زمان مطالعه: 2 دقیقه
دیدارهای خاطره انگیز: بازگشت بزرگ در نبرد قرن

دیدارهای خاطره انگیز: بازگشت بزرگ در نبرد قرن

وقتی دو تیم آلمان و انگلیس در جام جهانی 1970 با هم مسابقه دادند، برای چند روز به این رقابت، لقب مسابقه قرن داده شد. اما چرا؟

شرایط دو تیم آلمان و انگلستان در جام جهانی 1970 كاملاً متفاوت بود. شهر «لئون» مركز كارخانجات آلمانی بود و به این ترتیب آلمانی‌های فراوانی در این بخش از كشور مكزیك زندگی می‌كردند؛ آلمانی‌ها محبوب‌ترین تیم اروپایی در این رقابت‌ها بودند و در رقابت‌هایی كه در شهر لئون برگزار می‌كردند، هرگز احساس تنهایی نمی‌كردند.

اووه زیلر( سمت چپ) در چهارمین جام جهانی زندگی خود، به دنبال قهرمانی بود.

قبل از جام جهانی بزرگ‌ترین معضل این تیم ظهور جوانكی به نام «گرد مولر» بود كه به پدیده بایرن مونیخ تبدیل شده بود و با وجود قامت كوتاه خود، در تمام مسابقات از زمین و هوا اقدام به گلزنی می‌كرد. به این ترتیب هلموت شون مربی آلمانها بر سر دو راهی مانده بود كه از «اووه زیلر» محبوب و باتجربه استفاده كند یا مولر جوان؟!

شون سرانجام دست به تغییری تاكتیكی در تیم زد. او مولر را به نوك حمله برد و زیلر را پشت سر او قرار داد. به این ترتیب بازدهی خط حمله افزایش یافت و مولر به تنها بازیكن تاریخ جام جهانی بدل شد كه در دو مسابقه پیاپی هت تریك كرده است!

آلمانی ها در لئون عملا میزبان انگلیس بودند

آلمان‌ها با این اوضاع صاحب سه برد در مرحله مقدماتی شدند و در مرحله یك چهارم رو در روی انگلستان قرار گرفتند. دیداری كه می‌توانست در فینال جام جهانی 1970 برگزار شود یا حداقل در مرحله نیمه نهایی جام. انگلیسی‌ها در جام جهانی مكزیك به مراتب آماده‌تر از تیمی بودند كه فاتح جام جهانی 1966 شده بود. اما آنها در مكزیك تنها در برابر رقیب داخل میدان نمی‌ایستادند. تمام مكزیك و در حقیقت تمام قاره آمریكا دشمن آنها بودند و از تمام حربه‌های ممكن برای تخریب روحیه «سه شیرها» استفاده می‌كردند. این دشمنی ناشی از اتفاقات چهار سال قبل بود.

دیدار جنجالی انگلستان و آرژانتین در آن بازی‌ها موجب خشم سراسر قاره آمریكا شد تا جایی كه مطبوعات نوشتند

 

اگر فرصتی نصیبمان شد، نباید به اروپایی‌ها رحم كرد!

 

 كار به جایی رسید كه در اردوی تداركاتی انگلستان در كشور كلمبیا، به «بابی مور» كاپیتان انگلستان تهمت دزدی از یك جواهرفروشی زده شده و وی را چند روز زندانی كردند! در مكزیك نیز همه «دشمنان» دست به دست هم دادند. مردم تا پاسی از شب در هتل محل اقامت انگلستان سر و صدا می‌كردند! در دیدار با برزیل هم، برزیلی‌ها با تأخیر فراوان وارد میدان شدند تا بازیكنان انگلستان در زیر آفتاب نیمروز مكزیك برشته و عصبی شوند! انگلیس در این شرایط در گروه خود دوم شد و حریف آلمان در مرحله یك چهارم نهایی.

با این وجود قدرت دو تیم برابر بود و تنها اشتباهات می‌توانست تأثیرگذار باشد. نیمه اول با گل «مالری» در دقیقه 31 به سود سه شیرها خاتمه یافت و با شروع نیمه دوم، مارتین پیترز دروازه آلمان را باز كرد. به نظر می‌رسید كه از دقیقه 49، كار آلمان به پایان رسیده است.

با دو گل مالری و پیترز، به نظر می رسید عملا کار آلمان تمام شده است.

اما ژرمن‌ها حماسه فینال جام جهانی 1954 را تكرار كردند و تا 20 دقیقه پایانی مسابقه با دو گل زیلر و بكن باوئر مسابقه را به تساوی كشاندند. به نظر می‌رسید كه باز هم توان دو تیم برابر است. در این لحظات تعویض‌های دو تیم بود كه تأثیرگذار شده و جریان مسابقه را تغییر داد. «لیبودا» گوش راست آلمان جای خود را به «گرابو سكی» داد اما آلف رمزی اشتباهی مهلك كرد و «بابی چارلتون» را از زمین بیرون كشید. مسأله‌ای كه عامل شكست انگلستان شد. گرد مولر در وقت اضافی گل سوم آلمان را به ثمر رساند و ژرمن‌ها در نبردی پیروز شدند كه از دید روزنامه‌نگاران آن ایام «مهمترین دیدار قرن» بود؛ البته چند روز بعد نظر روزنامه نگاران تغییر کرد و به بازی آلمان و ایتالیا لقب نبرد قرن دادند!

داستان ناكامی‌های انگلستان در برابر آلمان از همان ایام شروع شد و تا انتهای قرن بیستم سريال وار ادامه یافت!

گل آلن مالری هرگز برای صعود کافی نبود
نظر خود را درباره «دیدارهای خاطره انگیز: بازگشت بزرگ در نبرد قرن» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره دیدارهای خاطره انگیز: بازگشت بزرگ در نبرد قرن فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.