زمان مطالعه: 2 دقیقه
نبرد قرن در جام جهانی و فوتبال آسیا

نبرد قرن در جام جهانی و فوتبال آسیا

در تاریخ رقابت های فوتبال، کمتر مسابقه را می توان یافت که تعداد گل های رد و بدل شده در وقت اضافی، بیش از گل هایی باشد که در وقت قانونی به ثمر رسیده باشد.

در سال 2015 و در رقابتهای جام ملتهای آسیا، دو تیم ایران و عراق شگفت انگیزترین نبرد تاریخ فوتبال آسیا را برگزار کردند. تا پیش از دیدار ایران و عراق تنها یک مسابقه در تاریخ جام ملت ها بیش از دو گل زده در وقتهای اضافی داشت اما هرگز در هیچ مسابقه ای 4 گل در وقت اضافی به ثمر نرسیده بود.

تا این که مسابقه حیرت انگیز روز 28 ژانویه در استادیوم کانبرا فرا رسید. دیداری که برنده واقعی آن 18921 تماشاگری بودند که بازی را از نزدیک می دیدند.در دقیقه 24 سردار آزمون ایران را پیش انداخت اما در انتهای نیمه نخست، ایران 10 نفره شد و روند بازی تغییر کرد. احمد یاسین(56) کار را به تساوی کشاند و آن گاه در وقت های اضافی طوفان به پا شد. یونس محمد(93) عراق را پیش انداخت اما مرتضی پورعلی گنجی(103) بازی را به تساوی کشاند. عراق با پنالتی ضرغام اسماعیل(116) در آستانه پیروزی قرار گرفت اما رضا قوچان نژاد(119) باز هم بازی را به تساوی کشاند.

به این ترتیب با چهار گلی که در وقت اضافی به ثمر رسید، ایران و عراق اتفاقات دیدار قرن را تکرار کردند. سرانجام در ضربان پنالتی هر یک از تیمها 8 پنالتی زدند و این عراق بود که(7-6) پیروز و به نیمه نهایی صعود کرد.اما در جام جهانی مشهورترین مسابقات از این دست در نیمه نهایی جام های 1970 و 1982 رخ داد. اولین بار که تماشاگران در وقت اضافی شاهد گلباران دروازه ها بودند، در مسابقه آلمان و ایتالیا در مسابقات مکزیک رخ داد. در این بازی آلمان به لطف گل دقیقه 90 اشنلینگر با آتزوری به تساوی (1-1) دست یافت. اما اتفاقاتی که در وقت اضافی رخ داد سبب شد که این مسابقه به « نبرد قرن » شهرت یابد.

در وقت اضافی  گرد مولر در دقیقه 94 برای آلمان گل زد؛ بورگنیش(98) بازی را مساوی کرد و آن گاه لوییجی ریوا(104) سومین گل ایتالیا را به ثمر رساند. مولر در دقیقه 110 مجددا بازی را به تساوی کشاند ولی این پایان کار نبود و جیانی ریوه را در دقیقه 111 برد(3-4) ایتالیا را رقم زد.

دومین مسابقه ای که سرنوشتی شبیه به بازی ایران و عراق داشت، دیدار آلمان و فرانسه در نیمه نهایی سال 1982 بود. در این رقابت آلمان ابتدا در دقیقه 17 توسط پیر لیتبارسکی به گل دست یافت اما پنالتی میشل پلاتینی(26) بازی را به تساوی کشاند. پس از آن همه چیز به وقت اضافی کشید. جایی که فرانسه دو بار توسط ترزور(92) و ژیرس(98) به گل دست یافت. با این حال به پیروزی دست نیافت. زیرا رومنیگه(102) و فیشر(108) بازی را به تساوی کشاندند. به این ترتیب مسابقه به ضربات پنالتی کشیده شد.

در ضربات پنالتی آلمان ها توسط اولی اشتیلیکه یک پنالتی خود را از دست دادند. اما دیدیه سیس هم بلافاصله پنالتی فرانسه را از دست داد تا کار از 5 ضربه نیز افزایش یابد. سرانجام آلمان در ضربه ششم به برتری دست یافت. اتفاقی که به شکلی مشابه در جام ملت ها در مسابقه ایران و عراق نیز تکرار شد و عراق که در طول بازی دو بار از ایران پیش افتاده بود، سرانجام در ضربات پنالتی بازی را به سود خود خاتمه داد.

نظر خود را درباره «نبرد قرن در جام جهانی و فوتبال آسیا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نبرد قرن در جام جهانی و فوتبال آسیا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.