتن یا نداشتن ان، کاملا سلیقه ای است، ممکن است دوست داشته شود یا خیر. خود من فیلم هایی در این ژانر را دوست ندارم زیرا همیشه محدودیت های زمانی و مکانی در این گونه ژانر ها برایم آزاری روانی دارد..اما در کمال تعجب طوری با این فیلم ارتباط برقرار کردم که همه ی فیلم را دیدم. به جستجوی علت که بر آمدم، فهمیدم دلیلش این است که در این قبیل فیلم ها، اغلب فیلم سازان خود را مکلف می دانند که اگر فرضا فیلمی در جایی بیرون از زمین روایت می کنند تمام آکسسوری صحنه به آن فضا مربوط باشد، معمولا نمی توانید وسیله ای را پیدا کنید که به دنیای خودمان متعلق باشد، همه چیز فرازمینی است و فقط شخصیت های همان فیلم می توانند ازشان استفاده کنند.

اما در " تل ماسه" وضع به گونه ای دیگر بود. این احساس به مخاطب منتقل می شد که فیلم در ادامه ی زمان فعلی ساخته شده و شما می توانید المان هایی نه تنها از زندگی‌ فعلی بلکه حتی از زمان های گذشته در آن بیابید. به طور مثال استفاده ی حاکم از انگشتر به عنوان مهر، حتی استفاده از موم آب شده ی شمع برای مهر و موم کردن قرارداد که خوب این قبیل نامه نگاری ها مربوط به سال ها پیش از دوران ما می شود. یا نوع ارتباط پدر و پسر با یکدیگر که برخلاف فیلم های مشابه دیگر سرد و دیکته شده نیست، بلکه پدر، پسرش را همان گونه که هست دوست دارد و چیزی را به او تحمیل نمی کند. همه ی این موارد سبب شده ما فیلمی را ببینیم که می توانیم با آن ارتباط برقرار کنیم، فیلم از ما فاصله نمی گیرد، روبه روی ما نمی ایستد بلکه در حالی که مواردی از گذشته را حفظ کرده ما را با دنیای جدیدی آشنا می کند.

نقد و بررسی فیلم تل ماسه
نقد و بررسی فیلم تل ماسه

قهرمان قصه شاهزاده ای است به نام «پل اتریدس »با بازی «تیموتی شالامت »از قبیله ی «اتریدس »که پدرش «لتو ا»تریدس اول (اسکار اسحاق) رئیس آن ها است. زندگی آن ها به گردی به نام «اسپایس »وابسته است که این موضوع آن ها را وادار می کند با یک عده متحد شوند و با عده ی ديگر بجنگند. انگار هميشه جنگ ها هست و تمامی ندارد.هر زمان به يك دليلى و گویا قرار است بعدها جنگ ها بر سر آب باشد، اما در این فیلم، اینک بر سر «اسپایس »می جنگند.

اتریدس ها مجبورند با «هارکونن ها »بجنگند، هارکونن ها از قبیله ی دیگری هستند اما در استخراج و تصفیه ی اسپایس توانایی دارند و این موضوع آن ها را بسیار ثرومند کرده به طوری که خیلی برای امپراطور هم ارزش قائل نیستند و نماینده هایش را به رسمیت نمی شناسند.

«اتریدس ها »باید با قبیله ی دیگری متحد شوند. آن ها «فرمن ها »هستند، قومی اساطیری و صحرانشین. اطلاعات فیلم به صورت قطره چکانی به مخاطب داده می شود و این روش همان طور که مخاطب را تشنه نگه می دارد، زمان دریافت، بسیار به تنش می نشیند. مثلا در سکانسی نماینده یا سرکرده ی فرمن ها استیلگار ( خاویر باردم) به دیدم «لتو» می آید. بعد از اتمام حرف هایش روی زمین تف می کند. همه این را بی احترامی تلقی می کنند، میخواهند او را از بین ببرند اما در آن میان دانکن ( جیسون موموآ) که سفیر اتریدس ها میان فرمن ها بوده و رسم و رسوم آن ها را می داند، از «استیلگار »دفاع و از او تشکر می کند. خیلی جلوتر می فهمیم که زندگی «فرمن های »صحرانشین به آب وابسته است، آن ها حتی به جای خون در رگ هایشان آب دارند بنابراین تف را جزیی از ارزشمندترین دارایی خود می دانند.

زمانی که «لتو »بر اثر خیانت یکی از نزدیکانش می میرد. میراث هدایت «اتریدس ها» به پسرش «پل» می رسد. او حریفان زیادی برای مبارزه دارد. رقبایی بس قدرتمند که با مرگ مترادف هستند. هارکونن ها و ماسه کرم های آراکیس. همین طور گرمای صد درجه ی هوا. در این میان فرمن ها هم نه چندان قابل اعتمادند نه به راحتی به شخصی اعتماد می کنند.

نقدفیلم-تل-ماسه
نقدفیلم-تل-ماسه

دلیل دیگری که این فیلم را متمایز می کند این است که به اسطوره ها تمسک جسته، هنوز که هنوز است نبرد بین خیر و شر از جذاب ترین ایده ها برای ساخت داستان است. تل ماسه، نبرد بین خوبی و بدی ، روشنایی و تاریکی است. اگر عناصر فیلم را جدا جدا بررسی کنیم می بینم که از هر چه فیلم و داستان اسطوره ای است چیزی در خود دارد. اما این تکه ها به حدی هنرمندانه کنار هم چیده شده اند که داستانی مستقل ساخته اند.

از دیگر امتیازاتی که می توان برای فیلم در نظر گرفت این است که برخلاف بقیه ی فیلم ها که مثلا شخصیت اصلی می تواند با دستگاه های فوق پیشرفته خواسته هایش را برآورده سازد، در این جا پل مجبور است برای پیشرفت و رسیدن به هدفش، تمرین کند.

نظر خود را درباره «نقد و بررسی فیلم تل ماسه "Dune"» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نقد و بررسی فیلم تل ماسه "Dune" فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.