زمان مطالعه: 3 دقیقه
10 تا از مکان های عجیب و دیدنی زنجان

10 تا از مکان های عجیب و دیدنی زنجان

زنجان یکی از استان‌های بزرگ ایران است که مکان‌های دیدنی زیادی دارد که می‌توان در تعطیلات سری هم به این استان پهناور زد.

زنجان در شمال غرب ایران واقع شده است. شهر زنجان (به پارسی قدیم: زنگان) از نظر تعداد ساکنین رتبه بیستمین شهر ایران را دارد. در ادامه با آسمونی همراه باشید تا به مکان‌های دیدنی زنجان اشاره کنیم.

دودکش جن

دودکش جن
دودکش جن

این مکان با این نام عجیبش واقع در شهرستان ماهنشان زنجان و به کهن دژ یا قلعه بهستان نیز معروف میباشد. ساختار و معماری این قلعه کاملا متفاوت از قلعه های زمان خودش است. آنچه که امروز از دودکش جن باقی مانده و مشاهده می‌کنید، حاصل تغییرات جغرافیایی بر ساختار مناره‌های بلند این قلعه است.

مسجد جامع زنجان

مسجد جامع

در قسمتی از بافت قدیمی زنجان و در نزدیکی بازار اصلی این استان، مسجدی در زمان فتحعلی شاه قاجار توسط عبدالله میرزا دارا، پسر شاه ساخته شده. استفاده از کاشی های چند رنگ و طرح های گل و بوته و گچبری های منحصر به فرد در بنای مسجد جامع زنجان آن را تبدیل به مکانی زیبا کرده که نشانگر سبک معماری دوران قاجار است.

علاوه بر مسجد جامع زنجان، مسجد خانم نیز مربوط به دوره قاجار است اما به دلایل نامعلومی چندان معروف نیست. در زیر تصویر مسجد خانم را مشاهده میکنید.

مسجد خانم

موزه باستان شناسی زنجان

موزه باستان شناسی زنجان
موزه باستان شناسی زنجان

عمارت ذوالفقاری نیز از بناهای دوره قاجار است؛ میتوان گفت بیشتر بناهای تاریخی زنجان پیشینه ی اولیه ای در دوران قاجار دارند. زمانی ساختمان موزه باستان شناسی زنجان مربوط به امور اداری حکمران این شهر بوده است اما در حال حاضر تبدیل به موزه‌ای بزرگ شده که در آن مردان نمکی که مربوط به دوران هخامنشیان هستند را نیز می‌توان مشاهده کرد. با این اوصاف دیدن موزه باستان شناسی زنجان هرگز خارج از لطف نخواهد بود.

حمام سنتی حاج داداش و آدمک های مومی

حمام حاج دادش
حمام حاج دادش

این بنا با وجود قدمت بالایش هنوز بافت و ساختار خود را حفظ کرده. اما با تغییرات و مرمت مختصری روبرو شده و تزیینات اندکی چون ماکت آدمک های مومی به آن اضافه شده؛ مانند حمام وکیل شیراز. این مکان با وجود این تغییرات و تزیینات تبدیل به سفره خانه ای برای استفاده گردشگران شده است. کاشی کاری های گنبد این حمام بسیار خوش رنگ و نگار هستند.

پل میربهاءالدین بین زنجان و کردستان

پل میربهاءالدین
پل میربهاءالدین

در محور جنوبی حومه شهر و روی رودخانه زنجان‌رود پلی تاریخی وجود دارد که کاملا از آجر ساخته شده و در نمای داخلی بزرگترین طاقش نیز مشخصات جالبی از زمان ساختش حک شده. سازنده این پل نام خودش را روی آن گذاشت و اکنون هم در لیست آثار ملی ایران ثبت شده.

تپه های رسی زنجان

رودخانه قزل اوزن
رودخانه قزل اوزن

در نقاط محدودی از زمین تپه هایی رنگی میبینیم که ابتدا با خود فکر میکنیم فوتوشاپ شده اند! اما حاصل فعل و انفعالات جغرافیایی خاصی هستند که به این شکل درآمده اند. کوه و تپه های رسی زنجان شامل کوه های رنگی رنگی است که هنگام بارندگی با خیس شدن این تپه ها و کوه ها شاهد رنگهای زنده تر و واضح تری هستیم و چشم انداز شگفت انگیزی ایجاد میشود.

دریاچه پری

دریاچه پری خندقلو
دریاچه پری خندقلو

این دریاچه در سایت های خارجی و انگلیسی زبان هم مطرح شده و پیشنهاد شده که از آن دیدن کنید. دریاچه پری در دشتی وسیع قرار دارد که به خندقلو و شورگول هم معروف است. دریاچه خندقلو تنها دریاچه طبیعی زنجان است. آبشار شارشار نیز در شمال غربی زنجان در میان سنگ های صخره ای در منطقه تهم وجود دارد. چشم اندازی که این آبشار زلال به کمک درختان اطرافش به وجود آورده خارج از حد تصور گردشگران زیباست.

غار کتله خور

غار کتله خور
غار کتله خور

بزرگترین غار خشکی آبی جهان، غار کتله خور است که در جنوب خدابنده و در 80کیلومتری استان زنجان قرار دارد. قندیل های رنگی آویزان از سقف و تونل های متعدد برای عبور و مرور بازدیدکنندگان از خصوصیات این غار است. این غار شامل سه طبقه است و هنوز بخش های حفاری نشده بسیاری دارد و میتواند ساعتها شما را مشغول تماشا نگه دارد. شباهت غار کتله خور به غار علیصدر زیاد است اما کتله خور کاملا  خشک است و علیصدر غار آبی میباشد. همچنین ترکیب ستون های غار نیز درصد آهک بیشتری نسبت به دیگر غارها دارد که این خودش باعث عجیب و زیباتر بودن این غار شده.

رودخانه قزل اوزن

قزل اوزن
قزل اوزن

از جاذبه های طبیعی و دیدنی های زنجان همین روز قزل اوزن است که یکی از طویل ترین رودهاست و به خاطر ترکیبات شیمیایی بسترش به رنگ قرمز است و به همین دلیل هم قزل اوزن نامیده شده. این رود از کوه های چهل چشمه در کردستان سرچشمه گرفته و آب زنجان را تامین میکند. مناطق و مناظر اطراف این رودخانه هم جذاب و دیدنی اند.

پیست اسکی پاپایی

پاپایی
پاپایی

45کیلومتر جنوب غرب زنجان نیز یک پیست اسکی در نزدیکی ایجرود زنجان وجود دارد که 80 هکتار است و شیب های نسبتا ملایمی دارد. برای همین هم مورد استفاده مردم عادی که اسکی باز حرفه ای نیستند هم قرار میگیرد.

نظر خود را درباره «10 تا از مکان های عجیب و دیدنی زنجان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره 10 تا از مکان های عجیب و دیدنی زنجان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.