زمان مطالعه: 3 دقیقه
نقد روانشناختی و معرفى فیلم انمیشینی پیل کوچولو

نقد روانشناختی و معرفى فیلم انمیشینی پیل کوچولو

كارتون پيل كوچولو يا ماجراهاى پيل، محصول 2021 فرانسه و در ژانر فانتزى و ماجراجويى است.

شنبه 9 بهمن 1400
نویسنده: مرجان دلپسند

از گذشته تاکنون تغییرات اجتماعی بسیاری دربافت زندگی انسان‌ها صورت گرفته است.شهرنشینی، صنعتی سازی، جهانی سازی، فردی سازی و... تغییراتی هستند که بر زندگی کودکان و نوجوانان نیز تاثیرات فراوانی گذاشته است. یکی از این تغییرات کوچک تر شدن خانواده ها و تمایل بیشترخانواده ها به تک فرزندی است. در خانواده های تک فرزند هم با دودسته از کودکان به لحاظ تربیتی مواجه می شویم. کودکان و نوجوانان لوس و نازپرورده یا کودکان و نوجوانان با اعتماد به نفس قوی و استقلال شخصی فراوان.
در انجام امور. کودکان لوس و نازپرورده را می توانیم در خانواده های متمکن و نسبتا ثروتمند ببینیم. اما در مورد بچه هایی که بدون خانواده یا با یکی از والدین خود زندگی می کنند، بیشترین موارد اعتماد به نفس بالا و استقلال طلبی را می توان دید.

اما با اضافه کردن مورد فقر و مشکلات اقتصادی به خانواده های از هم پاشیده به علل مختلفی از جمله مرگ، طلاق و... با موارد بیشتری از این کودکان و نوجوانان استقلال طلب می توان مواجه شد. کودکان و نوجوانانی که علارغم استقلال طلبی و اعتماد به نفس بالایشان باز هم ذاتا تمایل دارند تا درکنار خانواده ای منسجم باشند. خصوصا بچه هایی که از دوران خردسالی بدون والد و سرپرست به زندگی خود ادامه می دهند. به این موضوع در کارتون انیمیشنی "پیل کوچولو" به نویسندگی و کارگردانی"جولین فورنه" پرداخته شده است. "پیل کوچولو" محصول کشورفرانسه درسال 2021 است. فیلمی که نامزد دریافت جایزه بهترین انیمیشن از جشنواره لومیر نیز شده است.

فیلم انمیشینی پیل کوچولو
فیلم انمیشینی پیل کوچولو

این فیلم سینمایی روایت گر شخصیت دختر نوجوان جسور وشجاع و ماجراجویی است که دوران خردسالی و بدون خانواده اش را درخیابان های شهر"روک آن بروم" گذرانده است. دختری با لباس های ژولیده وبدون کفشی در پایش که دوستانش هم سه راسوی شجاع و دوست داشتنی تشکیل می دهد.دختر نوجوانی که مردم شهر او را موجودی مخوف و جنی می دانند و دیگر خانواده های شهرنیز اجازه بازی کردن بچه هایشان با این کودک را نمی دهند و محبوبیتی نزد مردم شهرش نیزندارد. غذای روزانه اش را نیز از قلعه سلطنتی "تریستین" و به صورت مخفیانه از آشپز قصر به صورت مخفیانه تهیه می كند. "تریستین"فرزند خوانده زن جادوگری است که درگذشته با از بین بردن پادشاه پیشین توانسته است جایگاه اورا برای مدت طولانی بگیرد.اما با فرارسیدن تولد بیست سالگی شاهزاده رولند او جایگاه خود را درمعرض خطر می بیند و تصمیم می گیرد با استفاده از جادو، شاهزاده رولند را نیز ازبین ببرد و همچنان جایگاه خودش راحفظ كند. اما با ورود ناگهانی پیل به قصر برای دزدیدن غذا ودیده شدن مجدد او توسط آشپز قصرنقشه شوم او لو می رود. "تریستین" باکشاندن شاهزاده رولند به اتاق مخفیانه اش که در آن به امور مربوط به جادوگری اش می پردازد و خوراندن معجونی به پادشاه او راتبدیل به موجودی عجیب وغریب می کند.

اتفاقاتی که از چشم پیل و سه راسوی همراهش دور نمی ماند.پیل کوچک با پوشیدن یک لباس فاخرو با برداشتن شاهزاده رولند که حالا تبدیل به موجودی شبیه خروس و گربه شده است با سه راسویش از شهر خارج می شود. برای اینکه شاهزاده را نجات بدهد،راهی جنگل نفرین شده می شود. اما نکته روانشناختی این سکانس از فیلم را می توان زمانی دانست که پیل با پوشیدن لباس فاخر عمه النور، عمه شاهزاده رولند مورد احترام مردم شهر قرار می گیرد و چنان دچار شور و شعف می شود که حتی لحظه ای هدیه چوبی و کوچک آشپز قصر را نیز نمی بیند. اما او با تلنگری از سوی"ریگولان" دلقکی که او را در سفر به "جنگل مخوف و گرگینه" نجات شاهزاده رولند از این جادو همراهی می کند به خود آمده و از او تشکر می کند.در این فیلم سینمایی انیمیشنی به" یونیکورن" اسب شاخدارمحبوب کودکان نيز اشاره شده است.در این کارتون "یونیکورن "راموجودی مخوف و ترسناک به مخاطب نشان می دهد.

انمیشین پیل کوچولو
انمیشین پیل کوچولو

از دیگر شخصیت های این فیلم که نگاهی هم به داستان های اساطیری دارد،"کلاغ" است که ازگذشته قاصد خبرهای بد و یک خبرچین می توان اشاره كرد.حالا قاصد خبر ورود "پیل" و دوستانش به بیوه جادوگر در جنگل مخوف است. از دیگر نکات روانشناختانه این سریال می توان به تغییر نگاه مردم به جادوگری اشاره نمود. در ابتدای داستان فیلم تریستین با استفاده از جادوگری و با نابود کردن دو پادشاه توانسته بود خود را به عنوان پادشاه به مردم معرفی کند و جایگاه آنها را تصرف کند. اما درسکانس های پایانی این کارتون و بعد از به تخت نشستن شاهزاده رولند می بینیم که جادوگری تبدیل به یک سرگرمی برای کودکان شده است. اما نکته مهم و پایانی این کارتون، "پیل" باز هم به سبک زندگی خود در خیابان و در اطراف قصر بدون پوشیدن لباس های فاخر ادامه می دهد. اما این بار محبوب مردم شهرش شده است. ادامه ماجراهای داستان را می توانید از شبکه نمایش خانگی فیلیمو ببینید.

نظر خود را درباره «نقد روانشناختی و معرفى فیلم انمیشینی پیل کوچولو» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نقد روانشناختی و معرفى فیلم انمیشینی پیل کوچولو فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.