زمان مطالعه: 2 دقیقه
مردی که جام حذفی انگلستان را دزدید!

مردی که جام حذفی انگلستان را دزدید!

پس از قهرمانی استون ویلا در جام حذفی انگلیس در سال 1895، این جام سرقت شد!

جام قهرمانی در شهر بیرمنگام و در ویترین مغازه ویلیام شیلكاك كه فروشنده كفش فوتبال بود به نمایش گذاشته شد تا آن كه در روز یازده سپتامبر، جام ناپدید شد! بله، این حقیقت داشت. جام به سرقت  رفته بود. مسئولین اعلام كردند كه به یابنده جام 10 پوند جایزه خواهند داد ولی جام هرگز پیدا نشد. (در برخی از منابع گفته شده كه پیرمردی 83 ساله بعدها اعتراف كرد كه جام را سرقت كرد تا با آب كردن جام، سكه بسازد. به هر حال آنچه اهمیت دارد این است كه جام دیگر پیدا نشد). با اعلام خبر گرم شدن جام، اتحادیه فوتبال در ماه نوامبر تشكیل جلسه داد و سرانجام قرار شد كه جامی با ارزش 25 پوند و تا حد امكان شبیه به جام قبلی ساخته شود. در این میان لازم شد که از تیم ولورهمپتون کمک گرفته شود.

دو سال قبل، اولین قهرمانی ولوز باعث شد تا این باشگاه به هریک از بازیکنان خود، یک نسخه مینیاتوری و کوچک از جام قهرمانی اهدا کند. در فاصله دو سال قبل از دزدیده شدن جام، این کار فوق العاده سودمند بود. زیرا سبب شد که جام جایگزین از روی همین جامها ساخته شود. استون ویلا ناچار شد 25 پوند به عنوان غرامت به اتحادیه بپردازد تا این پول صرف تهیه جامی جدید شود. این جام تا قبل از فینال فصل بعد ساخته شد.

در این مدت تیم ونزدی برای رسیدن به فینال مقابل تیمهای ساندرلند، اورتون و بولتون پیروز شد؛ سه تیمی که رتبه های سوم تا پنجم لیگ را به خود اختصاص داده بودند. دربی و استوک ( تیمهای دوم و ششم لیگ) هم توسط ولورهمپتون از جام حذف شدند. استون ویلا قهرمان لیگ هم در همان دور نخست(4-2) به دربی کانتی باخت و راه به مراحل بالا پیدا نکرد. در یک چهارم نهایی ونزدی، ولوورهمپتون، بولتون و دربی به ترتیب با 4،3،2 و یک گل مقابل اورتون، استوک، بری و وست بروم پیروز شدند. سرانجام در روز چهارشنبه 18 آوریل 1896 استادیوم كریستال پالاس48836 تماشاگر را در خود جای داد. فرد اسپیکسلی در این فینال، با به ثمر رساندن دو گلی که باعث پیروزی(2-1) شفیلد شد، ستاره تیمش بود. او گل نخست را در دقیقه اول به ثمر رساند و پس از تساوی دو تیم در هشتمین دقیقه توسط دیوید بلَک اسکاتلندی، یک بار دیگر در دقیقه 18 تیمش را پیش انداخت؛ هرچند که بعد از برخورد توپ به تیر دروازه مشخص نشد که توپ از خط عبور کرده یا نه، اما داور گل را قبول کرد و تکلیف جام با همین گل مشخص شد.

با این نتیجه ونزدی اولین تیمی بود كه جام جدید را تصاحب می كرد. اسپیکسلی هم تا یک دهه بعد فوتبال بازی کرد و آن گاه برای مربیگری راهی کشورهای سوئد، آلمان، مکزیک و سوییس شد.

 

نظر خود را درباره «مردی که جام حذفی انگلستان را دزدید!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره مردی که جام حذفی انگلستان را دزدید! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.