زمان مطالعه: 2 دقیقه
موفق ترین کاروان های المپیکی در ایران و جهان ؛ 14 ورزشکار و 20 مدال!

موفق ترین کاروان های المپیکی در ایران و جهان ؛ 14 ورزشکار و 20 مدال!

یک کاروان ورزشی تا چه اندازه می تواند موفق یا ناموفق باشد؟ آنچه میزان موفقیت یک کاروان را نشان می دهد، تعداد طلاهای یک کاروان است.

برای کسب موفقیت در یک تورنمنت، کمیت بالا چندانی اهمیتی ندارد. مثلا کاروان ایران در سال 1956 با 17 ورزشکار راهی المپیک ملبورن شد و در پایان، دو طلا، دو نقره و یک برنز کسب کرد که به راستی شاهکار بود. بعد از یک دهه نتایج ناامیدکننده در المپیک، کاروان ایران باز هم در سال 1968 کیفیت را نسبت به کمیت در اولویت قرار داد و چنان صرفه جویانه راهی بازیهای مکزیکوسیتی شد که حتی لباس فرم فضل الله نیکخواه پزشک و جلال کشمیری دونده کاروان از تهران برای آنها ارسال شد. چون هر دو در آمریکا زندگی می کردند و تنها برای شرکت در المپیک از آمریکا به مکزیک آمدند. به این ترتیب کاروانی 14 نفره در المپیک حضور پیدا کرد که صاحب 2 طلا، یک نقره و 2 برنز شد.

در مقابل، ایران در المپیک 1976 با 86 ورزشکار در بازیها حضور یافت. قرار بود آن بازیها به موفق ترین تورنمنت تاریخ برای کاروان ایران بدل شود. اما این اتفاق هرگز رخ نداد و این کاروان بزرگ که علاوه بر انبوه ورزشکاران خود، 77 همراه نیز در کنار خود داشت، با تنها یک نقره و یک برنز، از لحاظ ضعف عملکرد، چهارمین دوره ضعیف ایران در تاریخ المپیک لقب گرفت!

در کشورهای دیگر نیز شرایط مشابه بارها اتفاق افتاده است. اما یکی از رقابتهای حساس تاریخ بازیهای المپیک، مربوط به نخستین دوره المپیک است و تقابل کاروان 169 نفره یونان؛ میزبان آن دوره بازیهای المپیک و کاروان 14 نفره ایالات متحده آمریکا. در همین تقابل بود که باکیفیت ترین ترکیب تاریخ المپیک، ظهور کرد.

یونانی ها در آن بازیها در شنا، دوومیدانی، دوچرخه سواری، شمشیربازی، ژیمناستیک، تیراندازی با تفنگ، تنیس، وزنه برداری و کشتی در بازیها شرکت داشتند و آمریکایی ها تنها در دوومیدانی، شنا و تیراندازی.

یونانی ها به لطف تعداد شرکت کننده بالا، در پایان رقابتها صاحب 10 عنوان قهرمانی، 17 نایب قهرمانی و 19 عنوان سومی شدند. اما در مقابل آنها آمریکا فاتح مطلق رقابتهای دوومیدانی بود. تامس بورک در دوی 100 متر و دوی 400 متر قهرمان شد، تامس کرتیس در دوی 110 متر با مانع، الری کلارک در پرش ارتفاع و پرش طول، جیمز کانلی در پرش سه گام، روبرت گرت در پرتاب وزنه و پرتاب دیسک و سرانجام ویلیام هویت در پرش با نیزه. آمریکایی ها در تیراندازی با تفنگ هم توسط جان پِین و سامر پِین دو قهرمانی به دست آوردند تا مجموع عناوین آنها به 11 عنوان قهرمانی برسد. با توجه به مرغوبیت مدال در جدول المپیک، کاروان 14 نفره ایالات متحده با مجموع 20 مدال- از جمله 11 قهرمانی- بالاتر از تمام کشورها قرار گرفت.

در همان المپیک، کاروان 19 نفره آلمان هم عملکرد فوق العاده ای داشت و 13 مدال به دست آورد. از جمله 4 طلا که همگی در ژیمناستیک کسب شد. اما چه پاداشی در انتظار این کاروان های فوق العاده موفق بود؟

تنها پاداش آمریکایی ها، مدال های آنها بود. آنها حتی برای سفر به یونان و بازگشت به قاره خود، تمام هزینه ها را خودشان پرداخت کردند. اما در آلمان هیچ کسی به قهرمانان پاداش نداد و در عوض آنها به شدت توبیخ شدند که چرا بدون اجازه در اولین المپیک شرکت کرده اند. دهه ها زمان نیاز بود تا اهمیت کار این ورزشکاران مشخص شود!

 

نظر خود را درباره «موفق ترین کاروان های المپیکی در ایران و جهان ؛ 14 ورزشکار و 20 مدال!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره موفق ترین کاروان های المپیکی در ایران و جهان ؛ 14 ورزشکار و 20 مدال! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.