زمان مطالعه: 2 دقیقه
بیوگرافی اتلدا بلیب تری

بیوگرافی اتلدا بلیب تری

اتلدا بلیب تری در بین شناگران بزرگ تاریخ، نامی ماندگار دارد.
نام و نام خانوادگی اتلدا بلیب تری
تاریخ تولد 27 فوریه 1902
محل تولد واترفورد - نیویورک
تاریخ فوت 6 می 1978
حرفه ورزشکار شنا

 

درباره اتلدا بلیب تری

در سال 1920 مسابقات المپیک در شرایطی در شهر آنتورپ بلژیک برگزار گردید که هشت سال از برگزاری آخرین المپیک گذشته بود. چهار سال قبل، بسیاری از ورزشکاران به جای ورزش در میادین نبرد حاضر شده بودند و تعداد زیادی از آنان نیز در جنگ جهانی اول کشته شدند. همین امر سبب گردید که به نسبت ادوار قبل، در این المپیک، ستارگان کمتری بدرخشند. از جمله این معدود ستارگان، امید اول شنای زنان برای کسب مدال طلا بود. این نخستین بار بود که شنای زنان در برنامه المپیک گنجانده شده بود، اما به شکلی کاملاً محدود و تنها در سه مسابقه!

برخلاف مردان که رقابت‌های خود را در استخرهای روباز برگزار می‌کردند، زنان مجبور بودند که در جایی دیگر مسابقه بدهند. مسلماً سالنی برای شنا وجود نداشت و به همین جهت، زنان در یکی از خلیج‌های پر جزر و مد نزدیک آنتورپ مجبور به مسابقه بودند! اتلدا که در 27 فوریه 1902 در واترفورد نیویورک متولد شده بود، در این مدت هر چه عنوان قهرمانی شنای آمریکا بود را از آن خود ساخت.

در المپیک، رقبا ابتدا در دور مقدماتی 100 متر آزاد با هم مسابقه دادند. در سومین گروه نوبت به اتلدا رسید و او در حالی رکورد جهان را با 1:14:4 (یک دقیقه و 14 ثانیه و چهار دهم ثانیه) به نام خود ثبت کرد که بعدها درباره این رقابت گفت:

شنا در این آب، شبیه به شنا در لجن بود!

اتلدا بلیب تری رکورد خود را در فینال به 1:13:6 کاهش داد و قهرمان المپیک شد. پس از آن، نوبت به 300 متر آزاد رسید که او باز هم مدال طلا گرفت و آن گاه در رقابت 400 متر تیمی فاتح المپیک شد. بلیب تری در تمامی مسابقاتی که بین سال‌های 1920 تا 1922 شرکت کرد، قهرمان شد: قهرمانی شنای 100 یارد در استخر روباز ( 1920 و 1921)، مسابقه 440 یارد در استخر روباز در 1919 و 1921، رقابت 880 یارد از 1919 تا 1921 و مسابقه یک مایل ( 1920) و سه مایل (1921). در رقابت‌های شنا در سالن نیز او مقتدرانه ظاهر گردید و در رقابت‌های شنای آزاد در مسافت صد یارد (1920 و 1921) و 100 یارد کرال پشت (1920) نیز عناوین قهرمانی را به خود اختصاص داد.

اتلدا دختر مقتدر و مبارزی بود و همواره برای کسب حقوق خود و دیگران تلاش می‌کرد. او یک بار در سواحل منهتن در سال 1919 جوراب ساقه بلند خود را در آورد و شنا کرد تا مورد بازخواست قرار گیرد که چرا این گونه شنا کرده است؟ نتیجه مشاجرات بین گروه‌های مخالف و موافق این گونه شنا سبب گردید که قانون تغییر کند و از آن پس زنان نیز حق داشته باشند که همچون مردان در سواحل شنا کنند.

نه سال بعد، اتلدا تلاش‌های فراوانی کرد که برای عامه مردم نیویورک، تسهیلات شنا فراهم گردد. تا جایی که به عنوان اعتراض در آب انبار پارک مرکزی شهر به شنا پرداخت و به همین جهت به زندان محکوم شد!

البته این گونه مبارزات اثربخش بود و اندکی بعد نخستین استخر عمومی شهر افتتاح گردید.

پایان عمر  اتلدا بلیب تری، قهرمان شنای آمریکا، در تاریخ 6 می 1978 رقم خورد.

نظر خود را درباره «بیوگرافی اتلدا بلیب تری» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی اتلدا بلیب تری فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.