زمان مطالعه: 3 دقیقه
عنصر خط و حضور اقلیم در نقاشی های احمد پرمو

عنصر خط و حضور اقلیم در نقاشی های احمد پرمو

احمد پرمو‌ نقاش جوان معاصری است که با عنصر خط در پی انتقال مفاهیم ذهنی اش به مخاطب است و بدون شک مخاطب با دیدن آثارش ، لحظاتی شرقی را تجربه خواهد کرد.

سه شنبه 16 اذر 1400
ایلیا آل خمیس

جهان امروز مشحون از رویدادهاست. رویدادهای بزرگ و کوچکی که با زمان به سرعت در حال گذرند. در این میان ، نقاشی معاصر نیز همزمان با جهان در حال دگرگونی ست. تعاریف اولیه کارکرد خود را از دست داده و هنرمند معاصر نیز دیگر پایبند آنها نیست. اما عناصری چون خط،لکه ها،نقطه و سطح هنوز دغدغه ی هنرمند امروزند. هنرمند نقاش معاصر ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نیست و نقاشان جوانی با تجارب گذشته گان پا به عرصه ی هنر معاصر گذارده اند که پس از سالیان رکود یا انزوا به دلایل مختلف، آثاری قابل تامل خلق می کنند.
در این میان «احمد پرمو »نقاش اهل کرمانشاه است که نقدی بر آثارش ، رهیافتی ست به دگرگونی ذهنیت نقاش ایران معاصر و مفاهیم به خدمت گرفته در عناصر هنری. «احمد پرمو »فارغ التحصیل کارشناسی نقاشی از دانشگاه هنر تهران و کارشناسی ارشد از هنرهای زیبا ست.نزدیک به دو دهه فعالیت هنری و تدریس از او نقاشی تکنیکال ساخته است.

او نقاشی شکل گرا است و بدون شک دیدار از نمایشگاه آثار او دیداری با خطوط است.خطوطی که در طول زمان به ارزش و پختگی رسیده اند.ارزش خط در آثار او در مفهوم هویتی ست که نقاش به آنها داده است و خط به عنوان عنصری مهم راوی مفاهیم ذهنی نقاش اند.از اولین نمایشگاه انفرادیش در سال 1382 با عنوان «رقص دیوها» تا آخرین نمایش انفرادی آثار در گالری ماه به سال 1395 با عنوان «شکوه باغ »، او در تلاش برای روایت است.روایتگری احمد پرمو با خصوصیات شخصیتی اش و جغرافیایی که در آن رشد کرده در ارتباط است. تبحر او در فیگوراتیو و خطوط قدرتمندش سرانجام او را به درک درستی از عناصر و مفاهیم هنر قرن می رساند.حکایت رنج بشر امروز و امیدهایی که در ذهن دارد مجموعه ی «شکوه باغ »را به همنشینی دلنشین تضادها می رساند.

نقاشی احمد پرمو
نقاشی های احمد پرمو

رنج و درد در فیگورهای این مجموعه و حضور پرندگان بهشتی بر فراز آنها بارقه ی امیدی ست که نقاش آگاهانه یا ناآگاهانه در تلاش برای بیان و انتقال آن به مخاطب است. همچنین برخورد نقاش با مقوله رنگ گزاری و شکل پرداخت رنگ های سرد و گرم نشان از تلاش او برای ایجاد فضایی شرقی اند. رنگ های سرد برای ایجاد فضایی مینایی از جنس نگارگری و مفهوم ایستایی زمانند و این این جنس ایستایی القاگر نوعی آرامش روحانی اند.اما در فیگورها و استفاده از رنگ های گرم و خاکستری ، نقاش درگیر رنج انسان امروز است.اهمیت انتقال مفهوم زمان و فاصله ی بین رنج و رویاها را در شلوار جینی که به آنها پوشانده است بهتر می توان درک کرد. با نگاهی به مجموعه ی دومش (زوال باغ) روند دگرگونی ذهنیت نقاش را بهتر درک خواهیم کرد.در «زوال باغ» ، رنج و خاطره موضوعات اصلی نقاشی برای روایتگری اند. رنجی که در زمان حاضر است و خاطراتی که گاهی به شکل تاریخ یک سرزمین چونان سواران اسب سوار بر پیکر انسان خالکوبی شده اند. همین تاریخ و سرزمین در مجموعه آثار، «احمد پرمو» را از زیر سایه ی سنگین سبک ها خارج می کند و عنصر خط سرانجام به هویت جغرافیایی و اقلیم ، تغییر شکل می دهد و این اقلیم است که به نقاش هویت و شخصیت می دهد.

ساختارشکنی یا دی کانستراکشن جریانی ست که با تاویل متن بر مفاهیم استوار است .مفاهیمی که بدون تعلق خاطر هنرمند به فرهنگ و تاریخش ،فاقد معناست. از این منظر «احمد پرمو »نقاشی ساختارشکن است و در ایجاد هویتی ایرانی در تابلوهایش او را نیز می توان نقاشی پست مدرن دانست اما او گامی فراتر رفته و با خلق آثاری بدیع با مفاهیم ناب ایرانی ، نقاشی پیشرو است. پیشگامی او نه صرفا در نوآوری بلکه در درک درستش از شکل به خدمت گرفتن عنصر خط در ایجاد مفاهیم ذهنی ست. او نقاشی شکل گرا ست که از اکسپرسیونیست تا سورءال و از نقاشی اروپایی تا نقاشی ایرانی را پشت سر گذاشته و اکنون و در مجموعه ی اخیرش که هنوز به نمایش نگذاشته به خودش رسیده است. اسب هایی از جنس ماد در جغرافیایی کاملا ایرانی با پیچش هایی نرم و مفاهیمی کاملا شرقی ، «احمد پرمو» را نقاشی دارای سبک کرده که خود بدور از سبک هاست.او نقاش جوان معاصری ست که با عنصر خط در پی انتقال مفاهیم ذهنی اش به مخاطب است. و بدون شک مخاطب نیز در دیدار با آثارش ، لحظاتی شرقی را تجربه خواهد کرد و دیداری با خطوط و اقلیم موجود در آنها خواهد داشت.

نظر خود را درباره «عنصر خط و حضور اقلیم در نقاشی های احمد پرمو» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره عنصر خط و حضور اقلیم در نقاشی های احمد پرمو فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.