زمان مطالعه: 2 دقیقه
روایتی متفاوت از موسیقی متن فیلم «شنای پروانه»؛ سوال و جواب موسیقایی در حل معما!

روایتی متفاوت از موسیقی متن فیلم «شنای پروانه»؛ سوال و جواب موسیقایی در حل معما!

فیلم «شنای پروانه» که سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد، از موسیقی متفاوتی برخوردار است.

شنبه اول ابان 1400
نويسنده: نازنین شادپی

مسعود سخاوت دوست آهنگساز این فیلم، وجه دیگری از خلاقیت های خود را در ساخت موسیقی متن فیلمِ متفاوتی در قیاس با دیگر آثار خود نشان داده است.

سخاوت دوست معمولا از سازبندی های مختلفی استفاده می کند، به عنوان مثال برای اولین بار ساز نقش و نگاره را در چند فیلم از نرگس آبیار معرفی کرد و این بار برای اولین فیلم بلند سینمایی محمد کارت، سازبندی را دستخوش تغییراتی کرده است. اما از تکنیک در نواختنِ خانواده ویولن به مانند ویبراتو و ترمولو (ویبراتو: لمس و نگه داشتن سیم و لرزاندن آن که صدایی لرزان بوجود می آورد و ترمولو: حرکت های ریز تند آرشه بر سیم است که صدایی را به سرعت تکرار می کند) در همان سکانس های آغازین فیلم متوجه می شویم با یک فیلم پُر تنش روبرو هستیم.

موسیقی متن فیلم در 2 بخش نوشته شده است؛ بخش های «تنهایی های حجت» (با بازی جواد عزتی) و دیگر بخش های آزاد فیلم. موسیقی در بخش های «تنهایی حجت»، اقتباسی آزاد از قطعه «پرواز بی پایان» ساخته گوستاوو سانتائولایا است و در دیگر بخش های فیلم، با ترکیب سازبندی مختلف، یک تم را در قالب سوال و جواب دنبال می کند.

موسیقی متن فیلم شنای پروانه
موسیقی متن فیلم شنای پروانه

موسیقی در بخش های «تنهایی حجت» همان طور که از نامش پیداست، مربوط به سکانس هایی از فیلم با بازی بسیار متفاوت جواد عزتی است که به شدت همگون شنیده می شود و ریتم را رعایت کرده چرا که این ریتم است، که به جوهر حیاتی موسیقی می دمد. موسیقی در این سکانس ها چنان خوش ریتم است به طوری که تماشاگر قدم به قدم با سر نخ هایی که «حجت» به دست می آورد، پیش می رود و البته فضای نفس گیر فیلمنامه نیز، فرصتی برای چشم از پرده نقره ای برداشتن به تماشاگر نمی دهد. اما موسیقی در دیگر بخش های فیلم کوتاه و گاه بستری روان در، رد و بدل شدن دیالوگ ها است؛ به مانند سکانس صحبت های «حجت» با «افسانه» همسرش (با بازی مه لقا باقری، همسر جواد عزتی).

چنین به نظر می رسد که موسیقی سخاوت دوست، در قالبی از کارهای پیشین محمد کارت به عنوان مستند ساز قرار گرفته است تا در اوج سینمایی بودن فیلم، فضایی مستند گونه خلق کرده باشد تا بر باور پذیری فیلم، افزوده شود، که موفق هم بوده است. البته اغلب کارهای سخاوت دوست کم حجم است و از فضاهای شلوغ موسیقایی پرهیز می کند تا با دوری کردن از ازدحام موسیقی، رسالت کار خود را حفظ کرده باشد. همکاری محمد کارت و مسعود سخاوت دوست دو فرد کاربلد و موفق در آثار خود، باید هم چنین خروجی بسیار اثرگذار و موفقی داشته باشد که اگر چیزی جز این بود، بسی جای تعجب داشت.

نظر خود را درباره «روایتی متفاوت از موسیقی متن فیلم «شنای پروانه»؛ سوال و جواب موسیقایی در حل معما!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره روایتی متفاوت از موسیقی متن فیلم «شنای پروانه»؛ سوال و جواب موسیقایی در حل معما! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.