زمان مطالعه: 6 دقیقه
میم های شبکه های اجتماعی

میم های شبکه های اجتماعی

شخصیت های معروف اینترنتی، که دقیقاً با واژه میم معرفی می شوند، یک ایده، رفتار یا استایلی است که از طریق فضای مجازی در دنیا پخش می شود و میم فان نامیده میشوند.

میم فان رفتار یا استایلی است که از طریق فضای مجازی یعنی به وسیبه پلتفرم های شبکه های اجتماعی و به منظور اهداف شوخی در دنیا پخش می شود. آنچه که یک شخصیت به میم معروف تبدیل شود ممکن است در شبکه های اینترنتی متفاوت باشد و با گذشت زمان در معرض تغییر قرار بگیرد. در این مطلب از پرتال آسمونی به منشا ، تکامل و سایر موارد مهم میم های شبکه های اجتماعی پرداخته می شود.

آنها قبلاً مفهوم یا تکه کلام بودند، اما این مفهوم با گذشت زمان در همه جا پخش می شد و در بیشتر جنبه ها مورد استفاده قرار می گرفت، تا جایی که شامل ساختارهای دقیق تری همچون چالش ها، گیفت هاِ ویدئوها و احساسات کلی شد.

میم های معروف اینترنتی بعنوان بخشی از فرهنگ اینترنتی شناخته می شوند. آنها می توانند از شخصی به شخص دیگر، ازطریق شبکه های اجتماعی، بلاگ ها، ایمیل های مستقیم یا منابع خبری پخش شوند. ارتباط مدام با استفاده از امکانات اینترنتی منجر به ایجاد احساس ها و سبک های رفتاری زودگذر می شود که به مرور برای همه جلب توجه می کند. اینترنت نیز تکامل سریع میم ها را تسهیل می بخشد.

تاریخچه میم

منشا و میم های اولیه

واژه میم (meme) توسط ریچارد داکینز در سال 1976 در کتابی با نام ژن خودخواه (The Selfish Gene) ابداع شد، وی سعی داشت چگونگی جورساختن، تغییر و تکامل ایده ها را شرح دهد. احساسات یکی از نخستین نمادها و ابزارهای میم های فضای مجازی هستند. اسکات ای.فالمن در سال 1982، چهره لبخند یکطرفه را با قصد خلق احساسات با استفاده از تصور دیجیتالی ایجاد کرد. مفهوم میم اینترنتی در ابتدا توسط مایک گادوین در ژوئن 1993 با عنوان Wired مطرح شد. داکینز در سال 2013 یک میم اینترنتی را مشخصه بندی کرد و بعنوان یک میم که از عمد توسط خلاقیت انسان تغییر می کند معرفی کرد که شامل تقلید از تغییر تصادفی و پخش آن از طریق تکرار صحیحی بعنوان نسخه داروینی بود.

میم های امروزی

میم های امروزی عموماً می توانند نسبت به میم های پیشین، بعنوان شوخی ها، مسخره بازی ها، واکنش های بصری تر (فراتر از جنبه متنی) در نظر گرفته شوند. درنتیجه، آنها درک شهودی کمتری برای همه دارند و احتمال کمتری می رود تا توسط مخاطبین گسترده تری درک شوند.

تکامل و گسترش میم

یک میم معروف ممکن است با گذشت زمان ثابت و بدون تغییر باقی بماند یا توسط رشته رویدادها، تقلیدها، کنایه یا حتی توسط همکاری با حساب های خبری تکامل پیدا کند. میم های اینترنتی از طریق اثراتی همچون فرهنگ معروف، در فضای آنلاین شناخته می شوند. بعلاوه، میم ها می توانند در فضاهایی همچون توئیتر، تامبلر، فیسبوک، یوتیوب، ردیت و 4chan شوخی کنند.

می توان از طریق میم های معروف بازاریابی کرد؟

استفاده از شخصیت های میم برای بازاریابی محصولات و سرویس ها با عنوان بازاریابی memetic شناخته می شود. بازاریابی از طریق میم های فضای مجازی، مقرون به صرفه است، زیرا آنها آن محصول یا سرویس را مد روز می کنند و بنابراین بعنوان روشی برای ایجاد آگاهی یا تمایل به منظور خرید استفاده می شوند.

بدین منظور، کسب و کارها سعی دارند تا دو روش از میم ها برای افزایش شهرت و فروش کالاها و خدمات خود را بکار ببرند.

چند نمونه از میم های معروف

  • یانگ تاگ در جلوی مانیتور کامپیوتر

یانگ تاگ و لیل دارک
یانگ تاگ و لیل دارک
مرد سیاه پوست جلوی کامپیوتر
مرد سیاه پوست جلوی کامپیوتر

در اواخر سال 2018 تصویری از رپرهای معروف، یانگ تاگ (Young Thug) و لیل دارک (Lil Durk) در جلوی صفحه کامپیوتر منتشر شد که در حال کار روی موسیقی جدید در استودیو بودند. فضای مجازی فوراً شروع به پیدا کردن بیانات بامزه (و البته ساختگی) برای این دو نفر کرد که به شدت بر روی چیزی متمرکز هستند.

  • دریک

رقص دریک
رقص دریک
میم دریک
میم دریک

 

دریک (Drake) موضوع چندین میم مختلف در طول فعالیت طولانی وی شد. تک آهنگ “Hotline Bling” او در سال 2015 یکی از معروف ترین ترانه های سال بود، و هنگامی که نماهنگ آن منتشر شد دریک در حال رقصیدن در سازه ای با نور بسیار بود. از آن موقع فضای مجازی با هر چیزی توسط از این میم شوخی می کند.

  • کرمیت

کرمیت
کرمیت
میم قورباغه کرمیت
میم قورباغه کرمیت

 

عروسک سبز کرمیت (Kermit) دل میلیون ها نفر را در Muppet Show در دهه 1950 برده، اما از سال 2014 فضای مجازی از این شخصیت بعنوان میم استفاده کرد. معروف ترین آن صحنه ایست که کرمیت در حال نوشیدن چای است.

  • شخصی که با نگرانی پلک می زند

میم مرد چشم بهم زدن
میم مرد چشم بهم زدن
میم چشم بهم زدن
میم چشم بهم زدن

یکی از معروف ترین میم های سال 2017، شخصی است که با نگرانی پلک می زند و به شکل گیف معمولاً استفاده می شود تا دستپاچگی را نشان دهد. گیف آن در ابتدا توسط کلیپی از یک تولیدکننده ویدئو ایجاد شد که همکارش گفت چیزی اتفاقی رخ داده است. همچنین برای سریع گذشتن زمان در یک لحظه یا مدت استفاده می شود.

  • مایکل جوردن درحال گریه

میم مایکل جوردن
میم مایکل جوردن
میم مایکل جوردن
میم مایکل جوردن

عکسی از سخنرانی احساسی ورزشکار معروف، مایکل جوردن در معرفی او در سال 2009 در سالن بسکتبال گرفته شد. از سال 2012، این میم معمولاً برای نشان دادن ناامیدی استفاده می شود و در سال 2015 در تامبلر صاحب صفحه طرفداران شده است.

  • دخترک معذب

میم دختر معذب
میم دختر معذب
میم دختربچه در ماشین
میم دختربچه در ماشین

این میم می تواند در موقعیت های معذبانه یا مربوط به بی دست و پا بودن استفاده شود. عکس اصلی از یک ویدئویی از این دختربچه گرفته شده که تحت تاثیر قرار نگرفته است.

  • کودک موفق

میم پسر موفق
میم پسر موفق
میم پسربچه موفق
میم پسربچه موفق

یکی از معروف ترین میم ها، کودک موفق است که عکس سال 2007 شد. این کودک دست خود را مشت کرده و همه را تحت تاثیر قرار می دهد. تقریباً همیشه برای نمایش لحظات موفقیت از آن استفاده می شود.

  • آندرس، پیرمرد مجارستانی

میم مرد جلوی کامپیوتر
میم مرد جلوی کامپیوتر
میم پیرمرد جلوی کامپیوتر
میم پیرمرد جلوی کامپیوتر

آندرس آراتو، پیرمردی اهل مجارستان است. حدود 10 سال پیش یک عکاس از او درخواست می کند تا برای کارهای تبلیغاتش اش مدل او شود و نقش هایی همچون پزشک، مهندس، کارمند و ... را بازی کند. در اوایل با عکس های او شوخی می کردند و باعث ناراحتی اش می شد اما بعد تبدیل به یک میم معروف در فضای مجازی شد.

  • لئوناردو دیکاپریو

میم لئوناردو دیکاپریو

میم لئوناردو دیکاپریو

میم های لئوناردو دیکاپریو
میم های لئوناردو دیکاپریو

لئوناردو دیکاپریو دارای چهره ایست که قابلیت میم های بسیاری دارد. سه مورد از معروف ترین آنها را در تصویر بالا مشاهده می کنید.

میم او به یک قالب رفتاری تبدیل شده که در عین نوشیدن و خندیدن، نتایج خنده داری را ایجاد می کند.

  • مختار و کیان

میم مختار

میم مختار

 

میم مختار و کیان
میم مختار و کیان

فیلم مختار هم دارای میم های زیادی در فضای مجازی است اما صحنه ای که مختار و کیان در کنار درخت نخل هستند و باهم درد و دل می کنند از همه محبوب تر شده است.

  • چرا کشتیش؟

میم چرا کشتیش
میم چرا کشتیش
میم چرا کشتیش

میم چرا کشتیش

میم چرا کشتیش، چندین نمونه مختلف دارد که معروف ترین آن در ایران، تصویر بالاست. از این میم برای نشان دادن رفتاری استفاده می کنند که بسیار ناراحت کننده است.

  • غرق شدن بچه

میم غرق شدن بچه
میم غرق شدن بچه
میم غرق شدن بچه

میم غرق شدن بچه

  • دختر فاجعه

میم دختر فاجعه

میم دختر فاجعه

میم دختربچه فاجعه
میم دختربچه فاجعه

میم دختر فاجعه در فضای مجازی شهرت بسیاری کسب کرده و معمولاً برای دردسر درست کردن درعین بیخیالی و زیرکی استفاده می شود.

  • خابی
میم خابی
میم خابی
میم خابی
میم خابی

مرد سیاهپوست کم سن و سالی که فقط با نگاه عاقل اندر سفیه به دوربین، عجیب و غیرمعمول بودن کار افراد را زیر سوال می برد. او در اوایل قرنطینه کرونا شروع به این کار کرد و تاکنون فالوورهای بسیاری در فضای مجازی کسب کرده. و ثروت فراوانی از همین راه به دست آورده است.

  • دعوای گربه و دختر

میم دعوای گربه و دختر
میم دعوای گربه و دختر
میم دعوای گربه و دختر
میم دعوای گربه و دختر

این میم برای گله کردن از طرف مقابل، و انکار از جانب طرف مقابل در اوج غرور و تکبر استفاده می شود. جوری که کاملاً حق با او بوده است. از این میم هم استقبال زیادی در فضای مجازی شده است.

  • دعوای دو مرد

میم دعوای دو مرد

میم دعوای دو مرد

دعوای دو مرد
دعوای دو مرد

این میم را محال است در فضای مجازی ندیده باشید. داستان از این قرار است که آنها در یک شو تلویزیونی به نام American Chopper بازی کردند. این پدر و پسر همیشه سر موضوعات مختلفی باهم مشاجره دارند. این تصویر مربوط به اپیزود اول می باشد.

  • آقای مجری

میم آقای مجری
میم آقای مجری
میم آقای مجری
میم آقای مجری

به تازگی استقبال زیادی از تصویر ایرج طهماسب به عنوان میم در فضای مجازی شده است. این تصویر ایرج طهماسب را در پشت صحنه برنامه تلویزیونی جدیدش نشان می دهد.

نظر خود را درباره «میم های شبکه های اجتماعی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره میم های شبکه های اجتماعی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.